Svar: Amning og aktivering af mælkekirtler

20. april 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annette

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I trives som en lille ny familie på fire :)

Du kan sagtens få aktiveret dine mælkekirtler igen og øge din mælkeproduktion. Det tager ofte max 2 døgn, hvis du ammer hyppigt og ammer i forskellige ammestillinger. Og det "vindue er ikke lukket" :)

Det betyder, at hvis du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time, så giver det ofte mere mælk. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme 40 minutter i stedet for i 20 minutter. Det er også godt at amme om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.

Sørg for at holde dit bryst varmt. Brug gerne ammeindlæg i uld og pas på med kolde bare fødder.. tag strømper og indesko på! Og undgå træk fra åbne døre og vinduer...

Når du ammer, så vil det være godt, at du lægger til i forskellige stillinger, fordi du derved hjælper din dreng med at stimulere og tømme brystet bedst muligt. Hvis du sidder og ammer i den tradtionelle stilling - hvor han ligger med maven mod din mave, så er det især mælkekirtlerne ind mod kavalergangen, der bliver stimuleret og tømt. Hvis du lægger til i tvillingestillingen, hvor han ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm - så er det ydersiden af dit bryst, som stimuleres og tømmes. Og hvis du ligger ned og ammer, så er det mælkekirtlerne på undersiden, som han stimulerer og tømmer bedst muligt.

Det kan være en god idé, at du f.eks. starter med at amme ham i den traditionelle stilling, og når han så har spist godt der, har brug for en pause, kommer op og bliver bøvset af, så lægger du ham til igen - ved samme bryst - men i tvillingestillingen, så du på den måde hjælper ham til at få tømt brystet rigtig godt.

Hvis du fornemmer, at han har tømt det ene bryst fint ved en amning, så kan du også efter at have ammet på et bryst, tilbyde ham toppen fra modsatte bryst - på den måde får han lidt vandholdig og tørstslukkende mælk - og næste gang du ammer, så skal du så starte på det bryst, hvor han tog toppen sidst, lade ham spise i bund der, og derefter kan du så tilbyde toppen fra modsatte bryst.

Jeg forstår godt, at du tænker, at du kan malke ud, for at stimulere til ekstra mælk - det kan du også.. men du skal passe på, for du kan også risikere at overproducere, og det kan gøre, at din dreng så får for meget vandholdig, tørstslukkende mælk og dermed dårligere trivsel. Det er som udgangspunkt bedst, hvis du kan lade ham gøre arbejdet, lægge ham hyppigere til, og se om ikke han kan stimulere dig til det, som er hans behov.

Husk på at det er hyppigheden, som øger din mælkemængde, så prøv om du kan få ham til brystet lidt hyppigere - hvis I ...

Annonce

... f.eks. står og er på vej ud af døren, så tag ham f.eks. op og am ham en ekstra gang - fremfor at du triller en tur med barnevognen, og han så sover ekstra længe...

Og det samme, hvis du gerne vil stimulere med en brystpumpe, så kan du lægge ham til, som du plejer at gøre, og så malke ud 1-2 gange ekstra imens han sover, for på den måde at vise din krop, at der er brug for mere mælk.

Man kan også gøre det, at man dobbelt udmalker - det vil sige, at du kan malke ud på det ene bryst, samtidig med at din dreng dier af det andet bryst.. Det kan også være med til at øge mælkeproduktionen ekstra.. men jeg tror ikke det vil være nødvendigt for jer - i hvert fald ikke lige nu...

Der vil altid være mælk at komme efter, og derfor sker der ikke noget ved, at du malker ud eller lægger til hyppigere - og din dreng så vågner f.eks. 1 time efter og gerne vil have lidt igen. Der vil således være lidt for ham at komme efter også der. Man siger normalt at efter en times tid, har du dannet ca 45 % af mælken igen. Efter to timer ca 70 %, efter 3 timer ca. 90 % og efter 4 timer 100 %. De fleste kvinder oplever at have mest mælk i løbet af morgen og formiddag og mindre om aftenen. Samtidig vil de fleste børn gerne die hyppigere om aftenen end de f.eks. gør om formiddagen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis du gerne vil malke ud, kan det derfor være en fordel, at gøre det først på dagen, da der måske er lidt mere at komme efter her... Modsat, så kan det også være en idé at stimulere ekstra de sene aftentimer på grund af det mælkestimulerende hormon her... du kan også gøre det, at du lægger en ekstra amning eller udmalkning ind formiddag og aften...

Det er en fordel, at du har ammet før. Dine brystvorter vil måske være lidt større og huden lidt mere elastisk, og så er det også sådan, at du netop fordi du har produceret mælk før, naturligt vil have lidt flere mælkeproducerende receptorer i brystet - det er blandt andet derfor, at kvinder der har ammet før ofte får mælk lidt før, end førstegangsfødende kvinder. Det taler derfor for, at amningen kan lykkes godt denne gang :)

Vær opmærksom på ikke at holde ham for meget hen med en sut. Det er vigtigt, at han stimulerer brystet og ikke bruger unødig energi på sutten. En sut kan derfor kun bruges, når du har ammet og han med sikkerhed er fyldt godt op med mælk - og lige har brug for at sutte lidt, før han falder i søvn. Sutten bør ikke gives, før han lægges til brystet.

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse meget mere om mælkeproduktion, stimulering og udmalkning, finde billeder af ammestillinger osv.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder