Svar: Hvordan får vi ham til at tage flaske

11. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og tillykke med, at I har fået en lillebror :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng foretrækker brystet fremfor flasken. Det er brystet han altid har fået, og det han forbinder med tørst, trøst, tryghed, søvn osv... Og jeg kan desværre ikke love dig, at han med den alder, han har nu, vil acceptere at få en flaske. Der er stor sandsynlighed for, at han vil foretrække den ægte vare...

Det betyder dog ikke, at I ikke kan forsøge, men hvis det ikke lykkes, så vil det være godt, hvis du bibeholder amningen.. Det giver naturligt problemer den uge i september, hvor du ikke er hjemme, og hvor far skal tage over - og vi kan håbe, at jeres dreng til sidst så vil acceptere flasken, netop fordi du er væk så længe... krydser fingre :) men ellers må han tilbydes mme og vand af kop, så hans væskebehov stadig bliver tilstrækkeligt stillet. Til den tid kan han godt drikke ret godt af en kop...

Du skriver, at han hele næste uge skal med far på arbejde - det er ikke sikkert, at det kan lykkes, når han er vant til at blive ammet så meget, som han er, og det vil naturligt give lidt udfordringer og måske en del gråd. Du skriver ikke, hvorfor han skal med far på arbejde...? Det lyder hårdt, og hvis det er for at stoppe fuldstænding med amning, så er det en voldsom måde at gøre det på... Jeg er ikke tilhænger af, at I fra den ene dag til den anden fjerner brystet, som netop er det I har lært ham, og det mest trygge han kender. Jeg synes det vil være mere fair overfor ham, hvis brystet gradvist kan trappes ud og flasken tage mere og mere over.. Hvis I vælger at lade far tage ham med på arbejde i hele næste uge, så må far medbringe både flaske og kop, så jeres dreng stadig kan få mælk og vand, selvom mor ikke er der. Går det helt op i hat og briller, må du lade ham være hjemme hos dig... alt andet er simpelthen synd :)

Normalt vil det være en god idé at erstatte en amning af gangen med flaske. Og da han tydeligt afviser flasken, kan det være en god idé at forsøge at give flaske sen aften, som en fast rutine. Når han får flaske f.eks. kl 23.30, så vil ...

Annonce

... han kunne spise mere eller mindre i søvne og vil derfor nogle gange acceptere den bedre og på den måde vænne sig til flasken. Det kan også være en idé at forsøge om dagen før middagsluren, evt. tilbyde flasken imens han ligger i sin barnevogn, så han er væk fra din favn og duften af brystet og stadig får mælk at falde til ro på.

Det er fint, at du har købt forskellige typer erstatning, så I har lidt forskellige smage at prøve med... Det kan også være en idé at du malker ud og giver ham din mælk. Så er smagen af mælken kendt for ham og det er "kun" spiseteknikken som behøver at være anderledes...

Du kan også prøve med vand i flasken, for at se om det er smagen af erstatning, som han ikke bryder sig om, men godt kan finde ud af teknikken. Hvis han kan drikke vand af flasken, så fungerer flasken og flaskesutten for ham - hvis han ikke kan finde ud af at sutte på flasken, så kan du prøve med en anden type flaskesut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når du starter på arbejde, så vil han være ca 8 måneder gammel og i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger/flasker i døgnet. Jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du stadig kan amme ham aften og sen aften, når du / I er hjemme, og før middagsluren kan han så tilbydes mme af en kop eller flaske, hvad der nu kan lade sig gøre.

Hvis jeres dreng er blevet for gammel til at acceptere modermælkserstatningen, så bør du amme ham fortsat og forsøge at finde en løsning, som sikrer ham den mælk/væske som han har behov for - også selvom du går på arbejde... Det er lidt den udfordring man har, når man vælger at amme - man skal være parat til at amme til han er 1 år, og hvis man fra starten ved, at det ikke vil være muligt, fordi du starter på arbejde, far skal overtage barsel osv. så skal man faktisk ofte ikke være for lang tid om at introducere flasken, fordi barnet vil afvise den, og man så har et problem... Det passer derfor ikke, når alle griner og siger "han skal nok komme til at tage flaske, når du ikke er der" - sådan er det desværre ikke altid.... Jeg håber dog, at det lykkes for jer :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.