Brev:
Rigtig meget gråd
4. marts 2018
Alder:
14 mdr.
Rigtig meget gråd
Hej Helen .
Jeg har igen brug for nogle gode råd og tanker fra dig... Vores dreng er nu snart 14 mdr, og opdragelse fylder en stor del af vores hverdag..
Vi har en dreng som meget ofte bliver gal og vred.. De gange jeg kan regne ud hvad det er han er vred over plejer jeg at forklare ham de følelser han har, ligesom jeg forsøger at spare på Nej’erne, som du skriver i din bog om Børn og opdragelse..
Men, jeg bliver selv ofte frustreret når jeg for 2-3 gang indenfor en time står med et vredt barn på armen, som ingenting vil...
Det er især frustrerende når min dreng bliver gal og jeg ikke ved hvorfor, så kan han græde længe både på armen, og bagefter på gulvet.. Har du gode ideer til hvordan man selv kan tackle de situationer, ud over at give sig selv pauser ved at gå ud af rummet?
Er det normalt at et barn kan blive så gal så mange gange i løbet af dagen?
Han vil ikke have ble og tøj på om morgen, han vil have både sin egen ske og hjælpeske i
hånden, hvis jeg tilbyder ham vand bliver han sur, hvis han ikke lige synes han er tørstig.. Han bliver også gal når han bliver sat på gulvet foran noget legetøj, eller hvis jeg ikke tager ham op når han vil ..
Det er virkelig hårdt at have så meget gråd i huset fra kl 6-7.30 og igen fra kl 15.30-19.30, og så hele weekenden hvor vi er hjemme og har fri..
Vi har før haft perioder med meget gråd hvor du opfordrede til at jeg skulle tage ham op og trøste ham hver gang.. Det har jeg gjort, men nu tror jeg at han har vænnet sig til at blive taget op hver gang han brokker sig lidt? Han sidder i hvert fald meget ofte på min arm...
Men jeg har også brug for at ordne vasketøj, gøre rent og tømme opvaskeren, og det er svært med en dreng på armen eller om benet, for han vil ikke hjælpe med det ved siden af..
Bleskift og tøj om morgenen er et meget stort problem.. Jeg er alene og har svært ved at holde ham for at give ham ble og tøj på.. Han vrider sig og græder meget højt.. Jeg forsøger hver dag med sang og forskelligt legetøj, men giver til sidst op og må gøre det med magt.. Har du nogle gode ideer til at gøre ble og tøjskift til en hyggelig stund?
Med venlig hilsen
en træt mor