Brev:
Børnehavestart - knap 3 år
13. november 2017
Alder:
2 år, 11 mdr.
Børnehavestart - knap 3 år
Kære Helen
Min dejlige søn er startet i børnehave og det går som udgangspunkt rigtig godt. Han snakker meget om stedet, synes det er spændende med alle de nye ting og rutiner, vil gerne derop om morgenen (bliver dog lidt betuttet og mut når vi forældre kører men det går over efter vi er ude af døren) og virker stolt over at være kommet i børnehaven.
Pædagogerne fortæller at han er nysgerrig på det hele, gerne vil være med til det hele og ikke er bange for at stille sig i første række i forbindelse med aktiviteter. Han har altid været en modig dreng, en dreng der selv har opsøgt specielt ældre, fremmede børn for at lege og en dreng der griner og snakker meget. Er meget motorisk stærk og jeg vil vurdere han er på en 5-6-årigs niveau motorisk.
Men samtidig har han en alvorlig, introvert og følsom side, som kommer til udtryk hvis han føler sig trådt på, føler sig uretfærdigt behandlet eller hvis han får skæld ud af andre end os forældre. Så bliver han mut og ked af det, hvilket kombineret med et stort temperament godt kan give nogle pludselige og store vredesanfald.
Disse vredesanfald er taget til efter børnehavestart - både herhjemme og i forbindelse med afhentning i børnehaven. Eksempel: jeg kommer op og henter ham i børnehaven. Han sidder og leger på gulvet med nogle klodser og bygger et tårn. Der sidder en dreng et par meter fra og gør det samme med sit eget tårn. Jeg kan se på ham at han er vred, ked og mut - han har et indadvendt kropssprog og sidder og er vred og ked indvendigt. Da han ser mig, så springer han op og går hen til den anden dreng og sparker hans tårn i tusind stykker og går så roligt hen til mig. Jeg får ro på situationen og spørger pædagogen hvad det kan handle om. Hun fortæller så at den anden dreng havde drillet min søn en smule og ikke villet lade ham være med i hans tårn, så derfor havde hun sat min søn igang med sit eget tårn. Dette giver jo god mening men jeg ved at min søn sikkert er blevet vred og såret over dril/skub og han ik må være med.
Det der er så mærkeligt er at han aldrig kunne finde på sådan noget når vi forældre ikke er der - så sidder han bare og er vred og ked indvendig. Hvis vi er der så giver ham afløb for det (det skete også her og der i dagplejen men ikke så ofte og så voldsomt som vi oplever her). Hvordan håndterer vi det og hvorfor gør han det kun hvis vi er der? Og hvordan støtter vi den lille mand generelt i den store omvæltning som en børnehave er?
Han er også begyndt at råbe højere derhjemme, skubbe og slå ud hvis han føler sig presset til noget han ikke vil. Han har også lagt fysisk afstand til sine bedsteforældre som han ellers er meget tæt med. Det er ligesom han kun kan magte en relation til mor og far og lillesøster.
Til info blev han storebror for 8 mdr siden, han smed bleen på 3 dage for 2 mdr siden og bruger kun ble om natten (der er aldrig uheld og han styrer selv sine toiletbesøg i løbet af dagen) og han har kun sovet middagslur 5 gange de sidste to måneder. Så der er sket meget i hans liv.
Med venlig hilsen
mor