Svar: Amning on off hele natten

22. februar 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem jeres drengs store mælkeindtag om natten og hans manglende appetit om dagen - og det er derfor vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham med at indtag sin mad og mælk/væske i dagtimerne, så han ikke behøver søge brystet hele natten.

Prøv om du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad to gange dagligt - frokost og aften, sammen med vand af kop, og hvor du om dagen så ammer ham fast før hver lur, så han på den måde fyldes tilstrækkeligt op med både mad og mælk. Det er ikke store mængder skemad, han skal spise. Det er helt fint, hvis han bare spiser 4 skefulde eller du måske får ½ dl. skemad I ham :) Og så skal han ammes før han puttes, så du er sikker på at hans væskebehov er tilstrækkeligt dækket.

Aften og sen aften, er det rigtig godt, hvis du ammer ham og selv er vågen og dermed kan sikre, at han spiser godt. Sørg for at holde ham igang ved brystet, sikrer at han spiser effektivt og når han så er færdig med at spise hos dig, så putter du ham i hans seng. Det er rigtig godt, hvis han ikke længere ligger ved siden af dig og sover. Når I ligger sammen, så vil han naturligt dufte din mælk og kan ikke lade brystet være. Derfor bør han sove på afstand af dig..

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke har fri adgang til brystet, men så det er dig der styrer, hvornår han kan få mælk fra dig. Det er naturligt, at han stadig har brug for mælk midt nat, men han må meget gerne sove 3-4 timer uden mælk med den alder han har, så du kan f.eks. amme ham kl 20, 23.30, 03 og 06... Derimellem bør han sove uden brystet og hjælpes videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord osv.

Det er altså et spørgsmål om at få skruet op for mælkeindtaget om dagen, få startet op med lidt skemad og også give ham vand af kop i dagtimerne - samtidig med at du skruer ned for mælk om natten... og stille og roligt må han gerne begynde at kunne sove et længere søvnstræk om natten, så der måske kan gå 4-5 timer imellem amningerne ...

Annonce

... og så I begge to kan få sovet lidt. Du har brug for den sammenhængende søvn og det har jeres lille dreng også - når han sover så afbrudt hele natten, hænger dagen heller ikke sammen for jer og det er en rigtig dum cirkel...

Hele dagsrytmen, de faste spisetider, faste tidspunktet for aktivitet, leg osv. vil påvirke rytmen om natten, tingene hænger sammen. Så jo mere ens dagsrytme du kan forsøge at skabe, jo mere vil han naturligt ofte begynde at spise om dagen og jo mere vil du kunne regne med, at han er putteklar og faktisk sover, når du så putter ham... jf. tidligere sendt dagsplan :) så han ikke ammes, vågner op og tror at I skal lege eller andet....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder ikke som om, at du ikke har mælk nok - tværtimod :) Og derfor tænker jeg, at du umiddelbart skal blive ved med at amme ham. Men det vil være rigtig godt, at du ammer og derefter lægger ham fra dig - det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden, men når at registrere, at brystet og favnen ikke er der, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal falde i søvn. Hvis han falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, vil han naturligt søge dette igen og igen hele natten... :)

Der er naturligvis også den mulighed, at I vælger at forsøge med en flaske, som far f.eks. kan give sen aften.. Det kan gøre det muligt for dig at gå lidt tidligere i seng og far kan tage over - samtidig med at modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk og derfor nogle gange gøre en forskel.... Men nogle gange virker det heller ikke... Det lyder for mig som om, at det hos jer er et spørgsmål om at hjælpe jeres dreng til ikke at vende rundt på nat og dag :) Hjælpe ham med at indtage sit behov for skemad, vand og mælk i dagtimerne og om aftenen, så han ikke behøver søge det så hyppigt om natten - det er ikke let, jeg ved det godt, og det sker sandsynligvis ikke uden lidt protester fra jeres drengs side - han kender jo ikke klokken og forstår ikke, hvorfor det er vigtigt at spise om dagen og ikke om natten... men det kan lade sig gøre...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder