Svar: Sutteflaske

21. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære R

Tak for dit brev :)

Først - det er meget normalt, hvis du oplever, at din mælkeproduktion skal sættes lidt op. Din dreng er fysisk større nu og har derfor behov for mere mælk, og du øger din mælkemængde ved at lægge ham hyppigere til. Jo hyppigere han spiser ved brystet, jo mere mælk producerer du. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis du ammer ham hver anden time i stedet for hver 4. time.

Det er også sådan, at amning om natten øger din mælkeproduktion. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det er godt og vigtigt at amme ham aften, sen aften, nat og tidlig morgen.

Og så vil det også være sådan, at jo mere flaske eller modermælkserstatning du giver ham, jo mere vil din mælkemængde nedsættes. Du må gerne give ham flaske, og det kan sagtens være den bedste prioritering for jer - men du skal vide, at når du begynder at give ham flaske eller mme, så vil risikoen for at din amning stopper helt være større.

Når din dreng ikke vil tage imod sutteflasken, så er der især to ting, som du skal overveje:

- At han ikke kan lide smagen af modermælkserstatningen
- At han ikke kan finde ud af at sutte på flaskesutten

Hvis han afviser flasken på grund af smagen af mme, så vil det være godt, at du forsøger med en anden type erstatning. De smager alle sammen lidt forskelligt. En anden mulighed er, at du ...

Annonce

... malker ud og giver ham din mælk på flaske. Det har den fordel, at du får stimuleret til ekstra mælk og dermed kan holde fast i amningen i længere tid, og samtidig får han så din mælk som supplement og han vil så måske acceptere flasken netop fordi han kender smagen og er tryg ved den.

Hvis han afviser flasken på grund af flaskesutten og manglende sutteteknik, så er det en god idé at prøve med forskellige typer af flaskesutter. Du kan f.eks. prøve med en flaskesut af silikone eller modsat en af latex, naturgummi. Du kan også prøve med en kort flaskesut eller en længere flaskesut. Du kan prøve med en flad anatomisk model eller en rund model...

Der er meget stor forskel på at sutte på et bryst og på en flaske og mange børn bliver forvirrede over de forskellige sutteteknikker. Du nævner, at han tager sut, når han ligger i sin slynge - kan du finde en flaskesut, der ligner hans sut i faconen, så kan det være en god idé at bruge den, så han ikke skal forholde sig til flere sutteteknikker end højst nødvendigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den finder du gode råd til amning, udmalkning, øgning af mælkeproduktion osv. Ligesom du også kan læse om flaskegivning, valg af erstatning, finde flaskestillinger osv. osv.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor