Svar: Amning og frustreret mor

23. marts 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Tak for dit brev, velkommen til og tak for den fine beskrivelse af din lille dreng - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Der er flere ting, som kan spille ind hos jer...

En mulighed er, at din dreng nu er så stor, fysisk stærk, at han dier mere effektivt. Det lyder som om, at du har masser af mælk og som om, at din nedløbsrefleks fungerer hurtigt, så han skal måske ikke die særligt længe, for at få en ret stor mængde mælk. Han får måske mere end du regner med og behøver således længere at die helt så hyppigt, - stadig vil det dog være rigtig godt, hvis han dier ca. hver 4 time, så han får 6 måltider i døgnet. Fire timer tælles fra en amning starter og til den næste amning begynder.

Forstoppelse kan spille ind, men selvom du er begyndt med lidt skemad, så lyder det ikke til at være tilfældet hos jer. Afføringsmønsteret lyder rigtig fint og helt alderssvarende.

Infektion - en forkølelse, hoste, ondt i ørerne eller lignende, kan nogle gange gøre at hans appetit naturligt nedsættes. Samtidig vil en stoppet næse gøre det svært for ham at die, hvorfor han vil slippe brystet... Det lyder dog ikke som forklaringen hos jer, da han smiler, leger, virker glad og til at trives... Han har gylpet lidt, hvilket også kan skyldes f.eks. infektion, kvalme eller lignende, men det er få gange og ikke noget der har varet ved. Dertil kommer, at du jo har fået ham tjekket ved lægen:)

Du har også fået tjekket hans mund for trøske - og heller intet at komme efter her.

Så er der naturligvis dig - har du lavet nogle ændringer? Er du f.eks. begynde at løbetræne eller andet? Det kan faktisk påvirke din mælk, så den ændrer smag og det kan gøre, at din dreng så afviser brystet. Hvis du er begyndt at træne, så kan det derfor være en god idé at medtænke om dit aktivitetsniveau er blevet lidt for højt :)

Kan det tænkes, at du er ved at få din menstruation? Hvornår menstruationen vender tilbage efter fødslen er meget individuelt. Men når det sker, så sker der naturligt nogle hormonelle ændringer - og igen kan det ændre smagen af din mælk og være forklaringen på, hvorfor han dier kortvarigt, slipper brystet og ikke vil have mere.. Det varer ofte nogle dage og holder så op igen.

Har du skiftet parfume eller andet som gør, at din duft er anderledes? Det kan også spille ind. Nogle børn er meget afhængige af at mor dufter af mor, så nyt vaskepulver, ny parfume og ...

Annonce

... lignende kan for nogle børn virke forstyrrende og derfor være forklaringen på at de f.eks. afviser brystet.

Hvordan har du det? Er du stresset - hvis du oplever hverdagen stresset, hvis der er sket noget i jeres hverdag, som gør dig ked af det, som gør at dit overskud er mindre, så kan det faktisk også påvirke til ammestrejke..

Man kalder det ammestrejke, når barnet pludselig ikke vil til brystet - det kan komme snigende over en periode og det kan nogle gange også komme som lyn fra en klar himmel...

Prøv om du nogle gange kan amme din dreng, når han halvsover - så kan han måske acceptere brystet og vil ikke protestere helt så meget.

Prøv også at skifte mellem forskellige ammestillinger, så du ikke altid ligger ned :) Og når du sidder med ham, så prøv forskellige siddende stillinger. Pas på du ikke kommer til at presse hans hoved til brystet, det kan gøre at han bliver som en flitsbue og skubber dig og brystet væk. Prøv evt. med den tilbagelænede ammestilling - jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du også finde ammestillinger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Bruger han sut? Hvis han gør, så giv ham den ikke for meget. Det er vigtigt, at hans suttelyst ikke stilles på sutten men i stedet på dit bryst.

Har I badekar eller har dine forældre badekar? Det kan være en god idé at gå i badekar med ham og lade ham ligge på din brystkasse - det lune vand og den frie adgang til brystet kan nogle gange gøre, at han pludselig af sig selv tager fat og dier godt og længe og på den måde kan du få brudt den dumme cirkel :)

Du skal naturligvis holde øje med hans vandladninger og sikre dig, at han tisser og at urinen er klar. Der skal noget ind for at der også kan komme noget ud :) Han lyder dog ikke umiddelbart til at mangle mad/væske - han ammes (kortvarigt) og sover så gode lange lure, og når han vågner virker han glad og tilfreds - han har også en fin vægtøgning, men han skal naturligvis blive ved med at tage på og trives, så det er rigtig godt, at du er opmærksom :)

Flasken er naturligvis alternativet til brystet og hvis han afviser brystet helt, så er du naturligvis nødt til at tilbyde ham flaske - han skal jo have mælk. Men prøv om ikke du kan få ham til at die hos dig, når du nu har masser af mælk og rigtig gerne vil amme...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil som sagt anbefale dig min bog om amning og flaske - rigtig meget held og lykke! Rigtig god påske - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)