Svar: Vil ikke ammes mere - 4 mdr.
17. juni 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Der er desværre altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, simpelthen fordi det er nemmere (kræver ikke så mange kræfter) at spise på en flaske. Det du beskriver tyder på at det er derfor din dreng nu foretrækker flasken.
Dertil kommer at din mælkemængde jo afhænger af efterspørgslen, så i takt med at din dreng dier mindre hos dig, producerer du også mindre mælk, hvilket igen gør at mælken ikke 'sprøjter ud' som du måske tidligere har oplevet.
Da du kun har kørt med flasken i 14 dage, kan du vælge at springe vællingen over og i stedet give grød på ske om aftenen, for at mætte din søn mere. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød. Måske kan du være heldig at han så glemmer flasken og begynder at die ved brystet igen.
En anden mulighed er at du malker ud, simpelthen for at se om du derved kan sætte produktionen op. Jeg tænker at hvis du danner mere mælk og mælken derved løber nemmere, så vil han måske blive længere ved brystet. Den mælk du malker ud, kan du så give ham i grøden, eller fryse ned og give ham på kop, når han begynder på det.
En tredie mulighed er at du fylder mælk i en engangsprøjte og drypper lidt mælk i mundvigene på ham, når han ligger hos dig for at die, simpelthen for at han kan smage at der er noget at komme efter og så tager fat igen.
Det er altid svært at vurdere hvor meget mælk der egentlig er i brystet og der kan godt være mæk, selv om du ikke føler spændingen særlig stor. For nogle kvinder er nedløbsrefleksen lidt langsom, hvilket ikke alle børn har tålmodighed til at vente på. Hvis du fornemmer at mælken er der, men ikke rigitg når at løbe til og han derfor mister interessen, så kan du med fordel anvende en syntocinon spray, som du kan få på recept hos lægen. Et pust i hvert næsebor før amning hjælper nedløbsrefleksen på vej.
Vær også opmærksom på at din søn nu er ved at være så gammel at han er meget mere bevidst end tidligere og han nyder også din kontakt. Sørg derfor for at snakke/pludre med ham og stimulere ham når han har behov for det og læg ham til, når han er sulten og færdig med at snakke.
Udnyt det at han er glad for at die om natten, når I ligger ned og der er ro. For det første er det en stor fordel at amme om natten, da du her producerer mere mælkestimulerende hormon, for det andet, så løber mælken måske lettere, netop når du ligger ned og er afslappet. Prøv derfor også at lægge dig med ham i løbet af dagen, rul gardinerne for og skab lidt den samme stemning, som om natten, for at se om han så bedre vil tage fat.
Håber nogle af ovenstående forslag vil hjælpe jer lidt videre. Ønsker jer rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske