3 mdr. og fladt baghoved

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 mdr. og fladt baghoved

Kære Helen

Jeg har også skrevet til dig vedrørende søvn, men dette spørgsmål drejer sig om fladt baghoved.

Vores datter har fra fødslen haft et fladt baghoved. Måske kan hun være blevet trykket under graviditet eller fødslen? Hun kan i hvet tilfælde dårligt have ligget sig til det. Graviditeten var nem og ukompliceret, men jeg blev sat i gang, da jeg var 14 dage over termin. Igangsættelse gik dog ikke helt som planlagt, jeg fik kraftige hyppige ve’er og vores datter blev skubbet skævt ned, hvilket først blev opdaget efter 19 timer i aktiv fødsel.

Jeg var blevet scannet kort før fødslen og der stod hun umiddelbart helt rigtigt. Men igangsættelsen og de kraftige ve’er må have skubbet hende forkert ned. Hun kom til både at stå skævt og være stjernekigger. Dette blev opdaget, da en erfaren jordmoder undrede sig over at jeg efter 19 timer i aktiv fødsel stadig ikke åbnede mig mere.
Derfor endte det med kejsersnit, da vores pige ikke kunne komme rigtig ned. Vores datter havde stået og trykket hovedet (og muligvis skulder) mod den ene side af livmoderen i de 19 timer, men var ikke påvirket på hjertelyd eller lign. Hun skreg med det samme og kom op heldigvis op til mig og ikke over til en børnelæge. Da vi vidste at vores datter var blevet trykket under fødslen og vi synes baghovedet var fladt, tog vi til en kranio sakral terapeut et par gange for at få tjekket om hun var låst. Men bevægeligheden var helt fin.

Motorisk udvikler hun sig også helt fint, hun er nu 3,5 måneder og holder hovedet selv når vi bærer hende - ...

Annonce

... både oprejst og liggende. Hun tager ting i hænderne og putter i munden. Hun ligger på maven flere gange dagligt, ofte et kvarter ad gangen. For en måned siden trillede hun også fra mave til ryg flere gange, men det er lidt som om at hun har glemt det igen. Er det normalt og er der noget vi kan gøre for at stimulere hende til dette?

Vi vil rigtig gerne gøre det bedste i forhold til at afhjælpe det flade baghoved. Vi synes desværre ikke rigtig det er blevet ret meget bedre. Indtil videre har vi sørget for at hun ligger så meget på maven som muligt. Vi har forsøgt at ligge hendes hoved skiftevis til den ene og anden side, men hun flytter bare sit hoved og vil helst ligge fladt på baghovedet.

Vi har prøvet med sådan en kilepude, så hun ligger lidt på siden, men hun er for stærk og lægger sig stadig som hun vil. Derfor købte vi for en måneds tid siden en speciel hovedpude fra Mimos. Vi ved at hovedpuder ikke anbefales, men den er lavet sådan at de kan trække vejret gennem puden, selv hvis de skulle vende ansigtet nedad. Hun vil gerne sove med puden. Har du nogen erfaringer med en sådan pude og gør det noget hun ligger fladt på baghovedet når hun bruger denne? Ind i mellem sover hun selvfølgelig med hovedet til siden og når hun er vågen bevæger hun fint hovedet rundt hele tiden, efter lyde, mennesker, legetøj osv.

Er der noget vi selv kan gøre i forhold til det flade baghovedet? Bør vi gå mere til kranio sakral eller evt. prøve kiropraktor, fysioterapeut eller noget andet?

Mange hilsner
en mor til en dejlig datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder