Brev:
Smider ting på gulvet
11. juli 2017
Alder:
14 mdr.
Smider ting på gulvet
Hej Helen
Jeg skriver fordi min dreng på snart 15 mdr stadigvæk smider mad, legetøj, puttedyr mm på gulvet hvis muligheden byder sig.
Jeg har hørt forskellige meninger til hvad det kan betyde men vil gerne have dit besyv på det samt om vi håndterer det korrekt.
Ved spisetid, efter vi har spist et lille stykke tid, begynder han at tage lidt mad ad gange og smide på gulvet. Vi siger at det skal blive bordet, eller det skal ind i munden osv, prøver at undgå nej, selvom det nogle gange sniger sig frem.
Dette hjælper ikke. Han gør det ved alle måltider.
Vi prøver derfor at servere mindre mad, prøve at distrahere ham når vi kan se han er ved at gå “nu skal al mad på gulvet” mode med en sang eller lade ham sidde med en mælkekarton andet fra køkkenet som han synes der er spændende - vi vil dog helst ikke at ting som kan leges med skal med på bordet, men nogle gange virker det altså. Men det virker altså ikke altid.
Vi servere det mad vi spiser så ofte vi kan, og det bliver skåret ud så han selv kan tage det med gaflen eller skeen.
Når han skal puttes er han begyndt at rejse sig op og smide hans putteklud ud af sengen, vi samler den op og giver ham den, men efter 20 gange bliver det altså med et sødt smil at vi siger nu er det sidste gang og hver gang siger vi at den skal være i sengen og at de skal sove sammen og drømme sødt mm.
Generelt med legetøj er han begyndt når han ikke gider lege faktisk at kaste legetøjet enten direkte ned i gulvet eller smide det igennem rummet. Vi prøver her at sige han ikke må smide med ting og tilbyde andet legetøj men han han bliver pludselig super frustreret og ja så er det eneste der virker for ham er at smide det.
Er dette normalt? Og håndterer vi det som vi skal? Vi har nemlig hørt en del gange at det at smide ting og få dem samlet op igen af evt os, betyder at han tester om vi er der for ham?
Med venlig hilsen