Svar: Forberedelse til amning

1. april 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad, og der ikke er længe til, at du bliver mor igen :)

Mange kvinder vil ofte mellem tredje og syvende dag efter fødslen opleve ømme brystvorter. Barnets tunge er ru, og det slider lidt på brystet. Når barnet arbejder på brystet, trækker det din brystvorte langt ind i munden, og det kræver en vis elasticitet samt tilvænning. Derfor vil du kunne mærke, at dit barn bliver lagt til - og det kan godt gøre lidt ondt lige der, hvor den lille begynder at die, men inden for ca. 30 sekunder bør det ikke længere gøre ondt - og som udgangspunkt skal det ikke gøre ondt at amme.

Hvis du har smerter, når du ammer, så er det vigtigt, at du får hjælp til at tjekke dit barns sutteteknik, for det vil ofte være tegn på, at den lille ikke har rigtig fat.

Man kan godt købe forskellige brystvortecremer og de fleste undersøgelser viser, at der ikke er nogen forskel på smerter og opheling af sår, om du smører dine brystvorter med creme eller ej. Et enkelt studie har vist, at en lanolincreme kan give en vis beskyttelse, fordi den danner en hinde, som tillader brystet at hele indefra.

Hvis du vælger at bruge en ...

Annonce

... brystvortecreme, så skal du sikre dig, at det er en creme, som dit barn kan tåle at få i munden - derfor bør du ikke bruge en creme, som du i princippet ikke selv ville spise :) Selvom du vasker cremen af, før du lægger dit barn til, vil du sandsynligvis ikke kunne fjerne al cremen, og dertil kommer, at den hyppige vask slider ekstra hårdt på dit bryst, og det kan så gøre, at du faktisk får mere ondt...

Har din læge udskrevet en creme eller salve til dit bryst som led i behandlingen af f.eks. svamp, eksem eller lignende, skal du naturligvis følge lægens ordination. En svampeinfektion kan gøre MEGET ondt, så det skal også udelukkes, hvis du får smerter af at amme...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En god nyhed er, at mælken ofte løber hurtigere til, når det er 2. gang, og det kan derfor godt være lidt lettere at amme nu, end du oplevede det efter første fødsel. Og så er børn jo forskellige og har dermed også forskellige sutteteknik, så måske den lille ny vil die på en anden måde, og dine smerter derfor naturligt være mindre :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og krydser fingre for, at du får en god fødsel og et uproblematisk ammeforløb. Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning og Flaske" :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig