Svar: Nedkøling af udpumpet modermælk

9. november 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk, vil det være rigtig godt at følge disse retningslinjer:

1. Vask dine hænder grundigt med sæbe.

2. Malk ca. en spiseskefuld mælk ud af brystet og kasser dette. Den første del af mælken kan være inficeret med bakterier fra huden. Det har ingen betydning, når barnet ammes, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt, at den er helt ren.

3. Malk ud i en rengjort (skoldet) plastikflaske. De kan købes på apoteket og kan godt bruges flere gange, hvis du rengør og skolder dem mellem hvert brug.

4. Køl den udmalkede mælk ned under koldt vand og påfør datomærkning.

5. Frys ...

Annonce

... mælken ned med det samme eller

6. Du kan vælge at samle udmalket mælk inden for samme døgn. Det er dog vigtigt, at mælken er nedkølet hver for sig, og at opbevaret i køleskab før det hældes sammen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når mælken skal tøs op, så tager du plastikflasken, stiller den i en skål eller kande med varmt vand, og giver den med det samme til dit barn. Alternativt kan du tø mælken op i køleskab eller i mikrobølgeovn. Mælken skal være ca 37 grader, når du giver den til dit barn, og opvarmet mælk kan ikke gemmes.

Så du bør køle mælken hurtigt ned med koldt vand, før du sætter den på køl, eller før du fryser den :)

Læs også meget gerne "Helens bog om Amning og Flaske" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine