Svar: Amning - datter på 15 dage

18. februar 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anja

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...

For det første tager det tid at etablere end amning og da jeres lille pige ikke er mere end 2 uger gammel, så er I naturligt stadig igang med at finde ud af det hele og din mælkeproduktion stadig igang med at tilpasse sig hendes behov.

I begyndelsen, når mælken løber til, så vil du ofte opleve voldsomme brystspændinger. Det skyldes både at du overproducerer lidt i begyndelsen, men også at brystvævet bliver lidt irriteret, når mælken løber til - og stille og roligt vil mælkeproduktionen så tilpasse sig og dine brystspændinger blive mindre. Det betyder dog ikke, at du så ikke har mælk mere - det er ofte blot tegn på at mængden har tilpasset sig lidt.

Derudover så er det sådan, at du ofte vil have mere mælk om morgenen end sidst på dagen. Derfor vil din datter måske spise i længere tid og med længere interval først på dagen end sidst på dagen. Dette er dog helt naturligt - og faktisk er det sådan, at når hun dier meget hyppigt om aftenen, så får hun mange små mængder koncentreret mælk og det er netop med til at fylde hende lidt ekstra op og give hende lidt ekstra mæthed om natten.

Hun vil dog stadig skulle spise om natten og natamningen er meget vigtig for din mælkeproduktion. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin så amning sen aften, nat og tidlig morgen er vigtigt :)

Tegn på at barnet trives med amning er:

Det er vigtigt, at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og mælkefyldte. Når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er som sagt helt normalt at kunne mærke, at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se, at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk, og du kan høre, at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds, når hun slipper, og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det. Hun bør spise hver 3-4 time - og tiden tælles fra en amning starter og til de næste amning begynder :)

Hendes mave skal også fungere godt og det kan godt være almindeligt med afføring en gang i døgnet - det er dog sjældent med den alder hun har. Hos de fleste børn der er så små som jeres datter, vil det være sådan at det næsten føles som om, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud... Derudover skal hendes afføring være grødet og gul...

Det er også vigtigt, at hun tisser. Det er også tegn på, at hun får væske nok. Hun bør tisse mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ... Hvis du er i tvivl om, hvorvidt hun tisser, så kan du lægge et engangslommetørklæde ind i bleen og se om det bliver vådt. Det kan være svært at vurdere, hvis bleen suger godt...

Derudover skal hun blive ved med at tage på og det lyder her rigtig fint med de 240 gram på en uge - men det skal fortsætte. Hun må ikke pludselig tabe sig og vægten ikke stagnere.

Og så skal hun også virke glad, rolig og tilfreds. Hun skal spise, sove og vågne op og virke sulten og brystsøgende igen. Hun kan naturligt ikke være vågen ret lang tid af gangen, måske højst 1.5-2 timer, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, vil hun ligge og kikke, blive mere og mere interesseret i omgivelserne, kikker på dig, lytte til din stemme osv. ...

Tegn på at barnet ikke trives med amning er:

Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger.

Når din datter spiser hos dig, så hiver hun i brystet, for at malke det lidt ekstra og hun bliver let irriteret.

Hun falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og søgende og sulten.

Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder først at have længere tid mellem deres ...

Annonce

... afføringer i 8-9 ugers alderen, indtil da er det som om at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud - så det at hun nu har afføring en gang i døgnet kunne godt være tegn på, at hun måske har brug for mere mælk...

Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at hun ikke tisser nok. Brug papirlommetørklædet som målestok - hvis det er tørt i 4-6 timer, så får hun ikke mælk nok.

Sørg for at få hende kontrolvejet ved sundhedsplejersken eller egen læge. Hvis vægten står stille eller kun stiger lidt, så bør hun have mere mælk - enten lægges hyppigere til eller tilbydes modermælkserstatning.

Hun græder meget og virker i det hele taget meget vågen og urolig. Hvis hun har tendens til at være vågen i 4-5-6 timer i træk, så kan hun godt være sulten og det er en overvejelse værd, om ikke hun skal have noget erstatning...

Det er naturligt at så nyfødt et barn kan virke tør i huden - især omkring håndled og ankler, hvor du gerne må smøre hende lidt. Men hun bør ikke virke tør andre steder i huden og du må ikke synes, at hendes hud ser ud som om, at den mangler lidt spændstighed...

Hun må heller ikke virke bleg eller grå i kuløren og hendes hun må ikke være marmoreret. Er hun gul? Har hun gulsot? Så bør hun tjekkes af lægen. Hun skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.

Læg også mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom hun har spist hos dig - så kan det være tegn på at hun ikke får mælk/væske nok.

Virker hun sløv, er hun svær at vække, sover hun meget og har hun kun ringe eller eller ingen interesse for brystet, så kan det også skyldes, at hun ikke får mælk nok.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover er det også altid vigtigt at tjekke hendes sutteteknik og sikre dig, at hun arbejder korrekt ved brystet - hun skal have masser af bryst ind i munden, så hun kan malke med tungen og få den mælk ud, som hun behøver. Vær opmærksom på om hun kan have for kort tungebånd, der kan forhindre hende i at arbejde optimalt ved brystet og dermed gøre, at mælkeproduktionen ikke stimuleres helt nok...

Det vil også være rigtig godt, at du forsøger at amme hende i forskellige ammestillinger, så hun stimulere dit bryst lidt forskelligt alt efter, hvordan du lægger hende til. Prøv at mærke på dit bryst og prøv at fornemme, hvor mælkekirtlerne er godt fyldt - og hjælp så din datter med at få "tømt" disse. Hvis du f.eks. har meget fyldte mælkekirtler på ydersiden af brystet, så kan det være en rigtig god idé at lægge til i tvillingestilling. Hvis det især er undersiden af brystet, så kan det være en god idé at amme liggende, og hvis det er på oversiden af brystet eller ind på kavalergangen, så kan det være en god idé at amme i den traditionelle stilling. Ved at variere mellem ammestillingerne, hjælper du hende med at tømme brystet bedst muligt og også med at stimulere brystet godt.

Det er helt okay, at hun nogle gange kan ligge længe ved brystet - det er som du skriver, også nærhed og trygheden at hun søger. Vær dog opmærksom på, at det er hyppigheden af amning, som øger din mælkemængde. Det betyder, at det vil give dig mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke samme effekt, at du ammer i 45 minutter i stedet for i 20 minutter...

Når hun er mættet godt af, har spist rigtig godt hos dig, gerne fra begge bryster - måske tømt den ene side og spist toppen af modsatte sige, så kan det være rigtig fint at lade hende putte hos far. Han dufter ikke af mælk, og det kan være lettere for hende at finde ro hos ham - og det styrker også båndet imellem de to. Det er dog helt normalt, hvis hun stadig kan blive lidt forvirret og tro, at hun skal spise, når hun ligger hos ham. Og bliver hun ved med at søge og smaske, så skal du naturligvis lægge hende til igen, så lyder det som om, at hun kan have brug for lidt ekstra mælk, før hun så er parat til at sove:)

Jeg vil anbefale dig to af mine bøger:

"Helens bog om amning og flaske". I den finder du mange flere oplysninger, kan finde ammestillinger og masser af gode råd. Både til nu og til tiden frem :)

"Helens bog til far", som jeg har skrevet til fædre - en bog, som de har efterlyst længe, en bog som tager farrollen alvorligt og viser, hvad det er far kan, som er noget særligt:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder