Brev:
Motorisk spørgsmål
3. august 2017
Alder:
11 mdr.
Motorisk spørgsmål
Kære Helen.
Tak for dit sidste svar – desværre syntes vi ikke, at det har gjort en forskel. Men Vilhelm starter i dagpleje på mandag den 7. august, så der sker alligevel nok ændringer i den forbindelse.
Vi har nu endnu et spørgsmål omhandlende motorik… Vilhelm begyndte at rulle begge veje da han var knap 6 mdr., og da han var 8 mdr. begyndte han at møve sig frem (skubbe af med fødderne og trække sig frem med armene). Da han var 9 mdr., kunne han side selv. Den sidste lille mdr. har han utrolig gerne ville op og gå dvs. vi holder ham i armene/hænderne og han går. Det er ikke noget vi har øvet med ham eller fremprovokeret men bare noget som skete.
MEN MEN MEN han kravler endnu ikke og prøver heller ikke at stille sig op ad ting (dvs. han kan ikke selv komme op i noget der ligner stående for så at kunne gå derfra) og kan heller ikke sætte sig op selv. Siden han lærte at gå med os i hænderne, har han været meget utilfreds og vil oftest ikke ligge og lege selv, men kun lege nå vi er sammen med ham (og det ikke altid) og aller helst gå med os i hænderne eller bæres rundt og se på ting... Han plejer at være ekstremt god til at lege selv og en meget glad og nem dreng.
De sidste par uger har han været meget sur og pjevs – han kan begynder at græde over ingenting, og bliver meget sur hvis der er noget som ikke passer ham/noget som ikke er som han gerne vil have det skal være… Hertil skal det tilføjes, at han den sidste mdr. tid har fået 4 nye tænder. MEN jeg tror og håber nu også meget det hænger sammen med hans motoriske kunnen. Hvad tænker du? Vi tænker på om vi skal søge hjælp altså en fysioterapeut/osteopat eller lignende, eller om vi skal vente og se tiden an?
Vi har selv glatte trægulve, og dagplejeren har tykke tæpper. Forhåbentlig sker der noget motorisk når han starter i dagplejer og også kommer mere blandt andre børn og ser dem bevæge sig…? Vi tumler med ham så godt vi kan, men det er sin sag når han vejer omkring 10 kg… Da han var lille havde han silent refluks, og vi tumlede derfor ikke særligt meget med ham, da han så fik sure opstød. Han er en lille buttet dreng – og vi ønsker derfor særligt ikke, at han skal komme bagud motorisk og risikere at blive ekskluderet og på sigt mobbet og derved øge risikoen for overvægt. Vi har overvægt i den ene del af tætteste familie…
Det virker til at han aldrig har været den hurtigste motorisk, men til gengæld har han altid snakket ekstremt meget og ELSKER sang. Han kan nu med sikkerhed sige HEJ.
Vi håber du kan hjælpe os med lidt gode input.
Med venlig hilsen
Vilhelm og Vilhelms mor og far