Svar: Ammestop ved 6 måneder

30. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål:)

Hvis du allerede nu ved, at du ikke ønsker at amme, når din datter er 6 måneder, så vil det være rigtig godt, at du gradvist begynder at introducere hende for en flaske. Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år.

Der er meget stor forskel på at die af et bryst og sutte på en flaske - sutteteknikken er meget forskellig. Det er også sådan, at det er betydeligt lettere at få mælken ud af flasken, end af brystet - og derfor vil mange børn foretrække flasken, hvis man begynder at give flaske meget tidligt, og dermed kan der være risiko for at amningen går i stå..

Modsat, forholder det sig dog, hvis man ikke introducerer flasken i god tid. Hvis du bibeholder amningen fuldt til din datter er 6 måneder, så er der en risiko for, at hun vil foretrække den ægte vare, og at du derfor får meget svært ved at få hende til at acceptere en flaske - og så har du jo et problem, hvis du vil stoppe amningen der...

Derfor er du nødt til at forsøge at finde en balance, hvor du både ammer og giver flaske, så hun vænnes til begge dele og accepterer begge dele.

Det vil ofte være rigtig godt, hvis du kan erstatte en amning af gangen med flaske. Det betyder, at hvis du ammer 8 gange i døgnet, så kan du begynde at amme 7 gange og give flaske 1 gang. Derfra går du så til at amme 6 gange og give 2 flasker, amme 5 gange, give 3 flasker, amme 4 gange og give 4 flasker osv. så du gradvist trapper ud af amningen ved at erstatte en amning med en flaske...

Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk, og hun vil ikke kunne "tørstslukke" ved flasken, som hun kan ved brystet, så på sigt vil det sandsynligvis være sådan, at hun ikke vil behøve helt så mange mælkemåltider, når hun får flaske, som når hun ammes - men det er helt okay. Det ...

Annonce

... kan også være rart for dig :) Når hun får flaske, så ved du også præcist, hvor meget hun spiser og kan derfor holde øje med hendes indtag og sikre dig hendes behov på en anden måde end du lige nu kan ved brystet.

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du gerne vil forsøge med med flaske om aftenen, fordi du lige nu ammer rigtig meget og det er rigtig hårdt. Det lyder som en fin løsning at forsøge med en flaske om aftenen og se, om det gør nogen forskel for jer. Gør det til en fast rutine at tilbyde hende flaske, så hun netop vænnes til det og bliver tryg ved det. Og i løbet af de næste måneder kan du så øge antallet af flasker og trappe ud af amningen. Når hun skal igang med en flaske mere, vil det være fint, at du f.eks. giver hende flaske før middagsluren og flaske om aftenen, så de to flasker ligger dag og aften og før hun skal sove et lidt længere søvnstræk...:)

I takt med at hun får mere og mere erstatning/flaske, så vil din mælkemængde naturligt blive nedsat. Det betyder, at hun måske vil begynde at afvise brystet mere og søge flasken i stedet - men det vil jo være helt okay, da du netop ønsker at stoppe helt med amning, når hun er 6 måneder gammel :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må derfor prøve at følge hendes behov og signaler og også forsøge at lade din krop trappe gradvist ud, netop ved at sikre, at der går længere og længere tid imellem amningerne, fordi hun får flaske i stedet...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse om amning, og hvordan du stopper med at amme - og hvordan du så giver flaske på en god måde i stedet. Du kan læse om valg af modermælkserstatning, tilberedning af modermælkserstatning, når I skal på tur, hvad du kan gøre om natten, flaskeproblemer osv. osv.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig