Svar: Stop af natamning 2

6. august 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver igen.

Som udgangspunkt vil modermælkserstatning ofte mætte lidt mere end modermælk og det kan derfor godt være forklaringen på, at jeres dreng sover længere og lidt mere sammenhængende, når han får flaske både aften og sen aften. MEN, der er dog igen garantier. Det kan også hænge sammen med, at det er din veninde eller din kæreste, som giver flasken og han derfor ubevidst fornemmer, at mor ikke er der og at amning derfor er udelukket...

Med den alder han har, så er der ikke umiddelbart grund til at introducere en flaske eller øge hans mælkeindtag. Når han bliver 12 måneder gammel, så anbefales det faktisk at flasken stoppes - hvor du godt kan bibeholde amning, så længe både du og han trives med det. Modsat, så kan man dog også sige, at med den alder han har, så vil det ofte være passende med 2 amninger eller flasker i døgnet, og når han bliver 12 måneder, vil det være fint at skrue ned til en - og hvis du lige nu ammer f.eks. 4 gange i døgnet og ikke kan kan trappe ud af dette uden at give flaske, så kan det også være en måde at gøre det på - i en flaske kan du jo også selv styre, hvor meget mælk han indtager og på den måde have en lille smule kontrol ...

Annonce

... med hans mælkeindtag...

Hos jer er det heller ikke et spørgsmål om, at du vil begynde at give flaske - han har fået flaske flere gange, er vant til det og tager fint imod den, så at give en flaske mere, så han får to flasker i døgnet vil være fint. MEN - det vil så naturligt stoppe din amning, fordi han jo kun skal have flaske (eller bryst) to gange i døgnet med den alder han har. Så hvis du gerne vil bibeholde amning og er glad for amning - og det lyder det som om, at du er, så synes jeg du skal bibeholde amningen lidt endnu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han får væske nok i dagtimerne og spiser grød som godnatmåltid, så han er fyldt rigtig fint op til natten. Så måske ville en god løsning hos jer være, at han får flaske, når han puttes kl 20 og så ammer du ham omkring kl 24 og derefter skal han så sove uden amning. Og de aftener, hvor du så er hjemme, kan du måske gøre omvendt - amme ham kl 20 og så give ham flaske sen aften i håb om at han så sover resten af natten uden yderligere mælk...

Det lyder som om, at det er en kort periode, som I skal igennem på den ene eller den anden måde, og du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst for jer begge (for jer alle tre) - både nu og på sigt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder