Svar: Glad ammebaby

13. juni 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære N

Tak for dit brev og fine beskrivelse og velkommen til :)

Jeres datter er en fysisk stor pige - det har hun været fra fødslen, og det er hun stadig væk. Og det er helt okay, at hun vejer 12 kg - du nævner, at hun det sidste stykke tid ikke har taget på, vægten har i en periode stået stille, og det er helt naturligt. I takt med, at hun nu bliver ældre, begynder at spise mere rigtig mad, motorisk udvikler sig mere og mere, triller, kryber, kravler, begynder at rejse sig ved tingene osv. så vil hun naturligt bruge mere energi og forbrænde en del af det hun indtager. Det er derfor forventeligt, at hun ikke vil blive ved med at tage på i samme hastighed :)

Jeg anbefaler normalt 4 amninger i 7 måneders alderen og 3 amninger i 8-9 måneders alderen. Det handler ikke kun om at give jeres datter mælk nok og de næringstoffer, som mælken naturligt indeholder, det handler også om at give hende væske nok.

Hendes væskebehov er 110 ml pr kg hun vejer i døgnet. Da hun vejer 12 kg betyder det, at hun i døgnet skal have ca 1300 ml. Jeg vil sige, at de ca. 750 ml bør være mælk og resten vand med den alder hun har - og det er faktisk en hel del, hun så skal drikke. Det er dog sådan, at når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet egentlig får og derfor er du nødt til at se på, hvordan hun trives. Hun skal have lov til at spise de 3-4 gange ved brystet, og derudover tilbydes vand til alle måltider og som tørstslukker derimellem - og så må du gå ud fra, at hun tager, hvad hun har behov for. Naturligvis også holde øje med hendes vandladninger, sikre dig at hun tisser og har gode tunge tissebleer og at urinen ikke er koncentreret, ligesom hun skal have gang i maven og ikke problemer med hård mave.

Som sagt vil jeg normalt anbefale 4 amninger i 7 måneders alderen, og jeg vil anbefale at de ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Hvis det fungerer med 3 amninger hos jer allerede nu, så er det helt fint, og så kan du roligt bibeholde dette. Her vil jeg så anbefale, at det er den tidlige morgenamning, som du fjerner, så hun ammes før middagslur, aften og sen aften. Når hun ammes her, så sikrer du hende en vis mængde væske fordelt over døgnet, du sikrer en god middagslur, amningen sen aften hjælper hende til at sove bedre igennem om natten, og når man fjerner den tidlige morgenamning, er der ofte bedre plads i maven til morgengrød/morgenmad:) AT du ammer hende før middagsluren vil også være rigtig godt i forhold til de dage, hvor du netop er hjemme sammen med hende i dagtimerne, så hun ikke skal undvære amningen helt...

I 8-9 måneders alderen vil det være en god idé at introducere en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Da du skal begynde arbejde på dette tidspunkt, så vil det være et ritual, som far kan have sammen med jeres datter, og de aftener, hvor du ikke er hjemme, kan hun få modermælkserstatning sammen med sin grød. Det betyder, at hun om aftenen f.eks. kan få en rytme, der ser således ud:

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad, mad i stykker, mad i hånden. Mad der smager af noget og mad med mere bid. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov osv.

Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.30, sammen med mme af kop (kold eller lun mme), får derefter børstet tænder.

Puttes til natten - og kan ammes, hvis mor er hjemme, I kan også forsøge med en flaske eller en kop. Eller mælken kan springes helt over...

Sen aften - kan ammes, hvis mor er hjemme eller tilbydes mme af flaske eller kop...

Det kan godt være svært at lære hende flaske nu. Hun er vant til at blive ammet, og hun foretrækker naturligt den ægte vare - og hun stortrives på modermælk, ...

Annonce

... så der er mange gode grunde til, at hun ikke har lyst til at tage imod flaske eller erstatning...

Hvis det er smagen af erstatning, som hun ikke bryder sig om, så må det være sådan. Så må far sikre hendes væskebehov ved at tilbyde hende vand. Det er bedre, at hun får vand, end at hun slet ikke drikker noget... Det anbefales dog, at hun får modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år. Og jeg synes derfor ikke umiddelbart, at det er nogen god idé at du trapper helt ud af amningen - for hun har brug for mælken og de næringstoffer der er i din mælk...

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan amme hende før middagsluren, aften og sen aften, når du er hjemme og har muligheden for det - men spørgsmålet er så, om du kan holde til at være på arbejde og ikke blive "tømt ud". Hvis du går fra at amme 3 gange i døgnet og pludselig ikke ammer et døgn, så risikerer du naturligt at få en brystbetændelse og det kan derfor være nødvendigt, at du malker ud, når du er på arbejde... Det er altså ikke kun din datters mælkeindtag, du skal tage hensyn til, du er også nødt til at overveje, hvad du har mulighed for, som situationen er...

Hun kan godt få modermælkserstatning af en kop eller et glas og på den måde få mælk, selvom hun ikke vil acceptere en flaske. I kan servere modermælkserstatningen kold eller lun - forsøg jer lidt frem og se om hun bedre kan lide noget end noget andet... I bør også bruge mme i hendes grød og mos, så hun får mme den vej igennem... Det er dejligt, at hun gerne vil spise mad i stykker, men det vil være godt at hun stadig suppleres med skemad:) Nogle børn accepterer en flaske, når mor ikke er der og amningen derfor ikke er mulig - og det kan naturligvis ikke udelukkes, at jeres datter pludselig tager imod flasken, når hun og far er alene hjemme... men der er desværre ikke nogen garantier...

Så for at opsummere og svare på dine spørgsmål kort:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

ad 1) Om du skal trappe helt ud af amningen afhænger af, hvorvidt I kan få C til at drikke modermælkserstatning. Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år. Det afhænger også af dine muligheder for at malke ud det døgn, hvor du ikke er hjemme...

Ad 2) Jeg tænker, at det er et reelt behov for mælk/væske, når hun vågner og melder sig sen aften. Hun er en fysisk stor pige, som naturligt har brug for en del væske og jeg synes derfor man skal være påpasselig med at holde igen med væsken...

Ad 3) Det udregnede døgnbehov er 110 ml pr kg. i døgnet. Det dækkes af 3-4 amninger i 7-9 måneders alderen og derudover vand af kop til måltiderne og mellem måltiderne. Og du skal naturligvis holde øje med hendes vandladninger.

Ad 4) Hvis jeres datter ikke vil tage flaske, så må hun blive tilbudt mme eller vand af kop i stedet, når hun skal passes, og mor ikke er hjemme og kan amme. Det gælder, når det er far der passer, og hvis det er andre der passer.

Der er naturligvis den forskel, at arbejde er du nok nødt til at tage på - du kan ikke blive hjemme, men polterabend og bryllup kan I måske være nødt til at planlægge jer lidt ud af, så hvis hun ikke vil drikke mme af hverken flaske eller kop, så kan du måske amme hende - den der passer hende kan måske komme forbi med hende... Det er jo et eller andet sted også synd, hvis hun ikke kan få lov til at få brystet, som hun jo har lært at tage, og som nok er noget af det dejligste hun ved... hun forstår jo ikke, hvorfor hun nogle gange kan blive ammet og andre gange ikke kan - og bliver naturligt frustreret og ked af det, hvis amningen ikke er mulig... Det kan godt gøre det svært for far og andre at passe hende, trøste og hjælpe hede, når og hvis hun ikke accepterer andet end bryst...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele! :) Og rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor