Svar: Amning eller flaske?
8. januar 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige og velkommen til:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:) Det er sådan, at produktionen af modermælk hænger sammen med efterspørgsel. Jo mere du ammer, altså jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du. Jo længere tid der går mellem dine amninger, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes.
Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det er derfor vigtigt for produktionen og stimuleringen af mælk, at man ammer i løbet af aftenen, natten og tidlig morgen.
Jo mere flaske man giver, jo mere vil din krop tro, at der ikke er behov for mælk - og jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Når du giver flaske i stedet for at amme, så tror din krop, at din datter kan klare sig med mindre mælk. Og når du giver flaske aften og sen aften i stedet for at amme, så vil påvirkningen af prolaktin naturligt være mindre, og det vil også kunne nedsætte din mælkeproduktion.
Man kan give flaske på to måder:
- Starte med at amme og derefter supplere med ekstra mme på en flaske, for at fylde barnet lidt ekstra op.
- Erstatte en amning med en flaske, altså give flaske på det tidspunkt, hvor du normalt ville lægge til brystet.
Hvis man supplerer med en flaske, så er det lettere at bibeholde amning, fordi barnet stadig kommer til brystet, så man viser kroppen, at der stadig er brug for mælk. Hvis man erstatter en amning med en flaske, så er der stor risiko for at amningen stopper.
Du kan godt arbejde bevidst på at øge din mælkemængde. Det kan du gøre ved at lægge hyppigere til brystet og også ved at malke ud. Det at stimulere med en brystpumpe og tilbyde din datter din egen mælk på flasken i stedet for modermælkserstatning vil være med til at bibeholde din amning. Udmalkning vil i dit tilfælde godt kunne øge din mælkemængde, fordi du med en brystpumpe får vist dit bryst, at din datter fortsat har behov for din mælk, hvorved produktionen øges.
Det er dog vigtigt, at hun stadig bliver lagt til og dier godt og effektivt hos dig. En brystpumpe kan ikke stimulere brystet på samme måde som din datter kan, og amning og bibeholdelse af mælkeproduktionen er derfor på sigt afhængig af, at din datter fortsat kommer til brystet 6-8 gange i døgnet.
Du kan også bruge det, der kaldes et hjælpebryst eller et lact-aid system. Det er i princippet en tynd sonde, hvor den ene ende sættes fast ved din brystvorte og den anden ende placeres i en flaske med mme eller udmalket modermælk. Når din datter dier ved dit bryst, så trækker hun samtidig ekstra mælk op via sonden. Hun får på den måde et supplement samtidig med at hun ammes...
Det kræver overskud og en del arbejde med at lægge til, malke ud, stimulere brystet osv. at få etableret en fuld amning, men det kan godt lade sig gøre. Du kan gå i "amme-lejr" og ikke lave andet i f.eks. 3 dage, sikre at I er hud-mod-hud, sikre hende fri adgang til brystet, stimulere og malke ud med brystpumpe, når hun sover osv.
Det kan også være, at du har det rigtig godt med at give flaske og synes det er dejligt, at også far kan tage over. Hvad der er det rigtige at gøre afhænger helt af, hvordan du har det bedst:)
Det spiller naturligt også ind, hvorvidt du er brystopereret, om jeres datter har et kort tungebånd eller lignende. Der er mange faktorer i spil, når man skal have en amning op at stå...
Som du selv skriver, så er det vigtigste, at hun er mæt og tilfreds, og at hverdagen fungerer godt for jer. Du skal dog have det godt med det valg, du træffer - uanset om du ammer, giver flaske eller gør begge dele, så længe det fungerer for jer:)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse om det hele og finde masser af råd til, hvordan I kan komme videre - uanset hvad du vælger:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske