Spise med fingrene

22. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Spise med fingrene

Hej Helen,

Vi har lige et hurtigt spørgsmål ifht fingermad. :-)

Vores dreng er blevet 8 1/2 mdr og får 5 måltider om dagen + ammes ca 4 gange i døgnet.

Han er rigtig madglad og følger sin kurve flot. Siden 7 mdr har han ved hvert måltid siddet med sin egen tallerken med en lille blanding stave af frugt / grønt / brød og gerne det samme som det hans mos er lavet af så han kan få en fornemmelse af at det er det samme.

Han elsker at undersøge det der er på hans tallerken og mose det mellem hænderne, men han viser ingen interesse for at tage det op mod munden og spise det. De få gange han har forsøgt får han taget store bidder af som han "får galt i halsen" og aktiverer sin brækrefleks fordi han forsøger at synke det med det samme. Der har været gange hvor vi har måtte hjælpe ham med ...

Annonce

... at fiske det ud.

Vi vil gerne begynde på rugbrødshapsere med mos og pålæg så det kan supplere hans grove mos. men hvis vi forsøger at give ham fingermad i hånden bliver det most, hvis vi prøver at tilbyde ham det drejer han hovedet væk, og hvis det kommer på skeen vil han ikke have det.

Så vi er lidt i stilstand med at få ham til at spise mere fast mad. Vi tilbyder ham det hver dag uden at han skal opleve det som et pres.

Han er ellers rigtig dygtig til at tygge og al hans mos er så groft som det kan blive - det arbejder han flot med når han får det.

Han spiser alt - kød, grøntsager, frugt, ris, pasta, gryn og øllebrød, så vi tror ikke det er maden det skyldes, nærmere konsistensen.

Har du en idé til hvordan vi kan hjælpe fingermaden på vej og øge hans interesse for det?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor