Svar: Hvordan får vi ham til at tage flaske
11. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og tillykke med, at I har fået en lillebror :)
Det er helt naturligt, at jeres dreng foretrækker brystet fremfor flasken. Det er brystet han altid har fået, og det han forbinder med tørst, trøst, tryghed, søvn osv... Og jeg kan desværre ikke love dig, at han med den alder, han har nu, vil acceptere at få en flaske. Der er stor sandsynlighed for, at han vil foretrække den ægte vare...
Det betyder dog ikke, at I ikke kan forsøge, men hvis det ikke lykkes, så vil det være godt, hvis du bibeholder amningen.. Det giver naturligt problemer den uge i september, hvor du ikke er hjemme, og hvor far skal tage over - og vi kan håbe, at jeres dreng til sidst så vil acceptere flasken, netop fordi du er væk så længe... krydser fingre :) men ellers må han tilbydes mme og vand af kop, så hans væskebehov stadig bliver tilstrækkeligt stillet. Til den tid kan han godt drikke ret godt af en kop...
Du skriver, at han hele næste uge skal med far på arbejde - det er ikke sikkert, at det kan lykkes, når han er vant til at blive ammet så meget, som han er, og det vil naturligt give lidt udfordringer og måske en del gråd. Du skriver ikke, hvorfor han skal med far på arbejde...? Det lyder hårdt, og hvis det er for at stoppe fuldstænding med amning, så er det en voldsom måde at gøre det på... Jeg er ikke tilhænger af, at I fra den ene dag til den anden fjerner brystet, som netop er det I har lært ham, og det mest trygge han kender. Jeg synes det vil være mere fair overfor ham, hvis brystet gradvist kan trappes ud og flasken tage mere og mere over.. Hvis I vælger at lade far tage ham med på arbejde i hele næste uge, så må far medbringe både flaske og kop, så jeres dreng stadig kan få mælk og vand, selvom mor ikke er der. Går det helt op i hat og briller, må du lade ham være hjemme hos dig... alt andet er simpelthen synd :)
Normalt vil det være en god idé at erstatte en amning af gangen med flaske. Og da han tydeligt afviser flasken, kan det være en god idé at forsøge at give flaske sen aften, som en fast rutine. Når han får flaske f.eks. kl 23.30, så vil han kunne spise mere eller mindre i søvne og vil derfor nogle gange acceptere den bedre og på den måde vænne sig til flasken. Det kan også være en idé at forsøge om dagen før middagsluren, evt. tilbyde flasken imens han ligger i sin barnevogn, så han er væk fra din favn og duften af brystet og stadig får mælk at falde til ro på.
Det er fint, at du har købt forskellige typer erstatning, så I har lidt forskellige smage at prøve med... Det kan også være en idé at du malker ud og giver ham din mælk. Så er smagen af mælken kendt for ham og det er "kun" spiseteknikken som behøver at være anderledes...
Du kan også prøve med vand i flasken, for at se om det er smagen af erstatning, som han ikke bryder sig om, men godt kan finde ud af teknikken. Hvis han kan drikke vand af flasken, så fungerer flasken og flaskesutten for ham - hvis han ikke kan finde ud af at sutte på flasken, så kan du prøve med en anden type flaskesut.
Når du starter på arbejde, så vil han være ca 8 måneder gammel og i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger/flasker i døgnet. Jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du stadig kan amme ham aften og sen aften, når du / I er hjemme, og før middagsluren kan han så tilbydes mme af en kop eller flaske, hvad der nu kan lade sig gøre.
Hvis jeres dreng er blevet for gammel til at acceptere modermælkserstatningen, så bør du amme ham fortsat og forsøge at finde en løsning, som sikrer ham den mælk/væske som han har behov for - også selvom du går på arbejde... Det er lidt den udfordring man har, når man vælger at amme - man skal være parat til at amme til han er 1 år, og hvis man fra starten ved, at det ikke vil være muligt, fordi du starter på arbejde, far skal overtage barsel osv. så skal man faktisk ofte ikke være for lang tid om at introducere flasken, fordi barnet vil afvise den, og man så har et problem... Det passer derfor ikke, når alle griner og siger "han skal nok komme til at tage flaske, når du ikke er der" - sådan er det desværre ikke altid.... Jeg håber dog, at det lykkes for jer :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske