Svar: Fra sutteflaske til amning

12. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære du

Et kæmpe stort tillykke med tvillingerne og tak for dit brev, din fine beskrivelse og dine åbne og ærlige tanker - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Først - du skal passe på dig selv! Det er meget meget vigtigt, at du mærker efter, hvad du kan holde til. Det forløb I har været igennem og stadig står midt i - det er hårdt. Du afslutter dit brev med "jeg er ked af det og træt af situationen. Mit overskud svinder kraftigt ind, og jeg mærker, at jeg bliver både vred..." osv. Det er helt naturligt, at det lige nu er svært for dig, og der er ikke noget mere vigtigt, end at du har overskud til at være mor for jeres børn og overskud til at passe på dig selv. Det er vigtigere end amning!

Du spørger om det er realistisk, at børnene bliver i stand til på sigt at spise alt det de behøver hos dig... Det er meget svært at svare på. Det afhænger helt af, hvordan de dier, hvordan deres sutteteknik og evne til at arbejde ved brystet er - og hvordan dit bryst er, hvor let de har ved at få fat i din brystvorte, hvordan din nedløbsrefleks virker osv. osv. Det man kan sige er, at du vil højst sandsynligt ikke kunne opretholde deres behov for mælk, hvis du kun malker ud. De skal til brystet for at stimulerer, fordi de stimulerer bedre end en brystpumpe kan. Og de kommer jo til brystet nu, men det er nødvendigt, at du stadig malker ud ved siden af...

Jeg er enig med din sundhedsplejerske i, at det er for hårdt for dig, og jeg synes, at du skal fortsætte med at lægge børnene til brystet, amme dem 6-8 gange i døgnet og lade dem stimulere dig alt det de kan og få den mælkemængde fra dig, som de nu engang får - og glæde dig over det :) Og så supplere med modermælkserstatning ved siden af. Det vil sige, at du stopper med at malke ud.

Og ja, det kan godt betyde, at din mælkemængde falder og deres indtag af modermælkserstatning gradvist øges, så amningen langsomt stoppes og de kommer over på fuld flaske - men det er okay :) Du har virkelig kæmpet for at amningen skulle lykkes, og den modermælk de har fået kommer aldrig dårligt igen. Har du modermælk i fryseren, skal de naturligvis også stadig have det.. men gradvist er det helt okay, hvis det bliver ...

Annonce

... til modermælkserstatning i stedet.

Det er okay at give erstatning! Modermælkserstatning er lavet, så det i sammensætning minder om modermælk. Vi har i Danmark ingen problemer med urent drikkevand eller lignende, og de erstatninger der sælges i Danmark er rigtig gode, og der er meget store krav til modermælkserstatning. Børn trives, vokser op og er fuldt ud lige så sunde, glade og tilfredse, når de har fået modermælkserstatning :)

Det er en stor sorg for mange kvinder, når amningen ikke lykkes, men for det første skal du huske på, at du jo faktisk stadig ammer - og for det andet, så skal du huske på, at moderfølelsen ikke sidder i brysterne men i hjertet... Og jeg tænker, at netop den følelse du savner - at føle dig knyttet til dine børn, ikke kun handler om amning, men handler om, at du skal have overskud til at se dem, pludre med dem, kunne nyde at de begynder at smile til dig osv. Alt det som stille og roligt kommer nu.. Og det overskud kan du ikke få, hvis ikke du vælger noget fra - og lige nu er det udmalkningen, som skal vælges fra. Du skal prioritere tiden med dine børn, nærheden, at du kan se, at de begynder at tage på, vokse, trives, udvikle sig i sund og fin retning, det er det, som skal være dit fokus og ikke om det er modermælk eller modermælkserstatning, der er i flasken...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er en sød, kærlig, omsorgsfuld mor, som bare rigtig gerne vil sine børn det bedste - og det bedste er, at du prioriterer din tid og her fravælger at bruge tid på udmalkning...

Og så har du en sød mand, som bakker fuldstændig op om den beslutning du træffer, og som rigtig gerne vil både dig og jeres små børn. Han har fået et chok - han har været så bange for at miste dig, og det gør ham naturligt ondt, at han ser, hvor træt du er, og hvor ked af det du er... I skal bruge hinanden, støtte hinanden og være der for hinanden. Det er en svær situation og det er svært for familie og venner at forstå, hvad det egentlig er I går igennem - men netop derfor er det rigtig godt, at I har hinanden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder