Svar: Nedkøling af udpumpet modermælk
9. november 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk, vil det være rigtig godt at følge disse retningslinjer:
1. Vask dine hænder grundigt med sæbe.
2. Malk ca. en spiseskefuld mælk ud af brystet og kasser dette. Den første del af mælken kan være inficeret med bakterier fra huden. Det har ingen betydning, når barnet ammes, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt, at den er helt ren.
3. Malk ud i en rengjort (skoldet) plastikflaske. De kan købes på apoteket og kan godt bruges flere gange, hvis du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4. Køl den udmalkede mælk ned under koldt vand og påfør datomærkning.
5. Frys mælken ned med det samme eller
6. Du kan vælge at samle udmalket mælk inden for samme døgn. Det er dog vigtigt, at mælken er nedkølet hver for sig, og at opbevaret i køleskab før det hældes sammen.
Når mælken skal tøs op, så tager du plastikflasken, stiller den i en skål eller kande med varmt vand, og giver den med det samme til dit barn. Alternativt kan du tø mælken op i køleskab eller i mikrobølgeovn. Mælken skal være ca 37 grader, når du giver den til dit barn, og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Så du bør køle mælken hurtigt ned med koldt vand, før du sætter den på køl, eller før du fryser den :)
Læs også meget gerne "Helens bog om Amning og Flaske" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske