Brev:
Farvel til sutten - 2 år, 6 mdr.
25. november 2017
Alder:
2 år, 6 mdr.
Farvel til sutten - 2 år, 6 mdr.
Kære Helen
Først og fremmest vil jeg sige tak for dit sidste svar ang kefir til baby. Og tak fordi du brugte energi på at tage kontakt til Fødevarestyrelsen. Jeg endte med at lave vandkefir til de voksne og børnene får fortsat probiotika beregnet til småbørn.
Jeg skriver denne gang ang vores ældste dreng på 2,5 år og hans farvel til sutten. Vi overvejer at tage afsked med sutten i næste uge. Grunden til at vi overvejer det nu er at vi har ti dages ferie og derfor har god tid til at trøste og være der for ham. Tanken er at vi skriver et brev til julemanden og efterfølgende må A være med til at vælge en trøstebamse. Trøstebamsen må han have med overalt.
Jeg tænker at det altid er svært at tage afsked med sutten, men jeg vil meget gerne høre om du synes det er en dårlig ide at gøre det allerede nu?
A har altid kun brug sutten ved søvn og ikke når han leger. Alligevel kan vi se at hans tænder ændrer sig. Han bider hul i sutterne og jeg skifter dem nogle gange 2 gange på en uge. Det er lidt dyrt i længden, men jeg er også bekymret for om det er usundt? Jeg kasserer sutterne så snart der er huller eller revner i dem.
A er en glad dreng der stortrives – både hjemme og i vuggestuen. Han er langt fremme sprogligt, motorisk og socialt. Han er godt inde i selvstændighedsperioden og der bliver sagt “nej” mange gange dagligt. Han vil helst det stik modsatte af hvad vi synes og vi gør os umage for at forklare ham hvorfor det er nødvendigt at skifte tøj, børste tænder osv.
Han er en meget følsom dreng, der helst skal være helt tryg før han kaster sig ud i nye ting. Dog synes jeg at han er inde i en god periode, hvor han på eget initiativ springer ud i nye ting og er åben over for nye mennesker og situationer.
Han skal begynde i børnehave til maj og selvom at institutionen laver en glidende overgang, så bliver det en stor omvæltning. Derfor synes jeg at vil være et godt tidspunkt til at tage afsked med sutten inden, så det ikke kommer oveni institutionsskift.
A har en lillebror på 14 mdr, så de er meget tætte i alder. Det er fantastisk at se deres kærlighed til hinanden, de leger, griner, putter og krammer. Ofte er lillebror også dødirriterende, han tager legetøjet, ødelægger togbanen osv. Lillebror bruger også sut, men vi har med vilje valgt at deres sutter ser forskellige ud. Dette har altid gjort det nemt for A og han tager aldrig lillebrors sut i munden, men giver den i stedet til lillebror. Han vil kun have sin egen sut.
Jeg tror at sutten for A, er en søvnassociation eller en vane han har, når han skal sove, mere end den opfylder et reelt suttebehov. Derfor har jeg planen om trøstebamsen som, forhåbentlig, kan hjælpe med at bryde denne søvnassociation lidt. Tænker du at det kan være sådan det forholder sig eller har du et andet forslag?
Er det en helt tosset ide at sige farvel til sutten allerede nu? Jeg føler at mine forældre synes jeg er brutal, men det vil jo være svært lige meget hvornår vi gør det. Jo ældre han bliver, jo mere bevidst bliver han også og det gør det ikke nødvendigvis nemmere?
Jeg vil meget gerne have din mening om vores tanker og gerne forslag til hvordan vi kan gøre det:-)
Mange hilsner og god jul
Katrine