Svar: Bøvser og luft

20. september 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer:)

Jeg synes, det er rigtig dejligt, at amningen er lykkes for jer - og det lyder som om, at både jeres dreng og mor trives med at amme... Og jeg er desværre ikke helt sikker på, at en flaske nødvendigvis ændrer så meget. Nogle børn sluger lige så meget luft, når de spiser af en flaske, nogen sluger faktisk mere luft - men andre børn mindre, så derfor tænker jeg, at det må komme an på en prøve. Med den alder han har, så kan du godt forsøge med flaske en gang dagligt for at se, om det gør nogen forskel. Hvis det ikke er tilfældet, så kan du gå tilbage til at amme - men hvis det virker, så kan I naturligvis fortsætte med flasken.

Det er naturligvis også vigtigt at medtænke, hvordan du har det med amning fremover. Jeres dreng har brug for modermælk eller modermælkserstatning, til han er et år. Hvis du allerede nu ved, at du ikke vil amme ham så længe, hvis du har et ønske om, at far skal kunne tage over og hjælpe tidligere, hvis du ved at han skal starte dagpleje eller i vuggestue tidligere - så kan det være en god idé at overveje flaske og at tilbyde den nu. I risikerer nemlig også, at han vil afvise flasken og foretrække brystet, hvis I venter for længe med at introducere flasken.

Hvis I vælger at forsøge med flasken, så er det fint at forsøge med den anti-kolikflaske, som I allerede har købt. Der findes forskellige modeller, som virker lidt forskelligt. Nogle flasker har en gummiring og huller i bunden, som gør at luften minimeres. Andre er vinklet på en måde, som gør at barnet skulle drikke lidt anderledes af den og mælken ligge bedre i flaskesutten, så barnet dermed sluger mindre luft. Atter andre har en antikolik flaskesut... Når I giver ham flaske, så er det vigtigt, at I er opmærksomme på at flaskesutten skal være fyldt med mælk, netop for at minimere luftindtaget via flasken.

Når det er sagt, så er det sandsynligvis også sådan at start med lidt skemad vil ændre på jeres drengs luftindtag. Det kan være med til at give en anden ro i maven, hvis I starter ganske langsomt op - og det lyder som om, at han er ved at være parat til dette. I takt med at han bliver ældre og kan spise skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig fint, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes lidt skemad og vand af kop, når han vågner - og så amme ham (eller give ham flaske) før han skal sove lur. Når dagen på den måde bliver opdelt i aktive, vågne perioder, hvor han spiser, leger osv. og derefter hjælpes til ro med brystet før han skal sove, så vil hans behov for brystet ofte ændres lidt og hans glæde og koncentration ved brystet igen blive større. Samtidig nedsættes antallet af amninger også gradvist det næste halve år og mange børn vil nyde brystet på en anden måde, når de så lægges til - ...

Annonce

... netop fordi der går længere tid imellem amningerne fordi de jo spiser anden mad, drikker vand af kop osv. Så hans ammelyst kan altså godt ændre sig positivt...

Du skal naturligvis også forsøge at amme i forskellige ammestillinger, fordi måden han lægges til brystet har noget at sige i forhold til, hvor effektivt han spiser og hvor meget eller hvor lidt luft han sluger...:)

Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også, at det kan være en overvejelse værd om han kan have silent refluks. Disse børn gylper ikke ret meget, men de har stadig mavesyre der står og kører op og ned i spiserøret. Man kan let komme til at overse, at problemet er refluks netop fordi barnet ikke gylper - men barnet kan være meget generet af det og det kan godt gøre ondt. Symptomerne kan godt være synkelyde, selvom barnet ikke spiser - måske det du oplever som at han synker sin luft igen og igen? Og ofte græder barnet også i forbindelse med måltiderne eller lige efter, hvilket du også beskriver...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du tænker, at der kan være tale om silent refluks, så kan du tale med jeres læge om, hvorvidt I skal behandle ham med medicin, der virker syreneutraliserende. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han skal sove. Du kan komme en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hovedenden af madrassen løftes lidt op.

At starte på skemad vil ofte også hjælpe på refluks. Derudover så kan I, hvis I vil forsøge med en flaske, købe specialerstatning mod refluks på apoteket. Den hedder Enfamil AR og virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven. Selvom jeres dreng ikke gylper, så kan den lidt tykkere mælk måske give mere ro i maven og dermed stadig have en effekt på tilbageløb til spiserøret. Men igen - om effekten vil være større end at forsøge med lidt skemad, det tvivler jeg på.

Så - hvorvidt I skal forsøge med flaske eller lidt skemad eller begge dele. Jeg synes det afhænger meget af, hvad du tænker omkring amning og flaske fremover. Hvis I gerne vil have far mere på banen, så kan det være rigtig fint at introducere en flaske nu. Og så kan det måske samtidig hjælpe på jeres drengs problemer med luft eller refluks :) Men hvis du gerne vil bibeholde amning og undgå flaske til han er et år, så vil det være fint, at du forsøger med lidt skemad i løbet af dagen (en gang dagligt til frokost) og så ser om tiden arbejder for jer den næste månedstid. Alternativt kan du naturligvis også forsøge dig med en flaske om aftenen og se hvordan det virker - og også prøve med lidt smagsprøver på grød til frokost - så kan du måske se, hvad der fungerer bedst og så ud fra dette finde ud af, hvordan I bør fortsætte...

Der er således ikke nogen fast regel for, hvad du lige nu bør gøre. Det er et individuelt skøn, men jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor