Svar: Amning, vægttab, forbrænding

10. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det frarådes, at du som nybagt mor går på slankekure eller strenge diæter, da et for pludseligt stort vægttab kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. De første måneder vil man normalt tabe sig lidt. De første kilo som følge af at barnet er kommet ud, men ammedepoterne på hofterne forsvinder ofte også stille og roligt.

Du har dog ret i at det nogle gange er nødvendigt med en mere aktiv indsats og så længe man sørger for at have et moderat vægttab - det vil sige 1-2 kg om måneden, så er det i orden. Du skal altså indstille dig på at gå stille og roligt til værks og ikke arbejde på at tabe et kg eller mere om ugen.

Det handler ikke kun om mad og hvad du indtager men også om at dyrke noget motion. Det er her en rigtig god idé at udnytte turene med barnevognen og komme ud at gå nogle lange ture hver dag. Nogle gange kan mælken ændre smag i forbindelse med at man begynder at dyrke motion og hvis din datter reagerer på dette, så må du naturligvis overveje at skære lidt ned for dit motionsniveau.

De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du sagtens følge. Den ændrende smag i mælken som kan opstå i forbindelse med motion sker som regel kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.

Undersøgelser viser at det er sundere og mere effektivt for nybagte mødre, at vælge en mildere diæt og motion i stedet for en mere streng diæt uden motion. Hvis du således gerne vil have hjælp til at ...

Annonce

... smide et par ekstra overflødige kilo, så vil motion altså være at foretrække fremfor at du begynder at spise meget lidt.

Det er vigtigt at du spiser sundt og du skal tænke over ikke at indtage for meget fedt og spare på sukkeret, det fedt du skal spise må meget gerne komme fra fisk af forskellige slags, da netop de fedtsyrer der findes i fisk er godt, både for dig, men bestemt også for din datter og hendes hjernemæssige udvikling. Og så bør du spise kød for at få proteiner.

Det er samtidig også vigtigt at du spiser små hyppige måltider dagen igennem, så du ikke går rundt på fastende mave. Det kan være et stykke groft brød eller måske bare en gulerod, du lige tager som mellemmåltid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvormeget du præcist forbrænder når du ammer er svært at sætte tal på, hos nogle går det jo helt af sig selv og hos andre skal der mere til. Der er ikke umiddelbart belæg for at amning har væsentlig betydning for mors vægttab efter fødslen, hvilket kan skyldes at man som ammende kvinde ofte føler sig mere sulten og derfor også spiser lidt ekstra ... Samtidig med at man jo også har de vigtige ammedepoter og derfor ofte er naturligt bredere om hoften end man har været før ... De mælkefyldte bryster vejer jo også lidt, så der skal også lægges 1 kg ekstra til 'normalvægten' her.

I følge de nordiske næringsstof anbefalinger NNR vil produktion af 800ml modermælk dagligt betyde et dagligt energiforbrug på ca 2,6 MJ for moderen. Måske kan du bruge dette til noget.

Jeg håber at ovenstående giver dig svar på det meste af det du spørger om og at du således er hjulpet videre på vej :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.