Svar: Amning - mindre mælk

12. maj 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære S

Tak for dit brev :)

Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme din datter 3 gange i døgnet nu, og jeg vil anbefale at du lægger disse amninger før middagsluren, før putning om aftenen og sen aften før du selv går i seng. Disse tre amninger vil dække hendes behov for mælk og en stor del af hendes væskebehov - og derudover skal hun tilbydes vand af kop og så varieret en kost som muligt.

Det er helt naturligt, at du ikke længere føler brystspændinger og har en oplevelse af, at din mælkemængde er nedsat. Der er dog højst sandsynligt mælk at komme efter, og det vil være sjældent, at mælken pludselig forsvinder. Du vil producere mælk, så længe hun dier hos dig, og din produktion vil netop tilpasse sig, så mængden passer til de 3 amninger i døgnet.

Hun skal ikke have mme af kop men blot vand. Du bør dog bruge mme i hendes grød og mos, når du laver mad til kun hende - ellers skal hun have samme mad, som du også selv spiser - almindelige børnevenlige retter.

Hun må godt, nu hvor hun er blevet 9 måneder, få mellem 50-100 ml komælk eller komælksprodukt dagligt. Jeg vil anbefale, at du i første omgang udnytter dette til at give hende lidt sovs sammen med maden osv. så hun på den måde får mere og mere familiemad, og I spiser det samme. Hun kan også sagtens tilbydes ost, som også er en vigtig kilde til kalk, men ellers er modermælken fin. Optagelsen af calcium fra modermælk er rigtig god, så med 3 amninger mangler hun ikke umiddelbart noget, når hun samtidig spiser varieret.

I 10-12 måneders alderen vil det være passende med ...

Annonce

... 2 amninger i døgnet - de kan ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften. Derudover kan hun tilbydes vand af kop og en varieret kost, hvor du fortsat gerne må bruge modermælkserstatning i hendes grød.

Du må tro på, at så længe hun ligger ved brystet og gerne vil sutte, så er der noget at komme efter. Når hun dier hyppigt om aftenen, er det sandsynligvis fordi din mælk er mere koncentreret her - du har naturligt ikke så meget mælk om aftenen som først på dagen, men den mælk du har er koncentreret og mætter ekstra godt. Den hyppige sutten om aftenen fylder hende derfor op med koncentreret og mættende mælk… En godnatgrød kan sikre lidt ekstra mæthed ud over mælken.

Jeg synes ikke der umiddelbart er grund til at introducere hende for en sutteflaske. Den skal hun vænnes fra igen ret hurtigt, og hun er glad for brystet - og du har umiddelbart mælk til hende:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis lægge mærke til hendes vandladning, fordi det er tegn på at hun får nok at drikke, at hun også tisser godt og at urinen er klar:)

Tilsidst vil jeg lige nævne, at hvis du er ved at få din menstruation igen efter fødslen eller måske har fået den, så vil du godt kunne opleve, at din datter måske spiser anderledes ved brystet, måske vægrer sig lidt mod brystet osv. Det skyldes at hormonændringerne påvirker måden din mælk smager på. Dette ændrer sig dog igen i løbet af få dage i takt med at din menstruationsperiode stopper. Herefter vil du ofte kunne amme som du plejer...

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det samtidig giver lidt ro:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to