Svar: Amning, vægttab, forbrænding
10. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det frarådes, at du som nybagt mor går på slankekure eller strenge diæter, da et for pludseligt stort vægttab kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. De første måneder vil man normalt tabe sig lidt. De første kilo som følge af at barnet er kommet ud, men ammedepoterne på hofterne forsvinder ofte også stille og roligt.
Du har dog ret i at det nogle gange er nødvendigt med en mere aktiv indsats og så længe man sørger for at have et moderat vægttab - det vil sige 1-2 kg om måneden, så er det i orden. Du skal altså indstille dig på at gå stille og roligt til værks og ikke arbejde på at tabe et kg eller mere om ugen.
Det handler ikke kun om mad og hvad du indtager men også om at dyrke noget motion. Det er her en rigtig god idé at udnytte turene med barnevognen og komme ud at gå nogle lange ture hver dag. Nogle gange kan mælken ændre smag i forbindelse med at man begynder at dyrke motion og hvis din datter reagerer på dette, så må du naturligvis overveje at skære lidt ned for dit motionsniveau.
De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du sagtens følge. Den ændrende smag i mælken som kan opstå i forbindelse med motion sker som regel kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.
Undersøgelser viser at det er sundere og mere effektivt for nybagte mødre, at vælge en mildere diæt og motion i stedet for en mere streng diæt uden motion. Hvis du således gerne vil have hjælp til at smide et par ekstra overflødige kilo, så vil motion altså være at foretrække fremfor at du begynder at spise meget lidt.
Det er vigtigt at du spiser sundt og du skal tænke over ikke at indtage for meget fedt og spare på sukkeret, det fedt du skal spise må meget gerne komme fra fisk af forskellige slags, da netop de fedtsyrer der findes i fisk er godt, både for dig, men bestemt også for din datter og hendes hjernemæssige udvikling. Og så bør du spise kød for at få proteiner.
Det er samtidig også vigtigt at du spiser små hyppige måltider dagen igennem, så du ikke går rundt på fastende mave. Det kan være et stykke groft brød eller måske bare en gulerod, du lige tager som mellemmåltid.
Hvormeget du præcist forbrænder når du ammer er svært at sætte tal på, hos nogle går det jo helt af sig selv og hos andre skal der mere til. Der er ikke umiddelbart belæg for at amning har væsentlig betydning for mors vægttab efter fødslen, hvilket kan skyldes at man som ammende kvinde ofte føler sig mere sulten og derfor også spiser lidt ekstra ... Samtidig med at man jo også har de vigtige ammedepoter og derfor ofte er naturligt bredere om hoften end man har været før ... De mælkefyldte bryster vejer jo også lidt, så der skal også lægges 1 kg ekstra til 'normalvægten' her.
I følge de nordiske næringsstof anbefalinger NNR vil produktion af 800ml modermælk dagligt betyde et dagligt energiforbrug på ca 2,6 MJ for moderen. Måske kan du bruge dette til noget.
Jeg håber at ovenstående giver dig svar på det meste af det du spørger om og at du således er hjulpet videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske