Svar: Kan jeg genetablere amning?

18. juli 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme, og mange kvinder føler, at det hele ville være lidt bedre, hvis de kunne amme fremfor at give flaske... Det spiller her naturligt ind, om det er et aktivt valg at give flaske, eller det er en situation, som I mere eller mindre er havnet i, fordi amningen af forskellige årsager ikke har kunne fungere...

Du fortæller, at din dreng har fået flaske siden han var 2.5 måned, du nævner også, at du synes det var meget lettere med amning, når I skulle ud, og at det også var billigere - men du fortæller ikke, hvorfor du er stoppet med at amme. Der må have været en grund til, at du begyndte at give flaske, da din dreng var 2.5 måned, og den grund spiller naturligt ind på, hvorvidt det kan lade sig gøre at amme ham igen.

Samtidig, så er din dreng 5 måneder nu, og som jeg læser dit brev, så trives han rigtig godt med at få flaske. Det fungerer faktisk for ham og de gange, hvor du har forsøgt at lægge ham til brystet, får han opkastningsfornemmelser - og det er naturligt ikke befordrende for at få amningen startet op igen.

Du kan sandsynligvis godt stimulere dit bryst til at producere mælk igen. Du kan lægge ham til, og du kan også vælge at malke ud med en brystpumpe flere gange dagligt. Men det vil kræve rigtig meget tid - og det vil være tid, som vil gå fra din dreng. Samtidig vil han sandsynligvis blive frustreret og ked af det, og vil i en periode godt kunne afvise brystet eller som nu ligne, at han vil kaste op - og det vil derfor både være meget krævende for dig, samtidig med, at det ikke vil være særlig rart for ham.

Man kan sige at genetablering af amning kræver tre ting:

1) Dit bryst skal stimuleres fast mange gange dagligt, - fast hver 3-4 time. Det vil sætte gang i din mælkeproduktion igen.

2) Din dreng skal være i stand til at die med korrekt teknik. Han må ikke have glemt teknikken i den periode, hvor han har fået flaske. Det er vigtigt, at han kan stimulere brystet og spise effektivt, hvis du skal kunne opretholde din mælkeproduktion.

3) Din dreng skal synes om brystet, have lyst til at die hos dig, og han skal være tryg ved amningen og ved det at ligge ved brystet. Det skal være rart for ham.

Jeg tænker, at med den alder han har, så er det vigtigt, at du prioriterer og bruger din tid på din dreng og ikke på udmalkning og genindførsel af amning. Jeg forstår godt, hvad det er du skriver, når du siger, at du føler at båndet til ham er et andet.. men det er en følelse du har, for der er ingen tvivl om, at du stadig kan være lige så nærværende og båndet mellem jer kan være lige så stærkt, selvom du ikke ammer. Moderfølelsen sidder ikke i brystet men i hjertet! Og det er rigtig vigtigt, at du ikke tror, at amning gør dig til en bedre ...

Annonce

... mor.

Hvad betyder det for dig at være en god mor? For mig handler det at være en god mor om, at man ser sit barn. At man er i stand til at tage vare om barnet, vurdere om det er sulten, skal have skiftet ble, vugges lidt, hjælpes med at finde ro. At man taler med barnet, pludrer med barnet, leger og aktiverer, og at man hjælper det med at sove, når det er behovet. Det handler også om at kunne rumme barnets følelser. At man kan holde ud, når barnet er ked af det, vred, frustreret, ligesom man skal kunne rumme, når barnet er glad, smiler, klukler og pludrer lystigt. At man ikke forsøger at lave barnet om, men accepterer at barnet er sin egen... det handler om at møde sit barn, som det lille menneske barnet er og støtte barnet i de behov, som barnet har...

Det handler altså om alt mulig andet end at amme. Det er naturligvis dejligt, hvis man kan amme, men det er ikke amning for enhver pris og man er altså en lige så god mor, selvom man giver flaske!

Nu hvor din dreng er 5 måneder, så skal han stille og roligt igang med skemad, indtaget af mælk kommer gradvist til at fylde mindre og mindre og mængden af rigtig mad sættes gradvist mere og mere op. At begynde at fokusere på amning og at han skal have mere mælk hos dig, går imod hans alder og de næste måneder frem, hvor det er skemaden og familiemaden, der skal i fokus.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Han er heller ikke længere et spædbarn, men er en aktiv lille baby, som begynder at kunne sidde op, følge med i verden. Han får tænder, bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, og det er vigtigt at støtte ham i denne udvikling og hjælpe ham videre frem - igen fremfor at fokusere på amning. Der sker så meget andet nu, som jeg synes er langt vigtigere.

Så - ja, du kan sandsynligvis godt ved hyppig udmalkning og stor vilje producere mælk til ham, som han så enten kan få ved brystet, og måske kan det lykkes at få ham til at die.. og i en periode kan han også tilbydes den udmalkede mælk af flaske. MEN, jeg vil ikke anbefale dig, at du prioriterer amningen og hvad det vil kræve, med den alder han har. Jeg vil anbefale dig, at du i stedet finder roen i det valg, der er truffet, og at du ser på din dreng og ser, hvordan han trives og holder fast i, at du har gjort det rigtige for ham. At du er en god mor, fordi du har sikret og stadig sikrer ham hans behov. Og hans behov er at få mælk, som han trives med, vokser med, sover godt med... og det er hos jer erstatning.

At du ikke ammer nu udelukker ikke, at du ikke vil kunne amme, hvis I får barn nummer to på et tidspunkt. Til den tid kan man også tage hensyn til de erfaringer, du har med dig fra amningen denne gang, årsagerne til at du er stoppet osv. og måske hjælpe dig med at få amningen til at fungere bedre. Men lige nu synes jeg, at du skal prioritere din dreng, og det at han trives med sin flaske - og gøre det med god samvittighed :)

Stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!