Svar: 4 måneder og problemer med amning

29. august 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Julie

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen både i din graviditet og efter fødslen af jeres lille pige :)

For mange kvinder er det en sorg ikke at kunne amme. Der er rigtig mange følelser forbundet med amning, og det er svært, når det pludselig ikke fungerer. Det er dog sådan, at der jo skal to til at få det til at fungere og selvom du har forsøgt stort set alt, så lyder det ikke til længere at være det bedste for jer...

En del af processen i at stoppe er følelsen af at "have gjort det du kunne" og det er rigtig godt, at du har haft og stadig har din sundhedsplejerske på sidelinjen til at støtte dig i denne proces. Jeg vil naturligvis også gerne støtte op omkring din amning, men må også sige, at du skal vælge dine kampe og hvad der er vigtigst for dig... Det er ikke rart for hverken dig eller din datter, hvis hvert måltid bliver forbundet med kamp eller gråd. Det er ødelæggende for jeres humør og for jeres relation og som du selv skriver, så er det vigtigt for dig også at mærke, at lillepigen trives, tager nok på og får den mælk, som hun har brug for - så hun også sover bedre og så hverdagen bare fungerer bedre.

Moderfølelsen, det at være en god mor - den sidder ikke i brysterne, men i hjertet. Og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer. Der er fordele ved modermælk, men der er også fordele ved at give flaske og måske kan nogle af disse tanker give dig lidt ro.

Hvis du giver din datter flaske, så ved du altid, hvor meget mælk din datter får. Det kan give en ro, netop at vide hvad hun har indtaget. MEN, det kan naturligvis også give ekstra uro, hvis hun ikke indtager sit udregnede behov...

Der er ikke nogen dårlige erstatninger på markedet og valgmulighederne er store. Du kan tilbyde hende erstatninger med en sammensætning, som du tænker din datter vil trives med.

Med den alder jeres datter har nu, så vil hun være mere og mere parat til anden mad og i forhold til f.eks. allergidisponering, så anbefales modermælk, og hvis man ikke ammer så speciel erstatning - denne erstatning dog kun de første 4 måneder, herefter kan barnet få almindelig modermælkserstatning.

Far kan komme mere på banen og du kan få frigivet lidt tid... På sigt bliver det naturligt også lettere for andre at passe jeres datter - dog er det ikke meningen, at andre skal passe hende, blot fordi hun får flaske:)

Du kan stadig vælge at malke ud, så kan din datter både blive lagt til brystet en gang imellem, hvis hun har brug for en trøstetår - og hun kan få din mælk i flaske. Du skal dog indstille dig på, at din mælkeproduktion gradvist vil nedsættes, når hun begynder at få mere og mere flaske, og at din amning til sidst vil stoppe. Men nogle gange kan det være rart netop med lidt nedtrapning både for dig og for hende :)

Og så til dine spørgsmål :)

Det er svært helt konkret at svare på, hvad det hele skyldes. Der er rigtig mange ting, som spiller ind på, hvordan amningen kommer til at forløbe. Det kan have noget at sige, hvornår din datter er blevet lagt til brystet efter fødslen og hvor meget supplement hun har fået og hvordan hun har fået det. Hendes suttelyst spiller naturligt også ind, ligesom nogle børn har svært ved at svøbe helt korrekt om brystet. Nogle børn ...

Annonce

... føler sig presset til brystet og afviser derfor, nogle børn foretrækker flasken fremfor brystet, fordi det ofte er lettere at spise af en flaske. En ammestrejke kan også opstå, fordi din mælk pludselig ændrer smag - det kan f.eks. ske, hvis du er ved at få menstruation eller du begynder at løbetræne eller andet... og det kan så være svaret på, hvorfor nogle børn ikke bryder sig om amning - tingene hænger jo sammen :)

Det kræver rigtig meget at spise af et bryst. Man siger at det i energiforbrug svarer til at vi skulle gå af trapperne til 10. sal - og det er altså hårdt arbejde. Derfor er det vigtigt, at der er mælk, og at mælken flyder nogenlunde let. Hvis der ikke er mælk nok eller nedløbsrefleksen er meget langsom, så vil nogle børn opgive og holde op med at die. Her kan det nogle gange hjælpe at stimulere brystet ekstra ved at malke ud og nogle kvinder kan også have glæde af medicinsk hjælp. Det kan også være en fordel at amme om natten, fordi man om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, ligesom nogen har glæde af at dobbeltudmalke, så begge bryster stimuleres samtidig...

Der er rigtig mange ting, som man kan forsøge - men man skal altid overveje hvorfor og hvor meget energi man skal bruge på det... Som du selv skriver, så begynder du nu at holde dig mere hjemme, du føler dig begrænset i hverdagen, du føler at al din energi går med at tænke på amning og bekymre dig om, hvorvidt hun nu får nok og trives.. Det er rigtig fint, at du malker ud og at far lige nu er hjemme og kan støtte dig - den mælk du får produceret får jeres datter jo glæde af :) Men din barsel skal jo helst ikke gå med frustrationer over amning og bekymring for jeres datters trivsel - det skal være en periode, hvor I også nyder hinanden, og hvor du har overskud til at tage hende med ud, opleve verden sammen med hende, anerkende hendes store lyst til netop at følge med og udvikles...

Der sker rigtig meget med hende nu. Hun er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby - og der skal tumles, pludres, aktiveres og leges med - I skal hygge jer sammen, opleve verden samme og du skal nyde den tid, som er og alt det som kommer nu :) Det er svært, hvis hun græder og græder, hver gang hun skal spise...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil umiddelbart give din sundhedsplejerske ret i, at det lyder som det rigtige valg for både dig, din datter og for far :) at trappe stille og roligt ud af amning og gå over til flaske - og så tage det som det kommer. Selvom du har fået øget din mælkemængde, så får din datter ikke mælk nok hos dig, og tager ikke nok på - og det kræver enorme ressourcer for dig at skulle kæmpe med amning, malke ud og være bekymret for din datters trivsel - ressourcer som kan bruges på sjovere ting for jer alle tre :)

Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den finder du gode råd om begge dele, og der er også et kapitel, som handler om at give flaske med god samvittighed :) Du kan f.eks. også læse om de forskellige typer af modermælkserstatning, fordele ved at give flaske - og hvordan du stadig kan sikre et godt bånd til din datter, når du giver flaske.. :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen:)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder