Svar: Pludselig ændring i amning og dermed putning
1. juni 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Albas desperate mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig...
Det lyder som en drøm med en lille pige, der kunne blive ammet, puttet i seng og falde trygt i søvn - helt på egen hånd! Og pludselig fra den ene dag til den anden, så ændrede tingene sig, og jeg kan godt forstå, at du er frustreret...
Med den alder Alba har nu, vil det være rigtig fint med 3 amninger dagligt. Jeg anbefaler normalt, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Men de kan naturligvis også ligge aften, sen aften og tidlig morgen...
Det lyder for mig som om, at hun er blevet meget bevidst om brystet og nu også viser mere og mere egen vilje og selvstændighed. Det er rigtig fint, det er et sundhedsstegn og hun brager lige nu igennem separationsfasen, hvilket højst sandsynligt også spiller ind hos, og lige nu afviser hun brystet om dagen, men kan acceptere det, når hun er mere eller mindre sovende... Og det tænker jeg faktisk, at du skal udnytte.
Du skal finde balancen mellem at acceptere, at hun selv siger fra overfor amningen og naturligt møde hende i dette - men også sikre hende mælk nok. Derfor tænker jeg, om ikke hun før sin middagslur kan få modermælkserstaning af en kop. Selvom hun ikke tager flaske, så vil hun måske gerne drikke det af en kop, tudkop eller lignende. Evt. med to hanke, så hun selv kan holde, tippe koppen og drikke. MME kan serveres både lun og kold - hvad hun nu vil synes bedst om. Og hun kan få det, imens hun sidder i sin barnevogn. Det kan blive en del af hendes nye ritual - sidde op, få lidt mme af en kop og derefter lægge sig ned og sove til middag...
Og om aftenen kan du så forsøge om hun vil ammes, men vil hun ikke det, så er det okay. Hun må gerne med den alder hun har nu, blive tilbudt en godnatgrød og hun kan også her få lidt mme af en kop. Og så kan du amme hende sen aften og/eller en gang i løbet af natten, alt efter hvad der vil fungere bedst. Så hun i alt får 3 mælkemåltider i døgnet...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være middagsretter fra glas beregnet til børn fra 8 mdr. Vand af kop.
Tilbydes MME af en kop (hvis hun ikke vil ammes) og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Mad med bid og mad med mere og mere smag. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Tilbydes en godnatgrød sammen med lidt mme af en kop. Her er klokken måske 19.30.
Ammes - hvis hun vil - og puttes til natten ca kl 20. Hvis hun ikke vil ammes her, er det helt okay.
Sen aften og/eller en gang i løbet af natten: Ammes og du udnytter, at hun accepterer brystet og spiser mere eller mindre i søvne...
Jeg synes ikke, at du skal kæmpe med at få hende til at tage brystet før middagsluren og om aftenen - hun kan få sit behov for mælk fint dækket via mme af en kop. Og så er det fint, hvis du får hende til at tage brystet sen aften eller en gang om natten. På den måde får din mælkeproduktion også mulighed for stille og roligt at nedtrappe sig, så din amning kommer til at stoppe helt naturligt.
Når hun bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint med to mælkemåltider dagligt og også her kan hun få mme af en kop før middagsluren, blive puttet uden mælk om aftenen og så få sit 2. mælkemåltid ved brystet, hvis hun vil acceptere det f.eks. sen aften. Hvis hun til den tid helt har sagt fra overfor brystet, så kan hun få mme af en kop sammen med sin aftengrød og på den måde stadig blive tilstrækkeligt dækket.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske