Svar: Vil ikke ammes mere - 4 mdr.

17. juni 2004

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Der er desværre altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, simpelthen fordi det er nemmere (kræver ikke så mange kræfter) at spise på en flaske. Det du beskriver tyder på at det er derfor din dreng nu foretrækker flasken.

Dertil kommer at din mælkemængde jo afhænger af efterspørgslen, så i takt med at din dreng dier mindre hos dig, producerer du også mindre mælk, hvilket igen gør at mælken ikke 'sprøjter ud' som du måske tidligere har oplevet.

Da du kun har kørt med flasken i 14 dage, kan du vælge at springe vællingen over og i stedet give grød på ske om aftenen, for at mætte din søn mere. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød. Måske kan du være heldig at han så glemmer flasken og begynder at die ved brystet igen.

En anden mulighed er at du malker ud, simpelthen for at se om du derved kan sætte produktionen op. Jeg tænker at hvis du danner mere mælk og mælken derved løber nemmere, så vil han måske blive længere ved brystet. Den mælk du malker ud, kan du så give ham i grøden, eller fryse ned og give ham på kop, når han begynder på det.

En tredie mulighed er at du fylder mælk i en engangsprøjte og drypper lidt mælk i mundvigene på ham, når han ligger hos dig for at die, simpelthen for at han kan smage at der er noget at komme efter og så tager fat ...

Annonce

... igen.

Det er altid svært at vurdere hvor meget mælk der egentlig er i brystet og der kan godt være mæk, selv om du ikke føler spændingen særlig stor. For nogle kvinder er nedløbsrefleksen lidt langsom, hvilket ikke alle børn har tålmodighed til at vente på. Hvis du fornemmer at mælken er der, men ikke rigitg når at løbe til og han derfor mister interessen, så kan du med fordel anvende en syntocinon spray, som du kan få på recept hos lægen. Et pust i hvert næsebor før amning hjælper nedløbsrefleksen på vej.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vær også opmærksom på at din søn nu er ved at være så gammel at han er meget mere bevidst end tidligere og han nyder også din kontakt. Sørg derfor for at snakke/pludre med ham og stimulere ham når han har behov for det og læg ham til, når han er sulten og færdig med at snakke.

Udnyt det at han er glad for at die om natten, når I ligger ned og der er ro. For det første er det en stor fordel at amme om natten, da du her producerer mere mælkestimulerende hormon, for det andet, så løber mælken måske lettere, netop når du ligger ned og er afslappet. Prøv derfor også at lægge dig med ham i løbet af dagen, rul gardinerne for og skab lidt den samme stemning, som om natten, for at se om han så bedre vil tage fat.

Håber nogle af ovenstående forslag vil hjælpe jer lidt videre. Ønsker jer rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig