Svar: Falder i søvn ved brystet - 1 mdr.

30. august 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at lillebror ikke bruger ammetiden på at sove, men at du forsøger at holde ham igang ved brystet, så han har vågen og aktive perioder, spiser og så derefter puttes til en god lur. Du må på den måde meget gerne hjælpe ham til en rytme.

Det er rigtig fint at trykke ham under fødderne, i hans håndflader osv. Det kan godt være med til at holde ham lidt igang.

Det kan også være et forsøg værd at nusse ham lidt i hovedbunden - nogle gange med en våd vaskeklud (lyder ikke så rart, men det kan være nødvendigt), netop for at vække ham lidt.

Derudover skal du være opmærksom på, at han ikke ligger for godt pakket. Han er en fysisk stor og sandsynligvis varm dreng. Når han ligger i din favn og ammes, så bliver det meget hurtigt meget varmt og tæt, og det gør, at han lettere falder i søvn, når han spiser. Prøv derfor om du kan skabe lidt mere luft hos jer - klæd ham af, så han ikke har alt for meget tøj på eller ligger for svøbt. Prøv med lidt forskellige ammestillinger, f.eks. tvillingestillingen, hvor han sidder lidt mere op, eller prøv at lægge dig med ...

Annonce

... ham og am ham liggende i dobbeltsengen, så han ligger ved siden af dig og ikke ligge helt så tæt pakket i din favn. Prøv at undgå dyner, tæpper og lignende omkring ham og dig lige nu, hvor han skal spise og holdes lidt igang ved brystet.

Ammes han med suttebrik? Du skal naturligvis være opmærksom på, at han ikke bliver for træt og af den grund falder i søvn - før han måske har fået nok at spise. Det kræver rigtig mange kræfter at spise af et bryst, og hvis din dreng skal spise via en ammebrik/suttebrik, så er det ekstra krævende for ham, og det kan derfor også være en forklaring på, at han falder i søvn undervejs. Du kan forsøge at stimulere dit bryst, før du lægger ham til, så du får brystvorten trukket frem og får mælken til at løbe, så det er lettere for ham at spise...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan også starte med brikken, lade ham spise og så forsøge at få brikken af og få ham direkte til brystet i håb om, at han så får bedre fat og har lettere ved at spise mere effektivt....

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske" :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.