Svar: Amning og p-piller - 8 mdr.
31. juli 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Jeg vil tro at mælkens ændrede farve hænger sammen med at du er begyndt på p-piller (hormoner) og at du er ved at trappe mælkemængden ned.
Den bedste måd at nedtrappe mælkemængden er ved ikke at stimulere brystet. Jo hyppigere du malker ud, jo mere mælk. Forsøg derfor at malke ud så lidt som muligt og kun så kort tid, at du får taget 'trykket', men ikke stimulerer til yderligere mælkedannelse.
Hvis du er stoppet med amning fra den ene dag til den anden, så kan du de førte dage derefter blive nødt til at mælke ud som din datter spiste, men som dagene går malker du mindre og mindre hyppigt ud. Det vil sige at den ene dag mælker du tre gange dagligt, næste dag, to gange dagligt og til sidst en gang dagligt.
Derudover kan det være en god idé at 'spænde brystet op'. Evt. tage en stram BH på eller vikle et tørklæde rundt om brystet, når du f.eks. skal sove.
Til en anden gang, så kan du også få nogle piller hos lægen som stopper mælkeproduktionen.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske