Svar: Amning, maveproblemer & søvn
8. september 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror :) Hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)
Det lyder som om at lillebror fra starten har været en sulten dreng og det har naturligt været svært helt at følge med. Det lyder dog som om, at amningen fungerer rigtig fint nu og det lyder helt naturligt, at han nogle gange har brug for at blive lagt til brystet efter 1-2 timer og andre gange kan der fint gå 3-4 timer imellem en amning. Det er netop vigtigt, at du ikke ammer ham "efter skema", men tilbyder ham brystet, som han viser behov for.
Når det er sagt, så er det dog også en god idé, hvis du kan hjælpe ham med at spise godt fra et bryst af gangen og sikre, at han spiser i bund. Du fortæller, at normalt kun spiser fra et bryst af gangen og det lyder rigtig fint. Vær dog opmærksom på at han måske skal hjælpes til at tømme brystet lidt bedre. Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele og for at sikre ham så god mæthed og ro i maven som muligt, er det vigtigt, at han "tømmer" et bryst af gangen.
Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten - derfor vil han nogle gange melde sig og die kortvarigt, fordi han netop er tørstig. De næste del af mælken er hans egentlige mad og til sidst i brystet ligger så fløden. Det er fløden, som sikrer, at han får elastikker på arme og ben, samt dobbelthager - men det er også vigtigt, at han "tømmer brystet" og får fløden med ud, fordi det giver ro i maven og god mæthedsfornemmelse.
Jeg vil foreslå dig, at du nogle gange prøver at lægge ham til af to omgange. Det vil sige starter med at amme ham i den traditionelle stillling, hvor du sidder med ham i din favn, mave mod mave. Og når du så oplever, at han slipper brystet, tager fat, slipper igen osv. så tager du ham fra. Hjælper ham med at bøvse af, og så lægger du ham til samme bryst igen, men nu i tvillingestillingen. Det vil sige, hvor han ligger med benene ud under din arm. På denne måde hjælper du ham til at spise lidt længere ved et bryst af gangen og derved få fløden med ud. Og samtidig giver du ham mulighed for at komme af med lidt luft undervejs, ligesom det at han lægges til i tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere oprejst, ofte vil hjælpe ham til at spise mere effektivt og ikke behøve slippe på grund af luft, der irriterer. Herefter kan du så putte ham til en lur :)
Hvis han har sovet en rigtig lang lur, så vil han naturligt være sulten, når han vågner af sin lur. Her må du så naturligt amme ham og herefter kan I så pludre lidt, lege lidt sammen osv. Og før han så skal sove næste gang, så skifter du ham, ammer ham og det vil sige tilbyder ham toppen fra modsatte bryst, hvorefter du så putter ham. Det er et tilbud, så nogle gange vil han die længere tid, andre gange i kortere tid og atter andre gange måske afvise brystet helt og det er så okay. Men ofte vil han måske tage lidt fra og dermed få lidt "tørstslukkende mælk", hvorefter han så bliver puttet. Når han så vågner fra denne lur, så starter du med at lægge ham til det bryst, hvor han tog toppen sidst og hjælper ham med at spise i bund der.
Det er rigtig fint, at du har været opmærksom på hans tungebånd. Hvis han tungebånd er forkort eller for stramt, så vil du ofte kunne se det, når han løfter tungen op, når han f.eks. græder. Du vil også kunne se, at tungen kan have tendens til at være hjerteformet i spidsen, fordi båndet under tungen trækker i spidsen, ligesom han vil have svært ved at række tungen ud over læberne. Du fortæller, at han er god til at række tunge, så det lyder ikke umiddelbart som forklaringen hos jer....
Med hensyn til gylp, så er det naturligt at små børn gylper. Man gør ofte kun noget ved det, hvis barnet gylper så meget, at det går ud over barnets vægt. Det vil sige, at barnet ikke når at optage næring fra mælken før den kommer retur...
Hvis problemerne med gylp skyldes slap mavemundsmuskel, så må tiden arbejde for jer og man kan desværre ikke sige noget om, hvor lang tid det tager. De fleste børn får det bedre, når de begynder med fastere føde i maven i 4-6 måneders alderen, netop fordi skemaden ligger lidt tungere og tilbageløbet dermed bliver mindre. Enkelte børn har dog fortsat problemer, og her vil det være en lægelig vurdering, hvornår man vil gøre noget ved det.
Det kan være en god idé at du lejrer ham med hovedet let eleveret. Du kan komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under hans madras, så hele madrassen løftes lidt op. Det at ligge lidt eleveret kan sikrer, at der ikke sker helt så meget tilbageløb af mælk op i spiserøret, for det er naturligt ikke rart for ham...
Vær også opmærksom på, at der gerne må gå 20 minutter fra han har spist og til I begynder at lege, tumle, ligger på maven osv. Det giver lidt mulighed for at mælken kan nå at komme lidt igennem systemet... Ofte vil det dog være sådan, at han får mælk før han skal sove og ikke før han skal lege :)
Det er ikke nødvendigvis et dårligt tegn, at du kan høre rumlen i hans mave. Det at han har gode tarmlyde er tegn på at maven arbejder og derfor fungerer - og det er netop vigtigt at sikre, at han ikke har forstoppelse, altså et stop i maven. Hvis hans mave er stoppet, vil hans tendens til at gylpe naturligt være større :) Men han skal naturligvis ikke have mavesmerter. Han må ikke ligge og skrige fordi hans mave gør ondt...
Her kan du igen medtænke ammeteknik, ammestillinger osv. Det er også rigtig fint at du efter amning bruger en sut, fordi sutten kan hjælpe mælken igennem systemet og være med til at give ro i maven - uden at han får mere mælk med ned. Så sutten er fint at bruge som afslutning på et måltid og før han skal sove. I må også gerne prøve med ligt kogt vand, blot I sikrer jer, at mængden af vand ikke er så stor, at det går ud over hans egentlig indtag af mælk.
Du kan prøve at medtænke, om du spiser noget som han kan reagere på. Generelt gælder, at du bør spise en helt normal kost uden at indtage særlig meget eller særlig lidt af noget bestemt. Men nogle gange oplever mødre der ammer, at barnet reagerer på mad, som de spiser - det er især, hvis du indtager meget store mængder af visse fødevarer at han kan reagere. Derfor bør du spise så sundt og varieret som muligt. Nogle børn reagere med mavekneb, hvis mor spiser en hel bakke jordbær eller en hel plade chokolade. Men spiser man kun en lille portion jordbær eller få stykker chokolade, så går det som regel helt fint... Prøv at lægge mærke til, hvad du har spist, når du oplever hans "primalskrig" :)
Da han ikke er ældre end han er, så synes jeg, det vil være en god idé, at du ammer ham sen aften før du selv går i seng - med mindre han lige er ammet inden. Men hvis han f.eks. er ammet kl 20 og du går i seng kl 23, så kan du godt tage ham op, lægge ham til brystet og på den måde fylde ham ekstra op til natten - og dermed også sikre dig selv lidt sammenhængende timers nattesøvn, før han så vågner igen. Det vil naturligt være rigtig hårdt for dig at gå i seng og falde i søvn og han så vågner kl 24 og er sulten. Derfor må du gerne tage ham op og lægge ham til og lade ham spise mere eller mindre i søvne, før du selv går til ro for natten :)
Jeg vil også lige nævne at mange børn i denne alder har en naturlig urolig periode om aftenen. Jeres dreng er mere aktiv nu og han opdager verden mere og mere. Han begynder nu at kunne se farver og han genkender jer, omgivelserne osv. mere og mere. Han skal hele tiden forholde sig til nye oplevelser, nye synsindtryk, lugte og steder, og det betyder, at han lige nu naturligt er i en periode, hvor han har brug for rigtig meget tryghed og ofte græder mere - især sidst på dagen og om aftenen. Samtidig med at storesøster og far kommer hjem, I skal lave mad og familien stille og roligt skal falde til ro, så begynder hans gråd og uro - og det kan være voldsomt.
Det er helt naturligt, at man som forældre bliver bekymret og bliver usikker og forsøger alverdens ting, for at få gråden til at stoppe: tjekker bleen, prøver med brystet, prøver med en sut, over til far, tilbage til mor, tjekker bleen igen, prøver med brystet igen, tilbage til far, gå rundt med ham, lægger ham under aktivitetsstativet, op igen osv. osv. I prøver naturligt 117 ting i håb om at finde en løsning der virker og som stopper gråden, men ofte tilfører I blot flere stimuli, som er det han protesterer imod. Derfor er det nogle gange bedst at I blot bærer ham tæt i jeres favn, eller at du lægger dig med ham i dobbeltsengen, og ammer ham der...
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse meget mere om amning, ammestillinger, kort tungebånd og forskellige ammeproblemer. Og "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om den urolige perioder, som han går igennem netop nu :)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske