Svar: Stop af natamning 2
6. august 2016
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver igen.
Som udgangspunkt vil modermælkserstatning ofte mætte lidt mere end modermælk og det kan derfor godt være forklaringen på, at jeres dreng sover længere og lidt mere sammenhængende, når han får flaske både aften og sen aften. MEN, der er dog igen garantier. Det kan også hænge sammen med, at det er din veninde eller din kæreste, som giver flasken og han derfor ubevidst fornemmer, at mor ikke er der og at amning derfor er udelukket...
Med den alder han har, så er der ikke umiddelbart grund til at introducere en flaske eller øge hans mælkeindtag. Når han bliver 12 måneder gammel, så anbefales det faktisk at flasken stoppes - hvor du godt kan bibeholde amning, så længe både du og han trives med det. Modsat, så kan man dog også sige, at med den alder han har, så vil det ofte være passende med 2 amninger eller flasker i døgnet, og når han bliver 12 måneder, vil det være fint at skrue ned til en - og hvis du lige nu ammer f.eks. 4 gange i døgnet og ikke kan kan trappe ud af dette uden at give flaske, så kan det også være en måde at gøre det på - i en flaske kan du jo også selv styre, hvor meget mælk han indtager og på den måde have en lille smule kontrol med hans mælkeindtag...
Hos jer er det heller ikke et spørgsmål om, at du vil begynde at give flaske - han har fået flaske flere gange, er vant til det og tager fint imod den, så at give en flaske mere, så han får to flasker i døgnet vil være fint. MEN - det vil så naturligt stoppe din amning, fordi han jo kun skal have flaske (eller bryst) to gange i døgnet med den alder han har. Så hvis du gerne vil bibeholde amning og er glad for amning - og det lyder det som om, at du er, så synes jeg du skal bibeholde amningen lidt endnu.
Han får væske nok i dagtimerne og spiser grød som godnatmåltid, så han er fyldt rigtig fint op til natten. Så måske ville en god løsning hos jer være, at han får flaske, når han puttes kl 20 og så ammer du ham omkring kl 24 og derefter skal han så sove uden amning. Og de aftener, hvor du så er hjemme, kan du måske gøre omvendt - amme ham kl 20 og så give ham flaske sen aften i håb om at han så sover resten af natten uden yderligere mælk...
Det lyder som om, at det er en kort periode, som I skal igennem på den ene eller den anden måde, og du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst for jer begge (for jer alle tre) - både nu og på sigt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske