Svar: Forberedelse til amning
1. april 2017
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad, og der ikke er længe til, at du bliver mor igen :)
Mange kvinder vil ofte mellem tredje og syvende dag efter fødslen opleve ømme brystvorter. Barnets tunge er ru, og det slider lidt på brystet. Når barnet arbejder på brystet, trækker det din brystvorte langt ind i munden, og det kræver en vis elasticitet samt tilvænning. Derfor vil du kunne mærke, at dit barn bliver lagt til - og det kan godt gøre lidt ondt lige der, hvor den lille begynder at die, men inden for ca. 30 sekunder bør det ikke længere gøre ondt - og som udgangspunkt skal det ikke gøre ondt at amme.
Hvis du har smerter, når du ammer, så er det vigtigt, at du får hjælp til at tjekke dit barns sutteteknik, for det vil ofte være tegn på, at den lille ikke har rigtig fat.
Man kan godt købe forskellige brystvortecremer og de fleste undersøgelser viser, at der ikke er nogen forskel på smerter og opheling af sår, om du smører dine brystvorter med creme eller ej. Et enkelt studie har vist, at en lanolincreme kan give en vis beskyttelse, fordi den danner en hinde, som tillader brystet at hele indefra.
Hvis du vælger at bruge en brystvortecreme, så skal du sikre dig, at det er en creme, som dit barn kan tåle at få i munden - derfor bør du ikke bruge en creme, som du i princippet ikke selv ville spise :) Selvom du vasker cremen af, før du lægger dit barn til, vil du sandsynligvis ikke kunne fjerne al cremen, og dertil kommer, at den hyppige vask slider ekstra hårdt på dit bryst, og det kan så gøre, at du faktisk får mere ondt...
Har din læge udskrevet en creme eller salve til dit bryst som led i behandlingen af f.eks. svamp, eksem eller lignende, skal du naturligvis følge lægens ordination. En svampeinfektion kan gøre MEGET ondt, så det skal også udelukkes, hvis du får smerter af at amme...
En god nyhed er, at mælken ofte løber hurtigere til, når det er 2. gang, og det kan derfor godt være lidt lettere at amme nu, end du oplevede det efter første fødsel. Og så er børn jo forskellige og har dermed også forskellige sutteteknik, så måske den lille ny vil die på en anden måde, og dine smerter derfor naturligt være mindre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og krydser fingre for, at du får en god fødsel og et uproblematisk ammeforløb. Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning og Flaske" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske