Svar: Mindre mælk fra mig

21. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lill-Mai

Tak for dit brev :)

Det er hyppigheden af amning, som øger mælkeproduktionen. Det betyder, at det vil give mere mælk at amme ham hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så når du ammer om natten, vil dette være med til at øge din mælkemængde - og at din dreng netop er begyndt at ville die mere om natten kan derfor også hænge sammen med, at han gerne vil sætte din mælkeproduktion lidt mere op.

Jeg kan se ud af dit tidligere brev, at du i forbindelse med introduktion af skemad har fået sat antallet af amninger om dagen ned, samtidig med at han er begyndt at søge brystet ekstra om natten - jeg har derfor en formodning om, at hvis du begynder at amme ham hyppigere om dagen, altså tilbyder ham flere amninger i dagtimerne, så vil din mælkemængde øges og samtidig med at han så tilbydes skemad, vil behovet for natamninger nedsættes.

Derfor skal du i første omgang forsøge at følge den dagsplan jeg har sendt dig, hvor din dreng tilbydes lidt skemad morgen, frokost og aften, samt en lille smule frugt formiddag og eftermiddag - og så skal han ammes fast før hver lur. Han skal altså ammes 6 gange i døgnet: ...

Annonce

... tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Hvis du ser på dagsplanen jeg sendte dig forleden, så kan du se hvordan skemad og tilbudet om amninger kan passes ind i forhold til hinanden, så hans behov bliver dækket:)

Du har mælk til ham, hvis ikke du havde det, ville han ikke die ved brystet, så han får højst sandsynligt noget, når han dier hos dig. Udfordringen når man ammer er dog, at man jo aldrig ved, hvor meget han får. Derfor skal du prøve at fornemme, hvor meget han drikker ud fra hvordan han dier. Du skal f.eks. kunne høre at han synker, du skal fornemme at han bliver træt og rolig, når han ligger ved brystet, ligesom han også skal have gode tunge tissebleer og skal tage på i vægt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må naturligvis også gerne prøve at supplere med flaske, som du har gjort de sidste aftener - men du skal være klar over, at jo mere flaske du giver ham, jo mindre mælk vil du selv producere. Når du giver flaske i stedet for at amme, så ved din krop jo ikke, at han har behov for mælken og derfor sættes produktionen ned. Hvis du gerne vil bibeholde amning, så er det altså vigtigt, at du lægger ham så meget til som muligt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre