Svar: Stop med amning

19. juni 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære amme-trætte

Tak for dit brev :)

Du kan godt stoppe med at amme og sikre din datters behov for mælk og hun behøver ikke nødvendigvis få flaske. De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen have brug for 2 amninger (eller flasker i døgnet) og kan derudover få mælk af kop, yoghurt, sovs osv. Der bør også stadig indgå mælk i deres grød og mos. Det anbefales at de får 500 ml mælk dagligt alt incl.

Da din datter aldrig har ville tage imod en flaske, så er der i princippet ikke grund til at introducere den nu. Du har naturligvis ret i at hvis hun får flasken, så minder det mere om amningen og det kan derfor nogle gange være lettere at få hende til at acceptere flasken - og andre gange så vil hun ikke, men foretrækker den ægte vare og så er det sådan. I stedet for bryst, kan hun så få mælk af en kop. Det kan være en almindelig børnekop, det kan også være en tudkop, som måske vil gøre at hun får lidt mere drukket og ikke så meget ryger ved siden af - det kommer an på, hvor god hun er til at drikke :)

Du kan også prøve med en flaske vælling, for at se om hun kan lide smagen af dette og derfor vil acceptere flasken. Og ja - du må gerne lægge dig med hende og give hende flaske ved siden af dig i sengen og lade hende falde i søvn der, og så først flytte hende over i egen seng senere. Du kan også prøve at give hende flaske i hendes egen seng og lade hende falde i søvn i egen seng, så hun netop får lov til at falde i søvn, hvor hun er og ikke oplever det skift, som lige nu vækker hende. Hvis du giver hende flaske liggende, så vil det være godt at du elevere hendes hoved lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Det kan du gøre ved f.eks. at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hendes seng i hovedenden.

Jeg vil anbefale dig at du prøver at fjerne en amning af gangen, så hun trappes ud og erstatte amningen af mælk af kop i stedet. Det kan være en fordel for dit bryst, at trappe ud, så du ikke pludselig risikerer at stå med en brystbetændelse.

Du ...

Annonce

... skal naturligvis være meget opmærksom på at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem og ikke søger brystet, fordi hun reelt har behov for mælken. Trygheden kan hun få på en anden måde - men det er synd at nægte hende brystet, hvis hun mangler væske. Det handler jo ikke kun om at sikre hende mælk, men om at sikre hende væske nok ...:)

Hvis du ikke kan få hende til at tage imod en flaske, så vil jeg anbefale at du bibeholder modermælkserstatning i hendes grød og mos. Og giver sødmælk af kop. Hun kan naturligvis også godt få sødmælk i grød og mos, men det er en god idé ikke at gå over til kun at give komælk, når hun ikke er ældre. Hvis du kan få hende til at drikke vælling af kop eller flaske, så tæller dette med som modermælkserstatning og indgår naturligt i mælkeregnskabet.

En plan for dagen kan se således ud:

Morgen: Havregrød lavet med mme, vand eller sødmælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Formiddagslur

Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk. Må også gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Der skal være et varieret udbud og der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tilbydes en banan og en kop sødmælk og puttes til middagslur

Eftermiddag: ½ bolle med smør og ost. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften: udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter. Igen kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Godnatgrød og sødmælk af kop

Flaske med mme eller vælling eller tilbydes sødmælk af kop eller ammes og puttes.

Sen aften eller hvis hun selv vågner først på natten: Flaske, sødmælk eller vand af kop...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med projekt ammestop!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder