Svar: Brystpumpe

5. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ida

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god og den helt rigtige beslutning for jer at gå over til at give flaske, og det er rigtig fint, at du gerne vil malke ud og tilbyde din dreng din mælk - så længe du har mælk til ham.. men det vil også være rigtig fint, at du gradvist går over til at give ham modermælkserstatning :)

Der findes som udgangspunkt tre forskellige typer brystpumpe, og hvad du skal vælge, afhænger helt af jeres behov.

Manuel brystpumpe: Denne pumpe består ofte af en flaske med en tragt og et sug. Du sætter tragten på brystet og presser håndtaget sammen, og derved skabes et vakuum, som får mælken til at løbe ned i flasken.

Det er en forholdsvis billig pumpe, som ofte også kan være i en taske og medbringes, så du kan malke ud, selvom du ikke befinder dig hjemme. Pumpen er god til udmalkning af og til, og hvis du vil malke ud, fordi du skal være væk fra dit barn i nogle timer.

Batteridrevet pumpe: Denne pumpe kan også medbringes, fordi den er på batteri. Mange af de batteridrevne pumper kan også sættes i stikkontakt, når man har mulighed for det. Den er god at vælge, hvis du som udgangspunkt ammer, men jævnligt har brug for at malke ud. Den er ofte også lidt mere effektiv end en manuel brystpumpe. Denne type pumpe fås også nogle gange med en justeringsfunktion, så du kan indstille, hvor stort et vakuum pumpen skal bruge. Det er en dyrere pumpe, men de fås til mange forskellige priser.

Elektrisk pumpe: Denne pumpe bør du vælge, hvis du skal malke ud flere tange dagligt. Den er effektiv og bruges derfor også på barsels- og neonatalafdelinger. Man kan indstille sugeevne, man kan ofte tilslutte dobbeltaggregat (så man kan malke ud på begge bryster samtidig) og nogle af den har en memoryfunktion, så den indstiller sig til det, som du synes er mest behageligt... Denne type pumpe er dyr at købe, men kan lejes i større babyudstyrs forretninger eller f.eks. hos Falck. Nogle apoteker udlejer også brystpumper.

Så hvad skal du vælge... hmm...

Hvis du gerne vil malke ud dagligt, så du hovedsageligt giver din dreng din mælk på flaske, så vil det være godt, hvis du kan få fat i en elektrisk pumpe. Hvis du vil malke ud flere gange dagligt (der hvor du plejer at amme ham), så er det denne pumpe du skal forsøge at få ...

Annonce

... fat i. Hvis babysam ikke har nogen ledige, som du kan leje, så prøv at se om ikke Falck kunne være en mulighed, eller prøv at spørge på Apoteket...

Hvis du oplever, at din mælkemængde allerede er en del nedsat, og du ikke ønsker at trappe op i amning, men stille og roligt gerne vil trappe ud, så kan du fint vælge en batteridrevet eller manuel pumpe. I starten vil det være rigtig fint, at du malker ud, der hvor du normalt ville lægge ham til, men stille og roligt kan du så malke ud færre og færre gange, og til sidst stopper mælkeproduktionen så naturligt.

Det er vigtigt også at medtænke, at der naturligt går tid med at malke ud - tid der jo ofte vil gå fra din dreng. Så du skal også vurdere, hvor meget tid du vil bruge på amning, udmalkning osv. Du skriver, at du er ked af at "du ikke længere kan amme ham, men han har haft en hård start på livet i forvejen", og måske har det været hårdt for jer begge. Derfor skal du overveje, hvad der vil give jer mest ro lige nu:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder ikke, at du ikke gerne må malke ud og give ham din mælk på flaske - det må du meget gerne, og det kan være rigtig rart for dig, også at gøre det på denne måde. Både fordi det er en rar følelse, at han stadig får din mælk, men også fordi det giver din krop mulighed for stille og roligt at vænne sig til nedtrapning.

Det vil naturligt være sådan, at hvis han slet ikke kommer til brystet, og han ikke dier hos dig, så vil din mælkemængde nedsættes - også selvom du bruger en brystpumpe 5-6 gange dagligt. En brystpumpe kan ikke, uanset hvor god den er, stimulere dit bryst og din mælkeproduktion lige så godt som din dreng kan. Så du vil ikke kunne holde gang i din amning for evigt, selvom du malker ud igen og igen...

Så mit råd til dig vil være, at du forsøger at finde den balancegang, som du også selv har det godt med, og som gør, at du kan komme gradvist over på flasken og både fysisk og mentalt selv følge med :) Du supplerer allerede nu din amning med modermælkserstatning, og han er glad for flasken.. Det er trods alt det vigtigste, at han lige nu begynder at tage på og får den mælk, som han har behov for - det er vigtigere end hvorvidt det er modermælk eller modermælkserstatning, der er i flasken :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, - stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig