Svar: Udtrapning af amning :-)

9. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære C´s Mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og AV! Det gør bare så ondt, når de små bidder!

Det er helt okay, at du har valgt nu at stoppe amningen - det må du naturligvis gerne. Men hvis du stopper amningen nu, så er det vigtigt, at din datter vil tage imod en flaske. Det bliver meget svært at få hendes mælkebehov tilstrækkeligt dækket, hvis hun kun kan drikke af en kop...

Med den alder hun har, vil det være rigtig godt, hvis hun får 4 amninger eller 4 flasker i døgnet. Og jeg anbefaler, at disse 4 ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I stedet for amning eller flaske før formiddagsluren, skal hun nu tilbydes et mellemmåltid - og det samme meget gerne også om eftermiddagen.

Lige nu ammer du ca 5 gange i døgnet. Og hvis du vil stoppe amning, så vil det være godt, at du erstatter en amning af gangen med flaske. På den måde får du stille og roligt trappet ud af amningen og går langsomt over på flasken - modermælken fylder mindre og mindre og erstatningen mere og mere. Din krop får således lov til at følge med og din mælkeproduktion nedsættes gradvist, samtidig med at din datters mave også kan vænne sig til modermælkserstatningen stille og roligt.

Det betyder altså, at I stedet for at amme 4 gange, så skal du amme 3 gange og give flaske 1 gang, herefter amme 2 gange og give 2 flasker, så amme 1 gang og give 3 flasker og til sidst gå helt over til så at give 4 flasker. Hvor hurtigt du kan gå frem afhænger helt af, hvor meget mælk du har og din fornemmelse af, hvor hurtigt din mælkeproduktion nedsættes... Det kan godt være, at du er nødt til at trappe ned over flere dage og ikke kan gøre det fra dag til dag, men stille og roligt vil flaskerne naturligt komme til at fylde mere og mere, og amningen blive mindre og mindre :)

Jeg vil anbefale dig, at du starter med at tilbyde hende flaske med modermælkserstatning sen aften. Forhåbentlig kan erstatningen mætte hende lidt ekstra, så hun naturligt helt begynder at kunne undvære mælk midt nat. Derefter vil jeg anbefale dig, at du dropper amningen før middagsluren og i stedet tilbyder hende en flaske der. Derefter vil det være fint at erstatte amningen før putning med en flaske og til sidst kan du så fjerne amningen tidlig morgen. I 8-9 måneders alderen vil det være naturligt med 3 flasker - og de kan meget fint ligge før middagslur, aften og sen aften. På den måde vil det være naturligt, at det netop er den tidlige morgenamning, som bibeholdes i længst tid. Når hun kan undvære brystet her, kan hun undvære mælken helt:)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ...

Annonce

... ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes, - denne amning fjernes helt omkring 8 måneders alderen og her behøver hun ikke få flaske i stedet.

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30-10 som nu

Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Mellemmåltid ca kl 14 i form af lidt flerkornsgrød med frugtmos og frisk blød frugt i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til eftermiddagslur ca kl 14.30

Aften 17.30: Aftenmad, udgangspunktet jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris. Vand af kop. Der skal være moset mad og mad i stykker, som hun selv kan sidde med i hånden og gumle på, øve sig mundmotorisk på. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Kommer i bad og gøres klar til natten.

Flaske og puttes til natten ca kl 20-20.30 som nu

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se, er der lidt flere små måltider i min dagsplan, og det er rigtig godt, hvis du kan tilbyde din datter dette. Det er også en forudsætning for, at hun begynder at kunne undvære mælken om natten :)

Hvis du ikke kan få din datter til at tage flaske, så har du lidt et problem.. hun skal have modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år... Hvis det er helt umuligt, vil jeg anbefale dig, at du så bibeholder amningen, men at du forsøger at undgå, at du bliver bidt.

Prøv at lægge mærke til om hun især bider først eller sidst i amningen. Hvis hun bider først i amningen, så kan det være en god idé, at du prøver at stimulere brystet evt. malker lidt ud, før du lægger hende til. Hendes tendens til at bide dig, vil være mindre, hvis din mælk først løber :)

Hvis hun bider sidst i amningen, så kan det være en god idé at du tager hende fra lidt før tid og får afsluttet amningen før hun forløber sig. Det vil være helt okay, at du afbryder amningen lidt for tidligt. Hun skal stadig nok få den mælk, hun har behov for, med den alder hun har nu :)

Og så skal du også tilbyde hende mad i hånden, blødere mad som bløde frugtbåde eller måske en brødskorpe, ristet rugbrødsbjælke eller lignende. Hvis du er urolig for dette, nu hvor hun har fået tænder, så kan du også give hende et frugtnet eller en babyfeeder, som er en lille beholder til kogte grøntsager eller frugt. Det er vigtigt, at hun får lov til at sidde og sutte, gumle, bruge sine gummer - på noget andet end dig :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - håber du er hjulpet lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder