Dreng som er bange for mange ting + sengevæder

11. september 2017

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Dreng som er bange for mange ting + sengevæder

Hej Helen.

Du får lige et brev mere herfra. Min store dreng på 5 1/2 er en klog og skøn dreng. Han har længe været bange for at gå på toilettet selv, være alene i et rum, sove alene og lignende. Han kan blive bange for skorstene, motiver på håndklæder osv.

Vi bor i en hyggelig lejlighed som vi som forældre ikke opfatter som utryg. Vi er meget sammen alle 4 i familien. Specielt det med at han skal følges på toilettet som ligger lige op ad køkken/alrummet hvor vi mest opholder os har vi som forældre svært ved at forstå.
Han vil ...

Annonce

... hellere holde sig end at spørge om vi vil gå med ham og ofte glemmer han også at han skal tisse og vi tænker at det er en kombination af at han ikke altid husker at han skal tisse og ikke vil gå derned alene.

Er det normalt for børn i den alder at det bliver så udtalt? I børnehaven hjælper de ham med at huske at gå derud, men der kan han selv gøre det.

Det sker ofte at han tisser i bukserne, 3-4 gange i ugen.

En anden ting er at han tisser meget i bleen om natten. Skal han vækkes og prøve at tisse om natten?

Venlig hilsen
A's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.