Brev:
Spise med fingrene
22. februar 2017
Alder:
8 mdr.
Spise med fingrene
Hej Helen,
Vi har lige et hurtigt spørgsmål ifht fingermad. :-)
Vores dreng er blevet 8 1/2 mdr og får 5 måltider om dagen + ammes ca 4 gange i døgnet.
Han er rigtig madglad og følger sin kurve flot. Siden 7 mdr har han ved hvert måltid siddet med sin egen tallerken med en lille blanding stave af frugt / grønt / brød og gerne det samme som det hans mos er lavet af så han kan få en fornemmelse af at det er det samme.
Han elsker at undersøge det der er på hans tallerken og mose det mellem hænderne, men han viser ingen interesse for at tage det op mod munden og spise det. De få gange han har forsøgt får han taget store bidder af som han "får galt i halsen" og aktiverer sin brækrefleks fordi han forsøger at synke det med det samme. Der har været gange hvor vi har måtte hjælpe ham med at fiske det ud.
Vi vil gerne begynde på rugbrødshapsere med mos og pålæg så det kan supplere hans grove mos. men hvis vi forsøger at give ham fingermad i hånden bliver det most, hvis vi prøver at tilbyde ham det drejer han hovedet væk, og hvis det kommer på skeen vil han ikke have det.
Så vi er lidt i stilstand med at få ham til at spise mere fast mad. Vi tilbyder ham det hver dag uden at han skal opleve det som et pres.
Han er ellers rigtig dygtig til at tygge og al hans mos er så groft som det kan blive - det arbejder han flot med når han får det.
Han spiser alt - kød, grøntsager, frugt, ris, pasta, gryn og øllebrød, så vi tror ikke det er maden det skyldes, nærmere konsistensen.
Har du en idé til hvordan vi kan hjælpe fingermaden på vej og øge hans interesse for det?
Hilsen