Svar: Ammebrikker eller sutteflaske?
9. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære ulykkelige mor
Tak for dit brev :)
For nogle kvinder er en ammebrik eller suttebrik, det der reder deres amning. Det kan f.eks. være en hjælp, hvis barnet har svært ved at få fat i brystvorten, holde om brystvorten og die effektivt. Det kan også bruges som aflastning af brystvorten en overgang, hvis man f.eks. har en infektion, et sår eller lignende...
Suttebrikker/ammebrikker findes i forskellige størrelser, og det er meget vigtigt at finde en brik som passer i størrelsen til brystet (ikke til barnet). Hvis brikken er for lille, vil den kunne give dig sår på brystvorten, og det vil derfor ikke hjælpe jer til bedre amning, tværtimod.
De suttebrikker/ammebrikker, som man laver i dag, er ofte lavet i et meget tyndt og eftergiveligt materiale, som sikrer, at barnet kan die godt ved brystet. Dog skal du stadig være meget opmærksom, fordi dit barn ikke vil kunne stimulere dit bryst helt så godt, når der er en brik som barriere, som hvis han dier direkte på brystet. Derfor kan man opleve, at barnet har svært ved at ”tømme” brystet helt, når man bruger en brik, ligesom der vil være en risiko for, at barnet ikke får stimuleret brystet tilstrækkeligt...
Derfor anbefales det normalt, at man forsøger at bruge brikken i begyndelsen af amningen, altså til at hjælpe barnet med at få fat og die - og når barnet har trukket brystvorten frem, mælken er begyndt at løbe og det fungerer - og barnet måske naturligt slipper for f.eks. at bøvse, så tager man brikken fra og forsøger så at lægge barnet til brystet uden brik.
Nogle gange vil man også opleve, at det vil være nødvendigt at bruge en brik i begyndelse, hvor barnet stadig er ganske lille, men i takt med, at barnet bliver ældre, og får flere kræfter, og amningen bliver mere og mere etableret, så kan man begynde at undvære suttebrikken/ammebrikken helt...
Jeres dreng er 4 måneder nu - og det lyder som om, at du har kæmpet med amningen gennem flere måneder - og det lyder faktisk rigtig hårdt :)
Jeg forstår godt, at du gerne vil amme, og det vil jeg naturligvis også gerne støtte dig i, men jeg synes også det er vigtigt, at amningen ikke bliver for enhver pris. Det er vigtigt, at du også har tid og overskud til at nyde jeres lille dreng og den store udvikling, som han går igennem. Det er vigtigt, at I også har glade stunder med smil og pludren og hvor han ler til dig og I har det dejligt sammen - og at det får lov til at fylde langt mere end gråd og kamp ved brystet og bekymringer for, om han får mælk nok...
For nogle kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme. Du kan godt føle, at du ikke er god nok, ikke er en god nok mor, når du ikke ammer dit barn.. MEN det er IKKE rigtigt. At være en god mor sidder ikke i brysterne - men i hjertet. Og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer! Og du lyder til at have forsøgt stort set alt, og det er bare rigtig svært - og når det er sagt, så har jeres dreng jo fået din mælk i 4 måneder nu. Det er super godt! Det er faktisk den periode, som er særligt vigtig i forhold til at forebygge allergi osv. Og her har han fået din mælk... Men med den alder han har nu, så kan du roligt give ham modermælkserstatning og skemad...
Jeg synes ikke, at du skal stoppe helt med at amme fra den ene dag til den anden. Det er dejligt for jer begge, hvis du stadig kan lægge ham til en gang imellem - modsat så synes jeg også, at det er rigtig fint, hvis du nu begynder at give flaske, eller far kan give en flaske en gang imellem, som en fast del af jeres rytme. Det kan være med til at skabe bånd mellem far og søn, du kan få lidt ro og begynde at nyde din barsel lidt, I ved præcist, hvor meget jeres dreng har fået af mælk osv. og kan på den måde måske få lidt ro på...
Du skal naturligvis mærke efter og fornemme, hvad du har det bedst med og gøre tingene i det tempo, som du er okay med... Det er vigtigt, at du har det okay med de valg, som I træffer og at du føler, at du selv er med til at træffe de valg, som er bedst for både dig og jeres lille dreng :)
Det er forskelligt hvilken type flaskesut børn foretrækker. Jeg tænker dog, at I nok skal passe på, at sutten ikke bliver for lille og for kort, men skal forsøge at lede efter en flad, bred model, det der ofte kaldes "anatomisk" og gerne i naturgummi/latex fremfor i silikone. Det laver flere firmaer f.eks. Baby Nova wide-neck, Vores flaskesutter (Bilka/Føtex).. I kan også kikke i det lokale supermarked eller se, hvad apoteket sælger.
Hvis han bruger sut, kan det også være en idé at lede efter en flaskesut, der ligner den sut, som han er glad for, så han ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan du læse om det hele og også læse om, når det kan være svært at skulle gå over til flaske - og forhåbentlig finde ro i, at det kan være helt okay med flaske og hvordan du så gør dette bedst, hvis det bliver aktuelt :)
Stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske