Svar: Ammestop ved 6 måneder
30. maj 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål:)
Hvis du allerede nu ved, at du ikke ønsker at amme, når din datter er 6 måneder, så vil det være rigtig godt, at du gradvist begynder at introducere hende for en flaske. Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år.
Der er meget stor forskel på at die af et bryst og sutte på en flaske - sutteteknikken er meget forskellig. Det er også sådan, at det er betydeligt lettere at få mælken ud af flasken, end af brystet - og derfor vil mange børn foretrække flasken, hvis man begynder at give flaske meget tidligt, og dermed kan der være risiko for at amningen går i stå..
Modsat, forholder det sig dog, hvis man ikke introducerer flasken i god tid. Hvis du bibeholder amningen fuldt til din datter er 6 måneder, så er der en risiko for, at hun vil foretrække den ægte vare, og at du derfor får meget svært ved at få hende til at acceptere en flaske - og så har du jo et problem, hvis du vil stoppe amningen der...
Derfor er du nødt til at forsøge at finde en balance, hvor du både ammer og giver flaske, så hun vænnes til begge dele og accepterer begge dele.
Det vil ofte være rigtig godt, hvis du kan erstatte en amning af gangen med flaske. Det betyder, at hvis du ammer 8 gange i døgnet, så kan du begynde at amme 7 gange og give flaske 1 gang. Derfra går du så til at amme 6 gange og give 2 flasker, amme 5 gange, give 3 flasker, amme 4 gange og give 4 flasker osv. så du gradvist trapper ud af amningen ved at erstatte en amning med en flaske...
Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk, og hun vil ikke kunne "tørstslukke" ved flasken, som hun kan ved brystet, så på sigt vil det sandsynligvis være sådan, at hun ikke vil behøve helt så mange mælkemåltider, når hun får flaske, som når hun ammes - men det er helt okay. Det kan også være rart for dig :) Når hun får flaske, så ved du også præcist, hvor meget hun spiser og kan derfor holde øje med hendes indtag og sikre dig hendes behov på en anden måde end du lige nu kan ved brystet.
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du gerne vil forsøge med med flaske om aftenen, fordi du lige nu ammer rigtig meget og det er rigtig hårdt. Det lyder som en fin løsning at forsøge med en flaske om aftenen og se, om det gør nogen forskel for jer. Gør det til en fast rutine at tilbyde hende flaske, så hun netop vænnes til det og bliver tryg ved det. Og i løbet af de næste måneder kan du så øge antallet af flasker og trappe ud af amningen. Når hun skal igang med en flaske mere, vil det være fint, at du f.eks. giver hende flaske før middagsluren og flaske om aftenen, så de to flasker ligger dag og aften og før hun skal sove et lidt længere søvnstræk...:)
I takt med at hun får mere og mere erstatning/flaske, så vil din mælkemængde naturligt blive nedsat. Det betyder, at hun måske vil begynde at afvise brystet mere og søge flasken i stedet - men det vil jo være helt okay, da du netop ønsker at stoppe helt med amning, når hun er 6 måneder gammel :)
Du må derfor prøve at følge hendes behov og signaler og også forsøge at lade din krop trappe gradvist ud, netop ved at sikre, at der går længere og længere tid imellem amningerne, fordi hun får flaske i stedet...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse om amning, og hvordan du stopper med at amme - og hvordan du så giver flaske på en god måde i stedet. Du kan læse om valg af modermælkserstatning, tilberedning af modermælkserstatning, når I skal på tur, hvad du kan gøre om natten, flaskeproblemer osv. osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske