Børnehavestart - knap 3 år

13. november 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Børnehavestart - knap 3 år

Kære Helen

Min dejlige søn er startet i børnehave og det går som udgangspunkt rigtig godt. Han snakker meget om stedet, synes det er spændende med alle de nye ting og rutiner, vil gerne derop om morgenen (bliver dog lidt betuttet og mut når vi forældre kører men det går over efter vi er ude af døren) og virker stolt over at være kommet i børnehaven.

Pædagogerne fortæller at han er nysgerrig på det hele, gerne vil være med til det hele og ikke er bange for at stille sig i første række i forbindelse med aktiviteter. Han har altid været en modig dreng, en dreng der selv har opsøgt specielt ældre, fremmede børn for at lege og en dreng der griner og snakker meget. Er meget motorisk stærk og jeg vil vurdere han er på en 5-6-årigs niveau motorisk.

Men samtidig har han en alvorlig, introvert og følsom side, som kommer til udtryk hvis han føler sig trådt på, føler sig uretfærdigt behandlet eller hvis han får skæld ud af andre end os forældre. Så bliver han mut og ked af det, hvilket kombineret med et stort temperament godt kan give nogle pludselige og store vredesanfald.

Disse vredesanfald er taget til efter børnehavestart - både herhjemme og i forbindelse med afhentning i børnehaven. Eksempel: jeg kommer op og henter ham i børnehaven. Han sidder og leger på gulvet med nogle klodser og bygger et tårn. Der sidder en dreng et par meter fra og gør det samme med sit eget tårn. Jeg kan se på ham at han er vred, ked og mut - han har et indadvendt kropssprog og sidder og er vred og ked indvendigt. Da ...

Annonce

... han ser mig, så springer han op og går hen til den anden dreng og sparker hans tårn i tusind stykker og går så roligt hen til mig. Jeg får ro på situationen og spørger pædagogen hvad det kan handle om. Hun fortæller så at den anden dreng havde drillet min søn en smule og ikke villet lade ham være med i hans tårn, så derfor havde hun sat min søn igang med sit eget tårn. Dette giver jo god mening men jeg ved at min søn sikkert er blevet vred og såret over dril/skub og han ik må være med.

Det der er så mærkeligt er at han aldrig kunne finde på sådan noget når vi forældre ikke er der - så sidder han bare og er vred og ked indvendig. Hvis vi er der så giver ham afløb for det (det skete også her og der i dagplejen men ikke så ofte og så voldsomt som vi oplever her). Hvordan håndterer vi det og hvorfor gør han det kun hvis vi er der? Og hvordan støtter vi den lille mand generelt i den store omvæltning som en børnehave er?

Han er også begyndt at råbe højere derhjemme, skubbe og slå ud hvis han føler sig presset til noget han ikke vil. Han har også lagt fysisk afstand til sine bedsteforældre som han ellers er meget tæt med. Det er ligesom han kun kan magte en relation til mor og far og lillesøster.

Til info blev han storebror for 8 mdr siden, han smed bleen på 3 dage for 2 mdr siden og bruger kun ble om natten (der er aldrig uheld og han styrer selv sine toiletbesøg i løbet af dagen) og han har kun sovet middagslur 5 gange de sidste to måneder. Så der er sket meget i hans liv.

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder