Svar: Pludselig ændring i amning og dermed putning

1. juni 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Albas desperate mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig...

Det lyder som en drøm med en lille pige, der kunne blive ammet, puttet i seng og falde trygt i søvn - helt på egen hånd! Og pludselig fra den ene dag til den anden, så ændrede tingene sig, og jeg kan godt forstå, at du er frustreret...

Med den alder Alba har nu, vil det være rigtig fint med 3 amninger dagligt. Jeg anbefaler normalt, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Men de kan naturligvis også ligge aften, sen aften og tidlig morgen...

Det lyder for mig som om, at hun er blevet meget bevidst om brystet og nu også viser mere og mere egen vilje og selvstændighed. Det er rigtig fint, det er et sundhedsstegn og hun brager lige nu igennem separationsfasen, hvilket højst sandsynligt også spiller ind hos, og lige nu afviser hun brystet om dagen, men kan acceptere det, når hun er mere eller mindre sovende... Og det tænker jeg faktisk, at du skal udnytte.

Du skal finde balancen mellem at acceptere, at hun selv siger fra overfor amningen og naturligt møde hende i dette - men også sikre hende mælk nok. Derfor tænker jeg, om ikke hun før sin middagslur kan få modermælkserstaning af en kop. Selvom hun ikke tager flaske, så vil hun måske gerne drikke det af en kop, tudkop eller lignende. Evt. med to hanke, så hun selv kan holde, tippe koppen og drikke. MME kan serveres både lun og kold - hvad hun nu vil synes bedst om. Og hun kan få det, imens hun sidder i sin barnevogn. Det kan blive en del af hendes nye ritual - sidde op, få lidt mme af en kop og derefter lægge sig ned og sove til middag...

Og om aftenen kan du så forsøge om hun vil ammes, men vil hun ikke det, så er det okay. Hun må gerne med den alder hun har nu, blive tilbudt en godnatgrød og hun kan også her få lidt mme af en kop. Og så kan du amme hende sen aften og/eller en gang i løbet af natten, alt efter hvad der vil fungere bedst. Så hun i alt får 3 mælkemåltider i døgnet...

Mit forslag til en dagsplan ser ...

Annonce

... således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være middagsretter fra glas beregnet til børn fra 8 mdr. Vand af kop.

Tilbydes MME af en kop (hvis hun ikke vil ammes) og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Mad med bid og mad med mere og mere smag. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød sammen med lidt mme af en kop. Her er klokken måske 19.30.

Ammes - hvis hun vil - og puttes til natten ca kl 20. Hvis hun ikke vil ammes her, er det helt okay.

Sen aften og/eller en gang i løbet af natten: Ammes og du udnytter, at hun accepterer brystet og spiser mere eller mindre i søvne...

Jeg synes ikke, at du skal kæmpe med at få hende til at tage brystet før middagsluren og om aftenen - hun kan få sit behov for mælk fint dækket via mme af en kop. Og så er det fint, hvis du får hende til at tage brystet sen aften eller en gang om natten. På den måde får din mælkeproduktion også mulighed for stille og roligt at nedtrappe sig, så din amning kommer til at stoppe helt naturligt.

Når hun bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint med to mælkemåltider dagligt og også her kan hun få mme af en kop før middagsluren, blive puttet uden mælk om aftenen og så få sit 2. mælkemåltid ved brystet, hvis hun vil acceptere det f.eks. sen aften. Hvis hun til den tid helt har sagt fra overfor brystet, så kan hun få mme af en kop sammen med sin aftengrød og på den måde stadig blive tilstrækkeligt dækket.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god pinse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.