Svar: Udmalkning

26. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære R

Tak for dit brev :)

Det er dejligt, at du forsøger at holde gang i din amning og gerne vil give din dreng din egen mælk på flaske.. Det er prisværdigt, og jeg kan godt fornemme, at det betyder meget for dig, at din dreng får din mælk - det forstår jeg godt.

Jeg vil dog sige til dig, at nu hvor din dreng er 4 måneder gammel, så er det helt naturligt, hvis han begynder at få behov for lidt anden mad, og jeg synes du skal overveje, hvor meget du kæmper og hvorfor. Det er rigtig hårdt arbejde at skulle malke ud ved siden af at du ammer, og det er vigtigt, at dagen ikke kun går op i amning, udmalkning og antal milliliter. Det er vigtigt, at han tager på som han skal og det er vigtigt, at du også har kræfter og overskud til blot at være sammen med ham, lege med ham, pludre med ham, opleve verden sammen med ham. Den gode mor sidder ikke i brysterne, hun er i hjertet... :)

Da du ammer og gerne vil malke ud både for at øge din mælkemængde og også for at have ekstra mælk til din dreng, så vil jeg anbefale dig, at gøre to ting. Du kan malke ud mellem to amninger, på de tidspunkter, hvor din dreng sover. Det vil vise din krop, at der er behov for mere mælk, og produktionen sættes op. Hyppigheden øger mælkemængden. Eller du kan vælge, at malke ud på det ene bryst samtidig med, at du ammer ham på modsatte bryst - det kan øge din mælkeproduktion at "dobbelt-amme/udmalke" og samtidig sparer du tid...

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale dig at malke lidt på begge bryster hele tiden for på den måde at øge din mælkemængde ekstra. Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg tænker, at hvis du hele tiden skifter, så er det svært helt at vide, hvor meget vandholdig mælk du får ud, og hvordan du reelt får tømt brystet, og det er vigtigt, at din dreng få så fuldt et bryst som muligt, når han ammes, så han har mulighed for at få alle dele mælk med ud... derfor tænker jeg, at det må være bedre, at du ...

Annonce

... lader ham "tømme" et bryst. Og med brystpumpen kan du f.eks. malke ud på modsatte bryst f.eks. imens du ammer ham eller kort efter han er ammet og puttet til at sove - så du når at danne ny mælk til ham, når han så vågner af en lur og atter har brug for at die...

Du skriver, at du både har ammet og malket ud siden slutningen af januar - og at der kommer alt mellem 20-110 ml ud hver gang - alt efter tidspunkt på dagen og hvor meget han har spist. Det lyder umiddelbart helt naturligt og fint.. Det undrer mig dog lidt, hvis du malker ud og har gjort det så længe - og din dreng stadig ikke tager nok på og stadig virker ekstra sulten - og jeg kan derfor godt forstå, at du nu spørger om det virker...

Hvor er din sundhedsplejerske henne? Har hun set din drengs sutteteknik? For det spiller naturligt også ind på din mælkeproduktion, hvordan din dreng dier, om han har rigtig fat og arbejder rigtigt med brystet... Har du haft eller har du problemer med sår på brystet? Svamp på brystet? Brystbetændelse? Det kan altsammen spille ind på din mælkeproduktion...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvor meget flaske giver I jeres dreng? Får han ofte flaske i stedet for at blive ammet? Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere - og du kan ikke stimulere til samme mælkeproduktion ved at malke ud, som din dreng kan stimulere til ved at die. Det kan være rigtig svært at opretholde tilstrækkelig mælkeproduktion, hvis du malker mere ud end din dreng dier hos dig...

Jeg synes derfor at det, som jeg også startede med at skrive, er vigtigt at finde ud af, hvorvidt du skal fortsætte med amning, udmalkning osv. Måske ville det være en hjælp at give ham et par flasker erstatning i døgnet, sikre ham den ekstra mæthed som måske også ville gøre, at han begynder at tage på igen... Og derudover kunne du så stadig amme ham...

Jeg kan godt fornemme, at det er hårdt og svært - og sender dig et knus på vejen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.