Svar: Nedtrappe amning

18. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære lykkelige mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god beslutning at gå over til flaske. Det giver jer alle meget mere ro, og du kan bruge dine kræfter på at nyde din lille pige og barselsorloven - i stedet for at kæmpe ved brystet, hvilken ingen har glæde af :) Og det er dejligt, at hun tager så fint imod flasken!

Din plan er rigtig god. Det vil netop være helt perfekt, at du trapper gradvist ud af amningerne, så i stedet for at amme hende 4 gange dagligt, så bliver det 3 gange, så 2 gange, en gang og til sidst vil amningen så naturligt stoppe. Og du må gerne trappe ned over nogle uger, så din krop får mulighed for at følge med - og samtidig vænnes hendes mave også til mere og mere erstatning :)

Det lyder rigtig fint med 6 mælkemåltider i løbet af døgnet, det svarer til, at hun spiser ca. hver 4 time, og det vil naturligt ofte dække hendes behov. Så længe du også ammer, kan det godt være, at hun en gang imellem vil søge brystet og die kortvarigt (ud over de 6 mælkemåltider) - dette for at få slukket tørsten lidt, og det må hun naturligvis gerne. Derfor er det også rigtig fint, at du gerne vil bibeholde en vis ...

Annonce

... mælkeproduktion til hun er 5-6 måneder gammel :) I den alder, vil hun naturligt kunne begynde at drikke vand af kop og vil således også få slukket sin tørst med lidt vand i stedet for mælk, så det er en god plan.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ikke noget problem i, at du ammer sen aften, nat eller tidlig morgen, hvis det er der du oplever, at hun bedst accepterer brystet - det vil for det første være med til at gøre, at din mælkeproduktion netop bibeholdes lidt længere, så du netop kan holde lidt gang i amningen, til hun er 5-6 måneder. Men det vil også være rigtig dejligt for dig, at du om natten bare kan tage hende over til dig, amme hende og mere eller mindre sove videre selv - i stedet for at du skal ud i køkkenet og varme en flaske. Jeg har enkelte gange oplevet, at det faktisk lykkes for kvinder at amme om natten og give flaske om dagen, og at det fungerer rigtig godt i en længere periode :)

Så fortsæt endelig den gode gænge og din plan - og glæd jer over, at I nu har fået mere overskud, kan koncentrere jer om lillepigen, hyggelige lege- og pludrestunder og at far også har mulighed for at tage lidt over - det er også guld værd for jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder