Svar: Sutteflaske
21. januar 2017
Alder:
3 mdr.
Kære R
Tak for dit brev :)
Først - det er meget normalt, hvis du oplever, at din mælkeproduktion skal sættes lidt op. Din dreng er fysisk større nu og har derfor behov for mere mælk, og du øger din mælkemængde ved at lægge ham hyppigere til. Jo hyppigere han spiser ved brystet, jo mere mælk producerer du. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis du ammer ham hver anden time i stedet for hver 4. time.
Det er også sådan, at amning om natten øger din mælkeproduktion. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det er godt og vigtigt at amme ham aften, sen aften, nat og tidlig morgen.
Og så vil det også være sådan, at jo mere flaske eller modermælkserstatning du giver ham, jo mere vil din mælkemængde nedsættes. Du må gerne give ham flaske, og det kan sagtens være den bedste prioritering for jer - men du skal vide, at når du begynder at give ham flaske eller mme, så vil risikoen for at din amning stopper helt være større.
Når din dreng ikke vil tage imod sutteflasken, så er der især to ting, som du skal overveje:
- At han ikke kan lide smagen af modermælkserstatningen
- At han ikke kan finde ud af at sutte på flaskesutten
Hvis han afviser flasken på grund af smagen af mme, så vil det være godt, at du forsøger med en anden type erstatning. De smager alle sammen lidt forskelligt. En anden mulighed er, at du malker ud og giver ham din mælk på flaske. Det har den fordel, at du får stimuleret til ekstra mælk og dermed kan holde fast i amningen i længere tid, og samtidig får han så din mælk som supplement og han vil så måske acceptere flasken netop fordi han kender smagen og er tryg ved den.
Hvis han afviser flasken på grund af flaskesutten og manglende sutteteknik, så er det en god idé at prøve med forskellige typer af flaskesutter. Du kan f.eks. prøve med en flaskesut af silikone eller modsat en af latex, naturgummi. Du kan også prøve med en kort flaskesut eller en længere flaskesut. Du kan prøve med en flad anatomisk model eller en rund model...
Der er meget stor forskel på at sutte på et bryst og på en flaske og mange børn bliver forvirrede over de forskellige sutteteknikker. Du nævner, at han tager sut, når han ligger i sin slynge - kan du finde en flaskesut, der ligner hans sut i faconen, så kan det være en god idé at bruge den, så han ikke skal forholde sig til flere sutteteknikker end højst nødvendigt.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den finder du gode råd til amning, udmalkning, øgning af mælkeproduktion osv. Ligesom du også kan læse om flaskegivning, valg af erstatning, finde flaskestillinger osv. osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske