Farvel til sutten - 2 år, 6 mdr.

25. november 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Farvel til sutten - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest vil jeg sige tak for dit sidste svar ang kefir til baby. Og tak fordi du brugte energi på at tage kontakt til Fødevarestyrelsen. Jeg endte med at lave vandkefir til de voksne og børnene får fortsat probiotika beregnet til småbørn.

Jeg skriver denne gang ang vores ældste dreng på 2,5 år og hans farvel til sutten. Vi overvejer at tage afsked med sutten i næste uge. Grunden til at vi overvejer det nu er at vi har ti dages ferie og derfor har god tid til at trøste og være der for ham. Tanken er at vi skriver et brev til julemanden og efterfølgende må A være med til at vælge en trøstebamse. Trøstebamsen må han have med overalt.

Jeg tænker at det altid er svært at tage afsked med sutten, men jeg vil meget gerne høre om du synes det er en dårlig ide at gøre det allerede nu?

A har altid kun brug sutten ved søvn og ikke når han leger. Alligevel kan vi se at hans tænder ændrer sig. Han bider hul i sutterne og jeg skifter dem nogle gange 2 gange på en uge. Det er lidt dyrt i længden, men jeg er også bekymret for om det er usundt? Jeg kasserer sutterne så snart der er huller eller revner i dem.

A er en glad dreng der stortrives – både hjemme og i vuggestuen. Han er langt fremme sprogligt, motorisk og socialt. Han er godt inde i selvstændighedsperioden og der bliver sagt “nej” mange gange dagligt. Han vil helst det stik modsatte af hvad vi synes og vi gør os umage for at forklare ham hvorfor det er nødvendigt at skifte tøj, børste tænder osv.

Han er en meget følsom dreng, der helst skal være helt tryg før han kaster sig ud i nye ting. Dog synes ...

Annonce

... jeg at han er inde i en god periode, hvor han på eget initiativ springer ud i nye ting og er åben over for nye mennesker og situationer.

Han skal begynde i børnehave til maj og selvom at institutionen laver en glidende overgang, så bliver det en stor omvæltning. Derfor synes jeg at vil være et godt tidspunkt til at tage afsked med sutten inden, så det ikke kommer oveni institutionsskift.

A har en lillebror på 14 mdr, så de er meget tætte i alder. Det er fantastisk at se deres kærlighed til hinanden, de leger, griner, putter og krammer. Ofte er lillebror også dødirriterende, han tager legetøjet, ødelægger togbanen osv. Lillebror bruger også sut, men vi har med vilje valgt at deres sutter ser forskellige ud. Dette har altid gjort det nemt for A og han tager aldrig lillebrors sut i munden, men giver den i stedet til lillebror. Han vil kun have sin egen sut.

Jeg tror at sutten for A, er en søvnassociation eller en vane han har, når han skal sove, mere end den opfylder et reelt suttebehov. Derfor har jeg planen om trøstebamsen som, forhåbentlig, kan hjælpe med at bryde denne søvnassociation lidt. Tænker du at det kan være sådan det forholder sig eller har du et andet forslag?

Er det en helt tosset ide at sige farvel til sutten allerede nu? Jeg føler at mine forældre synes jeg er brutal, men det vil jo være svært lige meget hvornår vi gør det. Jo ældre han bliver, jo mere bevidst bliver han også og det gør det ikke nødvendigvis nemmere?

Jeg vil meget gerne have din mening om vores tanker og gerne forslag til hvordan vi kan gøre det:-)

Mange hilsner og god jul

Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor