Falder tit

21. januar 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Falder tit

Kære Helen,

Vi har tidligere haft glæde af dine svar i forbindelse med amning af vores dreng. Der kommer nok et lidt længere spørgsmål om søvn og mad om nogle dage, men først et hurtigt et om fald.

Vores dreng er en virkelig aktiv dreng på nu 9 måneder, der tidligt har møvet sig frem og nu også kravler og står op af alt han kan komme i nærheden af. Udfordringen er, at han stadig kun er ved at lære at sætte sig og kæmper med balancen, så han falder/vælter ret meget. Ofte fordi han gerne vil fx have fat i noget særligt eller hvis han glider på gulvet eller forsøger at vende sig om, hvis han hører noget andet spændende bag sig. Han er god til at give lyd, hvis han gerne vil have en hånd til at komme ned, men nogle dage falder han alligevel flere gange om dagen. Ofte når jeg at tage lidt fra eller gribe ham, men nogle gange når jeg det ikke. Så han er desværre flere gange faldet så lang han er - særligt bagover. Det lyder voldsomt og han græder også, men ...

Annonce

... er ret hurtigt videre og i gang igen. Jeg er bare så nervøs for at han skal få hjernerystelse og komme rigtigt til skade.

Jeg holder øje med om han virker påvirket eller lader til at få kvalme og lignende, men er det rigtigt, at det bare er det, man kan gøre? I virkeligheden burde man jo vække ham i løbet af natten, når han har slået hovedet, men det kan man jo ikke gøre hver nat:-)

Vi forsøger at skærme med tæpper på gulvet, men han er som sagt overalt, så det er svært at skærme det hele. Lige nu er jeg faktisk helt tæt ved ham næsten hele tiden, men det tager jo kun et splitsekund at falde og han er så hurtig! Vi træner ham meget i at sætte sig ned, men er der andet vi kan gøre? Kan man træne ham i at fx vende sig, når han falder, så armene evt kunne tage lidt mere fra? Vi har forsøgt med nogle sutsko med skridsikre såler, men de falder relativt hurtigt af desværre. Eller er det bare sådan det er i denne periode?

Ser frem til at høre dine tanker!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet