Svar: Bid under amning

4. februar 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til en dejlig datter

Tak for dit brev - og AV! Jeg kan godt huske, hvor ondt det gør!

Det er helt normalt, at børn i din datters alder kan finde på at bide, når de ammes. Hun er bevidst nu, så bevidst, at hun godt ved at mor og brystet er to forskellige ting - I er ikke et hele, men hænger sammen og når hun bider dig, så får hun en reaktion og den reaktion skal udforskes.

Du fortæller at du ofte puster hende i ansigtet, og hun nogle gange synes det er sjovt - den reaktion hun får fra dig er altså, at når hun bider dig, så puster du, det er sjovt og hun griner. Det lyder som om, at hun ikke har fået en reaktion, hvor hun har forstået, at det her synes du ikke er sjovt… Når hun nogle gange bliver ked af det, så er det mere fordi hun bliver irriteret over at du puster...

Du må gerne sige "Nej!" eller "Av!" og det så højt, at hun bliver forskrækket og slipper. Du skal signalere, at det her ikke er en leg, du synes ikke det er sjovt. Du må ikke sende modsatrettede signaler, hun må ikke blive forvirret. Hvis du ikke bryder dig om at hun bider, så skal du sige fra.

Derudover skal du holde øje med hvornår hun bider, om det er først i en amning eller sidst i en amning og så være parat der. Hvis det er først i en amning, så må du fjerne brystet og så slutter amningen, men hvis det er sidst i amningen, så må du prøve at tage hende fra før I når det tidspunkt, hvor hun skal til at bide.

Du skal være opmærksom på, at når du sidder og spænder i ...

Annonce

... kroppen, fordi du er bange for om hun bider dig, så vil din mælk have sværere ved at løbe, og det kan faktisk gøre, at hendes tendens til at bide bliver større. Derfor er de vigtigt, at du forsøger ikke at være nervøs, men prøver at slappe lidt af, så situationen stadig er hyggelig.

Og ja - så kan det naturligvis også være at du vælger at amningen skal stoppe helt. Rent ernæringsmæssigt er der ingen problemer i dette med den alder din datter har. Hun kan i stedet blive tilbudt lidt sødmælk af en kop og også få lidt tykmælk, A38, yoghurt eller lignende, ligesom hun jo nu spiser varieret og derudover kan hendes væskebehov dækkes af vand.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du fornemmer at hun er meget brystsøgende og vil have svært ved at stoppe amning, så kan det være nødvendigt at trappe langsomt ud, men hvis du fornemmer at brystet egentlig er mere leg end behov for mælk/trøst, så kan du roligt vælge at stoppe. Du skal her naturligvis være opmærksom på hvor meget du ammer, altså hvor meget mælk du har og om det er nødvendigt at du bliver "tømt", så du ikke risikerer at få en brystbetændelse…

De fleste børn vil trives med 2 amninger dagligt til de er 12 måneder, og herefter kan ammes en gang i døgnet så længe både mor og barn trives med det. Der er dog ikke noget i vejen for, at du lige nu trapper ned til en amning og i løbet af nogle dage vælger at stoppe helt, hvis det er sådan du fornemmer, det vil være bedst for jer.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!