Storebror ændrer adfærd

16. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Storebror ændrer adfærd

Hej Helen

Min søn blev storebror for et par måneder siden og har taget forandringen over al forventning. Han er yderst kærlig ved den lille og har på rekordtid udviklet sig fra at være en rigtig 2-årig bandit til at være en fornuftig dreng, der hjælper med små gøremål, selv kan en masse ting og er kærlig og omsorgsfuld og giver os en masse glæde i hverdagen. Det er en skøn alder 😊

Vi har forsøgt at have fuld fokus på storebror lige fra den lille kom og vi to voksne har skiftet til at være sammen med ham så han ikke har følt sig alene eller overset. Desuden har vi lavet en masse små ture og aktiviteter kun for ham ( med enten mor eller far) så fokus har virkelig været på ham.

Alt burde dermed være en den skønneste orden men vi er alligevel en smule bekymrede. Den sidste uge har storebror lige så stille ændret adfærd. Han er begyndt at blive lidt mere stille og lidt passiv. Han sætter sig ofte i en stol for sig selv med en iPad eller sætter sig på gulvet og leger med legetøj alene og ...

Annonce

... kommunikerer mindre med os.

Normalt er han meget aktiv, fuld af krudt, meget snakkende og grinende og har inddraget os i ALT hans leg og det er svært at følge med i hans tempo 😊 men nu er det ligesom om han har lavet sin egen lille verden hvor han nogle gange 'lukker af' for omverdenen og bare er inde i sig selv. Det har vi aldrig observeret før og det bekymrer os. Vi er bange for om han enten alligevel føler sig overset og dermed distancerer sig fra mor og far eller også om lillesøster virker for voldsom med det gråd og den aktivitet der hører med til en babys aften og han derfor lukker af.

Vi prøver at invitere ham til leg og aktivitet eller nærvær så han ikke sidder der selv, men ofte siger han pænt nej tak - han vil gerne sidde selv...

Vil du dele lidt tanker med os og hvad vi eventuelt kan gøre? Vi har meget fokus på, at han kommer igennem denne tilvænningsperiode så godt som overhovedet muligt, så vi ikke får skabt utryghed for det lille menneske.

Med venlig hilsen
den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger