Svar: Amning eller flaske?

8. januar 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige og velkommen til:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:) Det er sådan, at produktionen af modermælk hænger sammen med efterspørgsel. Jo mere du ammer, altså jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du. Jo længere tid der går mellem dine amninger, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes.

Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det er derfor vigtigt for produktionen og stimuleringen af mælk, at man ammer i løbet af aftenen, natten og tidlig morgen.

Jo mere flaske man giver, jo mere vil din krop tro, at der ikke er behov for mælk - og jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Når du giver flaske i stedet for at amme, så tror din krop, at din datter kan klare sig med mindre mælk. Og når du giver flaske aften og sen aften i stedet for at amme, så vil påvirkningen af prolaktin naturligt være mindre, og det vil også kunne nedsætte din mælkeproduktion.

Man kan give flaske på to måder:

- Starte med at amme og derefter supplere med ekstra mme på en flaske, for at fylde barnet lidt ekstra op.

- Erstatte en amning med en flaske, altså give flaske på det tidspunkt, hvor du normalt ville lægge til brystet.

Hvis man supplerer med en flaske, så er det lettere at bibeholde amning, fordi barnet stadig kommer til brystet, så man viser kroppen, at der stadig er brug for mælk. Hvis man erstatter en amning med en flaske, så er der stor risiko for at amningen stopper.

Du kan godt arbejde bevidst på at øge din mælkemængde. Det kan du gøre ved at lægge hyppigere til brystet og også ved at malke ud. Det at stimulere med en brystpumpe og tilbyde din datter din egen mælk på flasken i stedet for modermælkserstatning vil være med til at bibeholde din amning. Udmalkning vil i dit tilfælde godt kunne øge din mælkemængde, fordi du med en brystpumpe får vist dit bryst, at din datter fortsat har ...

Annonce

... behov for din mælk, hvorved produktionen øges.

Det er dog vigtigt, at hun stadig bliver lagt til og dier godt og effektivt hos dig. En brystpumpe kan ikke stimulere brystet på samme måde som din datter kan, og amning og bibeholdelse af mælkeproduktionen er derfor på sigt afhængig af, at din datter fortsat kommer til brystet 6-8 gange i døgnet.

Du kan også bruge det, der kaldes et hjælpebryst eller et lact-aid system. Det er i princippet en tynd sonde, hvor den ene ende sættes fast ved din brystvorte og den anden ende placeres i en flaske med mme eller udmalket modermælk. Når din datter dier ved dit bryst, så trækker hun samtidig ekstra mælk op via sonden. Hun får på den måde et supplement samtidig med at hun ammes...

Det kræver overskud og en del arbejde med at lægge til, malke ud, stimulere brystet osv. at få etableret en fuld amning, men det kan godt lade sig gøre. Du kan gå i "amme-lejr" og ikke lave andet i f.eks. 3 dage, sikre at I er hud-mod-hud, sikre hende fri adgang til brystet, stimulere og malke ud med brystpumpe, når hun sover osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være, at du har det rigtig godt med at give flaske og synes det er dejligt, at også far kan tage over. Hvad der er det rigtige at gøre afhænger helt af, hvordan du har det bedst:)

Det spiller naturligt også ind, hvorvidt du er brystopereret, om jeres datter har et kort tungebånd eller lignende. Der er mange faktorer i spil, når man skal have en amning op at stå...

Som du selv skriver, så er det vigtigste, at hun er mæt og tilfreds, og at hverdagen fungerer godt for jer. Du skal dog have det godt med det valg, du træffer - uanset om du ammer, giver flaske eller gør begge dele, så længe det fungerer for jer:)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse om det hele og finde masser af råd til, hvordan I kan komme videre - uanset hvad du vælger:)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland