Motorisk spørgsmål

3. august 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Motorisk spørgsmål

Kære Helen.

Tak for dit sidste svar – desværre syntes vi ikke, at det har gjort en forskel. Men Vilhelm starter i dagpleje på mandag den 7. august, så der sker alligevel nok ændringer i den forbindelse.

Vi har nu endnu et spørgsmål omhandlende motorik… Vilhelm begyndte at rulle begge veje da han var knap 6 mdr., og da han var 8 mdr. begyndte han at møve sig frem (skubbe af med fødderne og trække sig frem med armene). Da han var 9 mdr., kunne han side selv. Den sidste lille mdr. har han utrolig gerne ville op og gå dvs. vi holder ham i armene/hænderne og han går. Det er ikke noget vi har øvet med ham eller fremprovokeret men bare noget som skete.

MEN MEN MEN han kravler endnu ikke og prøver heller ikke at stille sig op ad ting (dvs. han kan ikke selv komme op i noget der ligner stående for så at kunne gå derfra) og kan heller ikke sætte sig op selv. Siden han lærte at gå med os i hænderne, har han været meget utilfreds og vil oftest ikke ligge og lege selv, men kun lege nå vi er sammen med ham (og det ikke altid) og aller helst gå med os i hænderne eller bæres rundt og se på ting... Han plejer at være ekstremt god til at lege selv og en meget glad og nem dreng.

De sidste par uger har han været meget sur og pjevs – han kan begynder at græde over ingenting, og bliver ...

Annonce

... meget sur hvis der er noget som ikke passer ham/noget som ikke er som han gerne vil have det skal være… Hertil skal det tilføjes, at han den sidste mdr. tid har fået 4 nye tænder. MEN jeg tror og håber nu også meget det hænger sammen med hans motoriske kunnen. Hvad tænker du? Vi tænker på om vi skal søge hjælp altså en fysioterapeut/osteopat eller lignende, eller om vi skal vente og se tiden an?

Vi har selv glatte trægulve, og dagplejeren har tykke tæpper. Forhåbentlig sker der noget motorisk når han starter i dagplejer og også kommer mere blandt andre børn og ser dem bevæge sig…? Vi tumler med ham så godt vi kan, men det er sin sag når han vejer omkring 10 kg… Da han var lille havde han silent refluks, og vi tumlede derfor ikke særligt meget med ham, da han så fik sure opstød. Han er en lille buttet dreng – og vi ønsker derfor særligt ikke, at han skal komme bagud motorisk og risikere at blive ekskluderet og på sigt mobbet og derved øge risikoen for overvægt. Vi har overvægt i den ene del af tætteste familie…

Det virker til at han aldrig har været den hurtigste motorisk, men til gengæld har han altid snakket ekstremt meget og ELSKER sang. Han kan nu med sikkerhed sige HEJ.
Vi håber du kan hjælpe os med lidt gode input.

Med venlig hilsen
Vilhelm og Vilhelms mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte