Svar: Supplere med flaske?
22. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Kære M´s mor
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Hvor er det dejligt at høre, at I har haft et par måneder i DK, har kunne bo hos dine forældre og derfor har fået en rigtig god og rolig start sammen. Dejligt!
I Danmark er det jo nærmest en tradition at lade børnene sove udendørs - og det er ikke noget man bruger og heller ikke noget, der altid kan lade sig gøre, når man bor i udlandet. Og det kan naturligvis godt spille ind, at han nu puttes i sin tremmeseng indendøre og ikke ude, som han er vant til... Det er jo alt andet lige en anden måde at blive puttet på :)
Men jeg tænker dog, at det nok handler en del om hans alder og den udvikling, som han går igennem lige nu. Han bliver mere og mere bevidst og er nu meget opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Han kan holde sit hoved, kikker sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem om han er hjemme eller ud, i din favn eller i favn hos en fremmede. Det betyder blandt andet, at han om dagen kan have svært ved helt at koncentrere sig, når han skal spise. Han dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer med dig, dier igen og slipper så igen. Og det betyder, at børn i denne alder godt kan begynde at "slatspise" lidt i løbet af dagen.
Derudover så begynder hans søvn i 3-4 måneders alderen at ændre sammensætning. Den begynder at indeholde flere stadier og minder mere og mere om den søvn, som vi voksne sover. Og nogle børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Så når han har sovet i måske 45 minutter, så vågner han op - hvor han faktisk skulle sove videre - og han har brug for din hjælp til at komme videre i søvnen igen...
Hans lyst til at opleve og mærke verden gør, at han naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når han skal sove. Samtidig drømmer han mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover. Og samtidig med dette, så indeholder søvnen stadier, som han har svært ved at skifte imellem. Det er altså lige nu en lidt svær periode :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med en rytme, hvor han får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Samlet set, vil det være rigtig godt, hvis han kan sove ca. 15 timer i døgnet, gerne fordelt sådan, at han sover 5 timer om dagen fordelt på 3 lure og sover ca 10 timer om natten. Det vil være normalt for hans alder, hvis han er vågen om aftenen, så de 10 timer f.eks. ligger fra kl 22 til 08.. Det er ikke sikkert at de gør det, men jeg vil lige nævne, at en sådan rytme er normal for børn i 3-4 måneders alderen og det ændrer sig igen:)
Og så vil det være rigtig godt, at du forsøger at sikre ham mælk nok i løbet af dagen. At du er opmærksom på at han måske har tendens til at "slatspise" lidt og derfor brug for at blive holdt lidt til ilden. Det kan du gøre ved f.eks. at amme ham af to omgange - amme ham, skifte ham, amme ham igen og først derefter putte ham.
Du må også gerne, som du forsøger nogle gange, lægge dig ned og amme ham i din seng og blive liggende hos ham og så amme ham igen, når han efter ca 45 minutter gør tegn på at ville vågne, så du på den måde holder ham sovende og sikrer ham den ekstra mælk.
Rent fysisk er han også ved at være så stor, at han kan have behov for at øge din mælkemængde og det gør naturligt, at han søger brystet mere hyppigt. Det giver mere mælk at amme hver 2 time og ikke hver 4 time. Og om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, så derfor er hyppig natamning også med til at øge din mælkeproduktion...
Og så er der så det med supplement og flaske. Du kan godt supplere ham med en flaske. Du kan købe rigtig fine modermælkserstatninger, og det kan være en stor hjælp i hverdagen - men om du skal gøre det afhænger helt at dine tanker omkring amning og flaske.
Jo mere du supplerer med en flaske, jo mere vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes. Når du giver flaske og din dreng ikke bliver lagt til brystet, så tror din krop at han ikke har behov for mælken og så nedsættes produktionen. Hvis du gerne vil supplere, så er det derfor bedre, at du starter med at amme og så "topper ham op" med en flaske efterfølgende, end at du erstatter en amning med flaske.
Når det er sagt, så fortæller du også, at du er alene med ham og også at du bor i Bruxelles - og jeg tænker, at du måske starter på arbejde tidligere, end man ofte gør i DK? Det bør også være med i dine overvejelser, hvornår han skal passes af andre, for jo yngre han er, jo mere aktuelt vil det være, at han kan tage imod en flaske og netop passes af andre. Hvis han kun får bryst, bliver det svært for andre at tage sig af ham, når du starter på arbejde..
Og hvis du bibeholder amningen meget længe, så er der faktisk også en risiko for, at han vil vælge brystet og fravælge flasken. Han bliver naturligt mere og mere bevidst, så han vil foretrække den ægte vare. Hvis du derfor skal starte arbejde eller gerne vil have, at han f.eks. skal kunne passes af andre, når han er 6-7 måneder gammel, så vil jeg ikke anbefale dig at vente med at introducere en flaske der, for det kan blive rigtig svært. Og så kan det faktisk være en overvejelse værd, om du vil begynde med en flaske i 3-4 måneders alderen for at få vænnet ham stille og roligt til dette...
Modermælkserstatning mætter ofte mere end modermælk, samtidig får barnet "en type mælk", hvor ved brystet kan barnet die kortvarigt og få en tørstslukker og spise længerevarende og få et fuldt måltid. Det betyder, at børn der får flaske, ofte spiser færre gange i døgnet end børn der ammes. Dette udnytter nogen forældre ved at give en flaske - nogle gange virker det og barnet får forlænget sine søvnperioder lidt, men andre gange virker det ikke. Hvis du gerne vil give flaske, kan du naturligvis godt prøve og se, hvordan det virker for din lille dreng :)
Så lidt overvejelser frem og tilbage, som forhåbentlig hjælper dig lidt videre. Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse om begge dele og også om alle de praktiske ting, hvis du vil give flaske - hvor meget, hvilken type erstatning, flaskestillinger, afføringsmønster osv. osv.
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske