Børnehavestart - 2 år, 10 mdr.

11. december 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Børnehavestart - 2 år, 10 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig vedrørende min søn på 2 år og 10 måneder som er startet i børnehave for halvanden uge siden. Han havde forinden haft en indkøring med sine vante pædagoger fra vuggestuen over 14 dage og han har i det store hele taget skiftet godt, og nede i børnehaven får han ros og det går efter sigende strålende.

De seneste dage har han dog nærmest skiftet personlighed. Han er aggressiv og udadreagerende, bliver enormt vred og river og bider når han får et nej. Forsøger at bevare roen i de situationer og forklare at jeg ikke vil have at han gør sådan og at det gør ondt.

Han taler uafbrudt, er voldsom i sin leg og han virker nærmest som om han er i sin egen verden, hvor vi som forældre kan sige hvad som helst uden at noget trænger ind.
Han er voldsomt grænsesøgende og bare det at få ham i tøjet er en olympisk disciplin af den anden verden, forsøger at gøre det hyggeligt med højtlæsning og fortælle historier, hvilket han elsker men det er stadig en magtkamp.

Det er min oplevelse at han er stresset over det store skift det jo er at starte i børnehave. Han er en følsom dreng, der har tendens til at klare sige fint når han er ude i en given situation, for så efterfølgende ...

Annonce

... at reagere voldsomt herhjemme med uro og virke "ude af balance". Vi kan også se det på hans børneeksem der er blusset kraftigt op de seneste dage.

Han har altid haft svært ved at starte i vuggestue igen efter ferier eller sygdomsforløb og skulle nærmest køres ind igen efter vores sommerferien. Han trives bedst med meget faste rutiner og trygge rammer, så det er klart at hans verden er i opbrud lige pt.
Han er i børnehaven fra ca. kl.9 og til de får frugt hvorefter jeg henter ham, men måske det er for længe for ham.

Spørgsmålet er så hvordan støtter vi som forældre støtter ham best muligt? Og skal vi være bekymrede for hans reaktion hvis det fortsætter?

Vi har overvejet om han skulle i steiner institution, da det vi hører er, at der er mere ro på i den type institutioner (han reagerer på larm og mange mennesker samlet, bliver ofte men ikke altid ukoncentreret og utryg) men ved ikke om det er det rigtige, nu hvor han er fulgt med sine venner fra vuggestuen.

Det skal også nævnes at jeg er højgravid og der kommer en lillesøster i starten af januar, så er meget bekymret for hvordan den cocktail af omvæltninger kommer til at påvirke min lille mand!

På forhånd tak for svar :-)

AK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.