Svar: Amning - 14 dage dreng

14. maj 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Stort tillykke med lillebror, han lyder til at være en dejlig lille (stor) dreng, der tager rigtig godt fra:)

Det er naturligt, at du ammer rigtig meget her i starten. De fleste mødre synes, at de ammer hele tiden. Det virker nærmest som om, at døgnet går med at lægge til brystet. Når nyfødte børn spiser meget hyppigt, så er det både fordi de stimulerer brystet til at producere ekstra mælk, men også fordi mavesækken er ganske lille. Selvom lillebror er en fysisk stor dreng, så er hans mavesæk ikke større end en valnød, og der kan derfor ikke være ret meget mælk af gangen, så for at få mælk nok, så er han nødt til at die hyppigt. Undersøgelser viser også, at jo hyppigere du kan lægge til i starten, jo mere mælk vil du producere fremover, så derfor er det vigtigt, at du lytter til hans behov og forsøger at følge ham og lægge til, når han beder om det.

Når det så er sagt, så er det også godt, hvis du nu kan begynde at hjælpe ham til at spise lidt længerevarende måltider og hjælpe ham til at tømme et bryst af gangen. Din mælk er løbet til nu, og mælken består af flere dele. Den første del af mælken er vandholdig. Hvis man malker ud, vil det ligne lidt skummetmælk i konsistensen. Denne mælk slukker tørsten og det betyder, at din dreng nogle gange godt vil kunne die kortvarigt for at få lidt vandholdig og tørstslukkende mælk - og det skal han have lov til.

Den næste del af mælken ligner lidt mere letmælk. Det er en hvidere mælk og det er hans egentlige mad. Det er vigtigt, at du hjælper ham med at få mindst 6 måltider, hvor han ikke slukker tørsten, men spiser godt igennem (og derudover kan han så have brug for ekstra tørstslukkere). Og det er vigtigt, at han spiser så lang tid fra et bryst af gangen, at han får den sidste del af mælken med ud. Det man kalder fløden. Hvis man malker ud, så vil man ofte kunne se at fløden lægger sig øverst i flasken.

Fløden, den federe mælk er vigtig, fordi den for det første giver ham elastikker, dobbelthage osv. men den er også vigtigt, fordi den giver ro i maven. Den ligger lidt tungere i maven, og hjælper ham med at kunne sove lidt længere lure, før han melder sig igen. Den er altså med til at sikre, at der kan gå lidt længere tid imellem amningerne, imellem hans hovedmåltider.

Når du lægger ham til brystet, vil det være rigtig godt, at du bruger forskellige ammestillinger. Alt efter hvordan du lægger ham til, så stimulerer og tømmer ham brystet forskelligt, og det er vigtigt at skifte ammestilling, når du vil hjælpe ham med at få fløden med ud.

Du kan f.eks. starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger med maven mod din mave i dine arme. Og så lader du ham spise rigtig godt her. Sørg for at holde ham igang, sikre dig at han har brystet godt inde i munden og dier med god teknik. Tryk ham lidt under fødderne, så han spiser effektivt og ikke falder i søvn undervejs, og når han så slipper og virker mæt og tilfreds, så lader du ham bøvse, så skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen, og derefter lægger du ham til samme bryst, men i tvillingestillingen. Det vil sige, hvor han ligger med benene og kroppen ud under din arm. På den måde kan du få ham til at spise lidt mere fra samme side.

Hvis han ...

Annonce

... virker til at have spist rigtig godt fra det ene bryst og du synes, at dette bryst virker tømt, så kan du også tilbyde ham toppen fra modsatte side. På den måde får han lidt tørstslukkende efter et hovedmåltid - og næste gang han så skal ammes, så starter du med at lægge ham til det bryst, hvor han tog toppen sidst, så han får spist i bund der.

I princippet er det forkert at tale om at "tømme" et bryst, for han vil aldrig tømme det fuldstændig. Der vil altid være noget at komme efter, og du vil kunne presse mælk ud af brystet.. men... du skal have en fornemmelse af, at når han har spist af det ene bryst, så er dette bryst blødere og mere eftergiveligt end det bryst, som han endnu ikke har spist af.

Du kan også med fordel mærke på brystet og prøve at fornemme, hvor de fyldte mælkekamre sidder. Mælkekamre, der er fyldt, vil føles som knuder. De kan føles store som mandariner eller som små nødder. Hvis du har "knuder" øverst på brystet og ind mod kavalergangen, så er det en fordel at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Hvis du har "knuder" på ydersiden af brystet ud mod armhulen, så vil det være en rigtig god idé at lægge ham til i tvillingestilling, fordi han så får arbejdet med disse og får mælken tømt derfra. Og hvis du kan mærke "knuder" under brystet, så er det en rigtig god idé at du lægger dig ned og ammer ham liggende.

Du kan f.eks. med fordel ligge ned og amme f.eks. om natten eller en gang midt på dagen, hvis du selv også har brug for lidt hvile. Og ellers kan du om dagen variere mellem den traditionelle stilling og tvillingestillingen. Du må også meget gerne massere blidt på mælkekamrene, i små runde cirkler og presse ned mod brystvorten imens han spiser, fordi det kan hjælpe mælken ud til ham, hjælpe ham med at få tømt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg forstår godt, at du gerne vil forsøge med en sut, men han er stadig så lille, at du skal være meget forsigtig med, hvor meget I bruger den.. Hvis du giver ham en sut, så skal det først være, når du er sikker på, at han har spist rigtig godt fra dig, gerne har fået mælk af to omgang, evt. fra begge bryster... Sutten skal bruges, når han er fyldt op med mælk og til at give ham ro i maven, den skal hjælpe ham med at overgive sig til søvnen.

Sutten bør aldrig bruges på puslebordet, fordi du lige vil holde ham hen eller hvis han på et andet tidspunkt er nødt til at vente på, at du bliver klar til at amme.. Hvis han bliver holdt hen med sutten, så risikerer du, at han bruger for meget energi på sutten og så ikke har kræfter nok til at die ved brystet, når han så lægges til der - og dermed så ikke får mælk nok ud og ikke bliver mæt nok. Sutten bruges derfor som "indsovning" og efter amning.

Selvom storebror ikke har brugt sut, så kan lillebror godt have brug for det. Lillebror kan godt have et suttebehov, som er større og derfor kan sutten godt give mening nu og hjælpe jer i denne situation. Det er bare vigtigt at bruge den rigtigt - især her i starten, hvor din mælkeproduktion skal indstille sig efter lillebrors behov.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin