Svar: Amning og flaskegivning - 4 mdr.

1. juli 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Malene

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og håber, at jeg kan være med til at give jer lidt ro med på vejen :)

Det er super dejligt, at I har mulighed for at dele barslen mellem jer og at far har lyst til at tage over - det vil naturligt give et særligt bånd mellem far og søn :)

Det er rigtig godt, at jeres dreng er vant til at tage imod en flaske, og da du starter på arbejde om en uges tid, så vil det være godt, at I begynder at tilbyde ham flaske, som en fast del af dagens rutiner. Det er vigtigt for at sikre, at han bliver ved med at ville tage imod flasken og det er også vigtigt, for at få skruet din mælkemængde ned. Hvis du ammer fuldt og går på arbejde fra den ene dag til den anden, så går der mange timer hvor du ikke bliver tømt ud og du risikerer at få en brystbetændelse. Samtidig vil det også hjælpe jeres dreng til bedre at kapere modermælkserstatningen i maven, hvis han gradvist er vænnet til flaske. Det er synd for både far og søn, hvis jeres dreng ikke kan tage imod flasken eller hvis han ender med voldsom mavepine, når de er sammen.

Jeres dreng skal have flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme ham. Og de fleste børn har brug for ca. 7 mælkemåltider i døgnet, når de er 4 måneder gamle. Det er helt naturligt, at jeres dreng ikke kan spise særlig meget skemad endnu - faktisk er det først i 7 måneders alderen at skemaden begynder at erstatte et mælkemåltid. Så indtil da skal han have ligeså meget mælk, som han plejer at få - eller i hvert fald tilbydes lige så mange mælkemåltider og så kan han selv regulere sit behov - og derudover tilbydes skemad.

Mælkeindtaget er vigtigt - både for at give ham næringstofferne fra mælken, men også for at sikre ham væske nok. Det er bedre, at I giver ham f.eks. ½-¾ dl. skemad 1-2 gange dagligt og han så derefter drikker sin mælk (bryst eller flaske), end at I giver ham 1-1.5 dl. skemad og han så afviser mælken eller ikke drikker nok.

Det er helt normalt for alderen, at han går sent i seng - og denne rytme skal I lade ham bibeholde. De fleste børn vil i 4 måneders alderen trives med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Og så går de ofte ikke i seng før kl 22. Dette ændrer sig igen - når han bliver 6 måneder, vil hans søvn om dagen ændre sig, hans vågne perioder blive længere og mere aktive og han vil her ofte have et puttetidspunkt omkring kl 20. Så lige nu er alt efter bogen og I skal ikke forsøge at putte ham tidligere end han virker parat til.

Man kan godt diskutere, hvorvidt han skal vækkes om morgenen. Normalt vil jeg ikke anbefale, at man vækker børn om morgenen, før de er ca. 6 måneder gamle - men døgnet skal jo også hænge sammen for jer og I må naturligvis gerne hjælpe ham med at få en rytme, som fungerer for jer alle tre. Så hvis det lige nu fungerer godt med at vække ham om morgenen og derved få skabt en bedre rytme og han så går til ro for natten kl 22 og sover godt - og I trives med det - så er det fint :) Som udgangspunkt skal man aldrig ændre noget, der fungerer!

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes (eller flaske) og sover videre - vågner ofte med en ekstra lille amning, når dagen begynder.

Formiddag: Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur

Frokost: Tilbydes lidt grød - max ½-¾ dl. og vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes (eller flaske) og puttes til dagens 3. lur

Aften: Tilbydes lidt mos - max ½-¾ dl. og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten - tidspunktet varierer efter hvor sent dagens 3. lur ligger, men det er helt normalt, hvis han først sover kl 22 :)

Sen aften eller først på natten: Ammes (eller flaske)

Nat: Ammes (eller flaske) en gang efter behov.

Som du kan se af denne plan, så indgår der ...

Annonce

... ca 7 mælkemåltider dagligt - amning eller flaske. Når du er hjemme kan du amme, men når du ikke er hjemme, bør far give flaske på ovennævnte tidspunkter.

Jo mere flaske jeres dreng får, jo mere vil din mælkemængde naturligt blive nedsat - men da du ikke har mulighed for at malke ud, og da din barsel stopper, så er det også nødt til at være sådan :) Der er dog ingen der siger, at du ikke kan amme, når du er hjemme. Og hvis du stadig lægger ham til her, så vil du stadig producere mælk til ham - men far er nødt til at tilbyde ham flaske, når mor ikke er hjemme.

Det vil være naturligt og praktisk for jer, at far tilbyder ham modermælkserstatning. Det må han gerne få og de erstatninger der er på markedet er rigtig fine - og de gange han har fået erstatning, har han ikke haft problemer med at kapere det. Så hvis I gradvist vænner ham til det, så kommer det sandsynligvis til at gå rigtig fint :)

Flasker skal rengøres grundigt. Start med at skylle flasken i koldt vand, så mælkerester fjernes. Vask herefter flasken op i varmt vand og uparfumeret opvaskemiddel.

Herefter har du to muligheder:

- Steriliser flasken i en gryde. Kog flasken (100 grader) i rent vand i ca. fem minutter.
- Steriliser flasken i en flaskesterilisator beregnet til mikrobølgeovn. Koges ofte i ca. fem minutter, følg brugsanvisningen, der følger med sterilisatoren.

Du kan også vælge at komme sutteflaskerne i opvaskemaskinen:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Flaskerne behøver ikke blive vasket op i hånden, før de kommes i opvaskemaskinen.
- Flaskerne placeres, så vandet kan rengøre ved, at det sprøjtes op i flasken.
- Opvaskemaskinen bør vaske ved mindst 65 grader. Vær opmærksom på at de fleste nyere opvaskemaskiner vasker ved lavere temperatur, fordi det er strømbesparende.
- Efter vask i opvaskemaskine koges flaskerne i en gryde ca. fem minutter. På den måde bliver flaskerne steriliseret, og evt. rester fra sæbe, afspænding og salt fra maskinen fjernes.

Opbevar altid de rengjorte flasker tørt og rent. Det kan være på en hylde i skabet, på bordet med et klæde over, eller du kan købe en større plastikboks eller lignende til opbevaring.

Du kan læse meget mere om modermælkserstatning, tilberedning, rengøring af flasker, når I skal på tur, mælkebehov, flaskestillinger osv. i min bog "Helens bog om Amning & Flaske". Du kan i den også læse om amning, udmalkning, ammenedtrapning, når man både ammer og giver flaske... og meget meget mere :)

Han må fra 4 måneders alderen gerne få vand fra den kolde hane. Det er her vigtigt, at du lader 200 ml vand løbe ud af hanen, før du tager vand til ham.

Når han er 4 måneder gammel, behøver I heller ikke koge vandet, hvis flasken gives med det samme. Derfor har du her f.eks. også mulighed for at lave mælken i mikrobølgeovnen. Fremgangsmåden vil her være sådan, at du hælder den mængde vand op i sutteflasken, som du regner med, at han skal drikke. Herefter tilsætter du det korrekte antal strøgne mål pulver. Sætter låget på flasken og ryster til pulveret er opløst. Fjerner låget fra flasken igen. Sætter flasken i mikrobølgeovnen og opvarmer flasken uden låg. Efter opvarmning sættes låg og sut på flasken, temperaturen tjekkes på indersiden af dit håndled, og flasken gives til jeres dreng, når temperaturen er passende.

Skal modermælkserstatning gemmes - altså, vil I lave en flaske klar, som I har stående i køleskabet så den blot lige skal varmes, før den gives, så skal vandet altid koges. Det kan være praktisk at have flasker stående klar, når far skal passe. Så jeres dreng ikke skal vente alt for længe på at få mælk, når han er sulten :)

Ud over at læse min bog om amning og flaske, så kan min bog "Helens bog om børn og søvn" også være noget for jer - I den kan du netop læse om søvnen i 3-4 måneders alderen, og hvorfor børn i denne alder ofte går sent i seng :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - og rigtig meget held og lykke med barsel til far og dig tilbage på arbejde igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.