Brev:
Må vi gå med hende?
17. oktober 2017
Alder:
8 mdr.
Må vi gå med hende?
Hej Helen,
Jeg skriver fordi, jeg synes det er svært at finde en balance i forhold til min datters udvikling.
Hun er 8 1/2 måned, og det bedste hun ved er at stå oprejst og gå. Hun har, siden hun var 4 måneder, strakt sine ben og gjort dem helt stive, når hun fx lå på puslebordet. På et tidspunkt begyndte hun at strække dem, hvis jeg tog fat i hendes hende for at trække hende op at sidde, sådan at hun i stedet kom op at stå.
I forlængelse af det begyndte hun at tage nogle små skridt, selvfølgelig med støtte fra min kæreste eller mig og begyndte hurtigt, at ville rundt i hele lejligheden. Da vi var til lægen sidst (ca. 1 mdr siden) fik vi at vide, at vi ikke måtte gå med hende, og det samme sagde en fysioterapeut til mig. At hendes krop stadig er for "blød".
Jeg ligger hende på maven, så ofte jeg kan komme til det, og hun kan også komme op på alle fire, rokke frem og tilbage, strække armen ud efter noget mens hun står på alle fire, men ofte er det bare forbundet med en del brok, for hun gider ikke at ligge på maven med mindre hun er helt frisk.
Hun kravler ikke endnu, måske er hun lige på nippet til det, men hun kan godt komme fremad ved at skyde sine ben op under sig og forlænge kroppen - det går dog noget langsomt :)
Men i løbet af den sidste uge er hun selv begyndt at rejse sig ved ting, enten fra liggende stilling/alle fire eller hvis hun sidder på gulvet. Og så kommer dette gå-spørgsmål endnu engang. For hun går langs møblerne og kan også skifte mellem to møbler, hun kan endda stå meget kort uden nogen form for støtte. Hun "kravler" også op ad mig og hiver sig op, så hun står med enden i vejret og dermed kan rejse sig ved at gå frem mod mig Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Hun kommer ikke selv op fra liggende til siddende stilling endnu, og så kravler hun jo som sagt heller ikke, så måske er det for tidligt at begynde at gå med hende endnu, men jeg kan bare mærke, at det er det, hun har allermest lyst til.
Så spørgsmålet er, om jeg bare skal være konsekvent og blive ved bare at ligge hende på maven og så bare langt væk fra nogen møbler, indtil hun både kan kravle og komme op og sidde, eller om jeg samtidig godt kan understøtte hende i det med at gå, så når hun fx. bliver for træt af at ligge på gulvet og brokker sig for meget, at jeg så kan lade hende hive sig op og øve sig ved møblerne og mig, så der er lidt af begge dele, eller er det stadig for tidligt med at gå. Jeg vil meget gerne høre dine tanker.
Mange hilsner
Dorthe