Svar: Stop med amning
19. juni 2013
Alder:
9 mdr.
Kære amme-trætte
Tak for dit brev :)
Du kan godt stoppe med at amme og sikre din datters behov for mælk og hun behøver ikke nødvendigvis få flaske. De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen have brug for 2 amninger (eller flasker i døgnet) og kan derudover få mælk af kop, yoghurt, sovs osv. Der bør også stadig indgå mælk i deres grød og mos. Det anbefales at de får 500 ml mælk dagligt alt incl.
Da din datter aldrig har ville tage imod en flaske, så er der i princippet ikke grund til at introducere den nu. Du har naturligvis ret i at hvis hun får flasken, så minder det mere om amningen og det kan derfor nogle gange være lettere at få hende til at acceptere flasken - og andre gange så vil hun ikke, men foretrækker den ægte vare og så er det sådan. I stedet for bryst, kan hun så få mælk af en kop. Det kan være en almindelig børnekop, det kan også være en tudkop, som måske vil gøre at hun får lidt mere drukket og ikke så meget ryger ved siden af - det kommer an på, hvor god hun er til at drikke :)
Du kan også prøve med en flaske vælling, for at se om hun kan lide smagen af dette og derfor vil acceptere flasken. Og ja - du må gerne lægge dig med hende og give hende flaske ved siden af dig i sengen og lade hende falde i søvn der, og så først flytte hende over i egen seng senere. Du kan også prøve at give hende flaske i hendes egen seng og lade hende falde i søvn i egen seng, så hun netop får lov til at falde i søvn, hvor hun er og ikke oplever det skift, som lige nu vækker hende. Hvis du giver hende flaske liggende, så vil det være godt at du elevere hendes hoved lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Det kan du gøre ved f.eks. at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hendes seng i hovedenden.
Jeg vil anbefale dig at du prøver at fjerne en amning af gangen, så hun trappes ud og erstatte amningen af mælk af kop i stedet. Det kan være en fordel for dit bryst, at trappe ud, så du ikke pludselig risikerer at stå med en brystbetændelse.
Du skal naturligvis være meget opmærksom på at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem og ikke søger brystet, fordi hun reelt har behov for mælken. Trygheden kan hun få på en anden måde - men det er synd at nægte hende brystet, hvis hun mangler væske. Det handler jo ikke kun om at sikre hende mælk, men om at sikre hende væske nok ...:)
Hvis du ikke kan få hende til at tage imod en flaske, så vil jeg anbefale at du bibeholder modermælkserstatning i hendes grød og mos. Og giver sødmælk af kop. Hun kan naturligvis også godt få sødmælk i grød og mos, men det er en god idé ikke at gå over til kun at give komælk, når hun ikke er ældre. Hvis du kan få hende til at drikke vælling af kop eller flaske, så tæller dette med som modermælkserstatning og indgår naturligt i mælkeregnskabet.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med mme, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk. Må også gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Der skal være et varieret udbud og der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop sødmælk og puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør og ost. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter. Igen kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød og sødmælk af kop
Flaske med mme eller vælling eller tilbydes sødmælk af kop eller ammes og puttes.
Sen aften eller hvis hun selv vågner først på natten: Flaske, sødmælk eller vand af kop...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med projekt ammestop!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske