Svar: Amning - mindre mælk
12. maj 2015
Alder:
9 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme din datter 3 gange i døgnet nu, og jeg vil anbefale at du lægger disse amninger før middagsluren, før putning om aftenen og sen aften før du selv går i seng. Disse tre amninger vil dække hendes behov for mælk og en stor del af hendes væskebehov - og derudover skal hun tilbydes vand af kop og så varieret en kost som muligt.
Det er helt naturligt, at du ikke længere føler brystspændinger og har en oplevelse af, at din mælkemængde er nedsat. Der er dog højst sandsynligt mælk at komme efter, og det vil være sjældent, at mælken pludselig forsvinder. Du vil producere mælk, så længe hun dier hos dig, og din produktion vil netop tilpasse sig, så mængden passer til de 3 amninger i døgnet.
Hun skal ikke have mme af kop men blot vand. Du bør dog bruge mme i hendes grød og mos, når du laver mad til kun hende - ellers skal hun have samme mad, som du også selv spiser - almindelige børnevenlige retter.
Hun må godt, nu hvor hun er blevet 9 måneder, få mellem 50-100 ml komælk eller komælksprodukt dagligt. Jeg vil anbefale, at du i første omgang udnytter dette til at give hende lidt sovs sammen med maden osv. så hun på den måde får mere og mere familiemad, og I spiser det samme. Hun kan også sagtens tilbydes ost, som også er en vigtig kilde til kalk, men ellers er modermælken fin. Optagelsen af calcium fra modermælk er rigtig god, så med 3 amninger mangler hun ikke umiddelbart noget, når hun samtidig spiser varieret.
I 10-12 måneders alderen vil det være passende med 2 amninger i døgnet - de kan ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften. Derudover kan hun tilbydes vand af kop og en varieret kost, hvor du fortsat gerne må bruge modermælkserstatning i hendes grød.
Du må tro på, at så længe hun ligger ved brystet og gerne vil sutte, så er der noget at komme efter. Når hun dier hyppigt om aftenen, er det sandsynligvis fordi din mælk er mere koncentreret her - du har naturligt ikke så meget mælk om aftenen som først på dagen, men den mælk du har er koncentreret og mætter ekstra godt. Den hyppige sutten om aftenen fylder hende derfor op med koncentreret og mættende mælk… En godnatgrød kan sikre lidt ekstra mæthed ud over mælken.
Jeg synes ikke der umiddelbart er grund til at introducere hende for en sutteflaske. Den skal hun vænnes fra igen ret hurtigt, og hun er glad for brystet - og du har umiddelbart mælk til hende:)
Og så skal du naturligvis lægge mærke til hendes vandladning, fordi det er tegn på at hun får nok at drikke, at hun også tisser godt og at urinen er klar:)
Tilsidst vil jeg lige nævne, at hvis du er ved at få din menstruation igen efter fødslen eller måske har fået den, så vil du godt kunne opleve, at din datter måske spiser anderledes ved brystet, måske vægrer sig lidt mod brystet osv. Det skyldes at hormonændringerne påvirker måden din mælk smager på. Dette ændrer sig dog igen i løbet af få dage i takt med at din menstruationsperiode stopper. Herefter vil du ofte kunne amme som du plejer...
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det samtidig giver lidt ro:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske