Motorik - 19 mdr.

10. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Motorik - 19 mdr.

Hej Helen

Jeg vil gerne høre om du har nogle gode lege og øvelser til hvordan jeg støtter min søns motoriske udvikling.

Umiddelbart tænker jeg at han er godt med motorisk. Han kan gå ned og op ad trapper ved at holde i hånd, han kunne gå selv da han var 13,5 mdr gammel, han hopper i vores seng ved at holde i gavlen, han løber meget og vender nogle gange hovedet ned ad og bagdelen op ad, han kravler selv op i sin højstol og ned igen selv, kravler op og ned af sofaen selv.

Jeg har dog lagt mærke til at han i større forsamlinger bliver en smule forstrækket når andre børn løber imod ham eller forbi ham. Han prøver lidt at beskytte sig, stopper op et kort øjeblik også løber han videre og leger videre. Han bliver ved ...

Annonce

... med at løbe rundt og han nyder det rigtig meget. Tænkte på om det måske har noget med motorikken at gøre? Måske kropsbevidstheden? Eller er det en meget normal reaktion? Hvad tænker du?

Og en anden ting jeg har lagt mærke til er at han er lidt bange for at komme til skade f.eks. når vi leger lege hvor han kommer op at flyve. Han har en snurretop som jeg købte til ham da han var ca. 1 år, den er han ikke helt vild med at ligge i jeg fornemmer lidt at han tror at han vil komme til skade, så ofte skynder han sig væk. Nu har vi hellere ikke brugt den så meget, så måske vender han sig til den. Men han er helt vild med at gynge højt, det er han ikke bange for. Det nyder han og syntes er super sjovt. Hvad tænker du om det?

Tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder