Smider ting på gulvet

11. juli 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Smider ting på gulvet

Hej Helen

Jeg skriver fordi min dreng på snart 15 mdr stadigvæk smider mad, legetøj, puttedyr mm på gulvet hvis muligheden byder sig.

Jeg har hørt forskellige meninger til hvad det kan betyde men vil gerne have dit besyv på det samt om vi håndterer det korrekt.

Ved spisetid, efter vi har spist et lille stykke tid, begynder han at tage lidt mad ad gange og smide på gulvet. Vi siger at det skal blive bordet, eller det skal ind i munden osv, prøver at undgå nej, selvom det nogle gange sniger sig frem.
Dette hjælper ikke. Han gør det ved alle måltider.

Vi prøver derfor at servere mindre mad, prøve at distrahere ham når vi kan se han er ved at gå “nu skal al mad på gulvet” mode med en sang eller lade ham sidde med en mælkekarton andet fra køkkenet som han synes der er spændende - vi vil dog helst ikke at ting som kan leges med skal med på bordet, men nogle gange virker det altså. Men det virker altså ikke altid.

Vi servere ...

Annonce

... det mad vi spiser så ofte vi kan, og det bliver skåret ud så han selv kan tage det med gaflen eller skeen.

Når han skal puttes er han begyndt at rejse sig op og smide hans putteklud ud af sengen, vi samler den op og giver ham den, men efter 20 gange bliver det altså med et sødt smil at vi siger nu er det sidste gang og hver gang siger vi at den skal være i sengen og at de skal sove sammen og drømme sødt mm.

Generelt med legetøj er han begyndt når han ikke gider lege faktisk at kaste legetøjet enten direkte ned i gulvet eller smide det igennem rummet. Vi prøver her at sige han ikke må smide med ting og tilbyde andet legetøj men han han bliver pludselig super frustreret og ja så er det eneste der virker for ham er at smide det.

Er dette normalt? Og håndterer vi det som vi skal? Vi har nemlig hørt en del gange at det at smide ting og få dem samlet op igen af evt os, betyder at han tester om vi er der for ham?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!