Svar: Nedtrappe amning
18. februar 2017
Alder:
3 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god beslutning at gå over til flaske. Det giver jer alle meget mere ro, og du kan bruge dine kræfter på at nyde din lille pige og barselsorloven - i stedet for at kæmpe ved brystet, hvilken ingen har glæde af :) Og det er dejligt, at hun tager så fint imod flasken!
Din plan er rigtig god. Det vil netop være helt perfekt, at du trapper gradvist ud af amningerne, så i stedet for at amme hende 4 gange dagligt, så bliver det 3 gange, så 2 gange, en gang og til sidst vil amningen så naturligt stoppe. Og du må gerne trappe ned over nogle uger, så din krop får mulighed for at følge med - og samtidig vænnes hendes mave også til mere og mere erstatning :)
Det lyder rigtig fint med 6 mælkemåltider i løbet af døgnet, det svarer til, at hun spiser ca. hver 4 time, og det vil naturligt ofte dække hendes behov. Så længe du også ammer, kan det godt være, at hun en gang imellem vil søge brystet og die kortvarigt (ud over de 6 mælkemåltider) - dette for at få slukket tørsten lidt, og det må hun naturligvis gerne. Derfor er det også rigtig fint, at du gerne vil bibeholde en vis mælkeproduktion til hun er 5-6 måneder gammel :) I den alder, vil hun naturligt kunne begynde at drikke vand af kop og vil således også få slukket sin tørst med lidt vand i stedet for mælk, så det er en god plan.
Der er ikke noget problem i, at du ammer sen aften, nat eller tidlig morgen, hvis det er der du oplever, at hun bedst accepterer brystet - det vil for det første være med til at gøre, at din mælkeproduktion netop bibeholdes lidt længere, så du netop kan holde lidt gang i amningen, til hun er 5-6 måneder. Men det vil også være rigtig dejligt for dig, at du om natten bare kan tage hende over til dig, amme hende og mere eller mindre sove videre selv - i stedet for at du skal ud i køkkenet og varme en flaske. Jeg har enkelte gange oplevet, at det faktisk lykkes for kvinder at amme om natten og give flaske om dagen, og at det fungerer rigtig godt i en længere periode :)
Så fortsæt endelig den gode gænge og din plan - og glæd jer over, at I nu har fået mere overskud, kan koncentrere jer om lillepigen, hyggelige lege- og pludrestunder og at far også har mulighed for at tage lidt over - det er også guld værd for jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske