Svar: Bryst som trøst
8. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og stort tillykke med lillesøster - dejligt at høre, at hun fra starten har haft et bedre sovehjerte end storebror, men træls, at sygdom nu vælter de gode rutiner...
Det er helt naturligt, at hun har efterspurgt brystet ekstra. Den lune mælk har været med til at løsne slimen og gjort det lettere for hende at trække vejret. Samtidig er brystet jo tryghed for hende, og når man er så lille og syg og tydeligt har det skidt, så har hun jo ingen idé om, hvad der sker, men søger bare al den tryghed, hun kan få - og dermed brystet. Så derfor er det rigtig godt, at du har ammet hende og fulgt hendes behov.
Men, nu er hun ved at få det bedre, og det vil være rigtig godt, hvis du kan få skruet ned for indtaget af mælk om natten og i stedet få øget hendes indtag om dagen. Og i første omgang forsøge at få hende til at amme lidt ekstra i dagtimerne. Evt. amme hende, skifte hende og amme hende igen for på den måde at få fyldt hende lidt ekstra op med mælk hele dagen igennem, så hun ikke har behov for at søge brystet så meget om natten.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at putte hende, uden at hun har brystet i munden. Hun skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men det vil være rigtig godt, at du flytter hende fra din favn og ned hvor hun skal sove, lige der, hvor hun næsten sover men stadig er vågen nok til at registrere, hvor hun lægges og at hun ikke har brystet i munden. Hvis hun falder i søvn i din favn og derefter flyttes, så kan det også være forklaringen på at hun søger dig igen og igen om natten. Hun oplever, at hun ligger et andet sted, end hun faldt i søvn og det er utrygt - og så søger hun din favn og dit bryst og sover så roligt videre, så snart hun mærker det. Derfor er det vigtigt, at hun nu begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover - og ikke din favn:)
Og ja - så lyder det også som om, at du skal til at begynde med lidt skemad. I første omgang kun smagsprøver og det skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk. Hun skal altså ammes mindst lige så meget som hun plejer. Men skemaden vil stille og roligt hjælpe jer lidt lidt mere rytme om dagen - som netop sikrer hendes indtag i dagtimerne - så hun kan undvære mælk om natten. I første omgang vil jeg foreslå dig, at du starter op med lidt grød til frokost og når hun kan spise ca. ½ dl. af dette og det fungerer godt, maven fungerer og hun tager fint imod, så kan du begynde med lidt grøntsagsmos til aften.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, har evt. brug for en ekstra amning, når dagen begynder - og det må hun meget gerne få. Det kan være en dejlig måde at vågne op på. Det vil sige ammes, sover lidt videre, ammes igen, og I står op...
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger
Eftermiddag 16: Ammes (evt. ammes, skiftes, ammes)
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer. Indtil da ammes hun efter behov om aftenen.
Ammes (evt. ammes, skiftes, ammes) og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster.
Midt nat 03: Ammes - det er helt okay, hvis hun lige nu har brug for amningen midt nat. Men det vil være dejligt, hvis hun kan sove bare 3.5-4 timer imellem amningerne om natten og ikke skal ammes hver time...
Når du putter hende fra dig om aftenen, så læg hende i egen seng og hjælp hende med at sove der. Du kan evt. koble hendes seng til din seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt i orden. Det giver dig mulighed for at putte hende i egen seng og være lige ved siden af hende, så du kan berolige hende med dine hænder, nærhed osv. Så hun kan mærke dig og du kan lulle hende i søvn, hvor hun er - og uden at du skal stå op eller tage hende op i din favn. Og hun ligger stadig lidt på afstand af brystet og duften af din mælk :)
Sørg for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske