Svar: Falder i søvn ved brystet - 1 mdr.
30. august 2016
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at lillebror ikke bruger ammetiden på at sove, men at du forsøger at holde ham igang ved brystet, så han har vågen og aktive perioder, spiser og så derefter puttes til en god lur. Du må på den måde meget gerne hjælpe ham til en rytme.
Det er rigtig fint at trykke ham under fødderne, i hans håndflader osv. Det kan godt være med til at holde ham lidt igang.
Det kan også være et forsøg værd at nusse ham lidt i hovedbunden - nogle gange med en våd vaskeklud (lyder ikke så rart, men det kan være nødvendigt), netop for at vække ham lidt.
Derudover skal du være opmærksom på, at han ikke ligger for godt pakket. Han er en fysisk stor og sandsynligvis varm dreng. Når han ligger i din favn og ammes, så bliver det meget hurtigt meget varmt og tæt, og det gør, at han lettere falder i søvn, når han spiser. Prøv derfor om du kan skabe lidt mere luft hos jer - klæd ham af, så han ikke har alt for meget tøj på eller ligger for svøbt. Prøv med lidt forskellige ammestillinger, f.eks. tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere op, eller prøv at lægge dig med ham og am ham liggende i dobbeltsengen, så han ligger ved siden af dig og ikke ligge helt så tæt pakket i din favn. Prøv at undgå dyner, tæpper og lignende omkring ham og dig lige nu, hvor han skal spise og holdes lidt igang ved brystet.
Ammes han med suttebrik? Du skal naturligvis være opmærksom på, at han ikke bliver for træt og af den grund falder i søvn - før han måske har fået nok at spise. Det kræver rigtig mange kræfter at spise af et bryst, og hvis din dreng skal spise via en ammebrik/suttebrik, så er det ekstra krævende for ham, og det kan derfor også være en forklaring på, at han falder i søvn undervejs. Du kan forsøge at stimulere dit bryst, før du lægger ham til, så du får brystvorten trukket frem og får mælken til at løbe, så det er lettere for ham at spise...
Du kan også starte med brikken, lade ham spise og så forsøge at få brikken af og få ham direkte til brystet i håb om, at han så får bedre fat og har lettere ved at spise mere effektivt....
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske