Svar: Ammebrikker eller sutteflaske?

9. april 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ulykkelige mor

Tak for dit brev :)

For nogle kvinder er en ammebrik eller suttebrik, det der reder deres amning. Det kan f.eks. være en hjælp, hvis barnet har svært ved at få fat i brystvorten, holde om brystvorten og die effektivt. Det kan også bruges som aflastning af brystvorten en overgang, hvis man f.eks. har en infektion, et sår eller lignende...

Suttebrikker/ammebrikker findes i forskellige størrelser, og det er meget vigtigt at finde en brik som passer i størrelsen til brystet (ikke til barnet). Hvis brikken er for lille, vil den kunne give dig sår på brystvorten, og det vil derfor ikke hjælpe jer til bedre amning, tværtimod.

De suttebrikker/ammebrikker, som man laver i dag, er ofte lavet i et meget tyndt og eftergiveligt materiale, som sikrer, at barnet kan die godt ved brystet. Dog skal du stadig være meget opmærksom, fordi dit barn ikke vil kunne stimulere dit bryst helt så godt, når der er en brik som barriere, som hvis han dier direkte på brystet. Derfor kan man opleve, at barnet har svært ved at ”tømme” brystet helt, når man bruger en brik, ligesom der vil være en risiko for, at barnet ikke får stimuleret brystet tilstrækkeligt...

Derfor anbefales det normalt, at man forsøger at bruge brikken i begyndelsen af amningen, altså til at hjælpe barnet med at få fat og die - og når barnet har trukket brystvorten frem, mælken er begyndt at løbe og det fungerer - og barnet måske naturligt slipper for f.eks. at bøvse, så tager man brikken fra og forsøger så at lægge barnet til brystet uden brik.

Nogle gange vil man også opleve, at det vil være nødvendigt at bruge en brik i begyndelse, hvor barnet stadig er ganske lille, men i takt med, at barnet bliver ældre, og får flere kræfter, og amningen bliver mere og mere etableret, så kan man begynde at undvære suttebrikken/ammebrikken helt...

Jeres dreng er 4 måneder nu - og det lyder som om, at du har kæmpet med amningen gennem flere måneder - og det lyder faktisk rigtig hårdt :)

Jeg forstår godt, at du gerne vil amme, og det vil jeg naturligvis også gerne støtte dig i, men jeg synes også det er vigtigt, at amningen ikke bliver for enhver pris. Det er vigtigt, at du også har tid og overskud til at nyde jeres lille dreng og den store udvikling, som han går igennem. Det er vigtigt, at I også har glade stunder med smil og pludren og hvor han ler til dig og I har det dejligt sammen - og at det får lov til at fylde langt mere end gråd og kamp ved brystet og bekymringer for, om han får mælk nok...

For nogle ...

Annonce

... kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme. Du kan godt føle, at du ikke er god nok, ikke er en god nok mor, når du ikke ammer dit barn.. MEN det er IKKE rigtigt. At være en god mor sidder ikke i brysterne - men i hjertet. Og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer! Og du lyder til at have forsøgt stort set alt, og det er bare rigtig svært - og når det er sagt, så har jeres dreng jo fået din mælk i 4 måneder nu. Det er super godt! Det er faktisk den periode, som er særligt vigtig i forhold til at forebygge allergi osv. Og her har han fået din mælk... Men med den alder han har nu, så kan du roligt give ham modermælkserstatning og skemad...

Jeg synes ikke, at du skal stoppe helt med at amme fra den ene dag til den anden. Det er dejligt for jer begge, hvis du stadig kan lægge ham til en gang imellem - modsat så synes jeg også, at det er rigtig fint, hvis du nu begynder at give flaske, eller far kan give en flaske en gang imellem, som en fast del af jeres rytme. Det kan være med til at skabe bånd mellem far og søn, du kan få lidt ro og begynde at nyde din barsel lidt, I ved præcist, hvor meget jeres dreng har fået af mælk osv. og kan på den måde måske få lidt ro på...

Du skal naturligvis mærke efter og fornemme, hvad du har det bedst med og gøre tingene i det tempo, som du er okay med... Det er vigtigt, at du har det okay med de valg, som I træffer og at du føler, at du selv er med til at træffe de valg, som er bedst for både dig og jeres lille dreng :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er forskelligt hvilken type flaskesut børn foretrækker. Jeg tænker dog, at I nok skal passe på, at sutten ikke bliver for lille og for kort, men skal forsøge at lede efter en flad, bred model, det der ofte kaldes "anatomisk" og gerne i naturgummi/latex fremfor i silikone. Det laver flere firmaer f.eks. Baby Nova wide-neck, Vores flaskesutter (Bilka/Føtex).. I kan også kikke i det lokale supermarked eller se, hvad apoteket sælger.

Hvis han bruger sut, kan det også være en idé at lede efter en flaskesut, der ligner den sut, som han er glad for, så han ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan du læse om det hele og også læse om, når det kan være svært at skulle gå over til flaske - og forhåbentlig finde ro i, at det kan være helt okay med flaske og hvordan du så gør dette bedst, hvis det bliver aktuelt :)

Stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene