Svar: Ammestilling, sut og bryst

19. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er ingen problemer med at amme liggende og kontakt - tværtimod. Faktisk nyder mange børn at blive ammet liggende, fordi de her bedre selv kan styre deres behov for brystet og ikke føler sig presset, som de nogle gange godt kan føle sig, hvis de bliver holdt meget tæt i favn...

Derudover så skabes nærhed jo også, når man ikke ammer - men i alle de situationer, hvor du går rundt med ham, snakker med ham, pludrer i dialog, bader ham, går i svømmehallen med ham eller sidder med ham, tumler med ham, synger for ham osv. Der er masser af situationer hele dagen igennem, hvor han får din nærhed, får masser af fysisk kontakt og også verbal kontakt - nærhed er også at du ser ham, lytter til ham, reagerer på alle hans signaler.

Faktisk kan man sige, at med den alder han har nu, så er det vigtigt at han ikke kun ...

Annonce

... ligger i din favn og hygge-sutter i flere timer - men at han spiser og naturligvis får den mælk han skal have, men derudover netop bruger sig selv og har kontakten direkte med dig. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og den udvikling skal han naturligvis også støttes i:)

Med hensyn til sut, så kan han sagtens have behov for sut selvom han ammes - sutten kan nogle gange give en anden ro end brystet, fordi han har brug for at sutte uden at skulle have mælk hver gang. Det at sutte virker beroligende på små børn og det sætter også gang i tarmperistaltikken - det vil sige at det hjælper mælken igennem mave-tarm-systemet. Derfor vil mange børn nyde at afslutte amningen med at få en sut, og sutten hjælper dem her netop med at slappe af og overgive sig til søvnen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år