Brev:
Min søn bider og slår
11. september 2016
Alder:
16 mdr.
Min søn bider og slår
Kære Helen
Min mand og jeg har brug for lidt gode råd og sparring i forhold til vires søn, som snart er 16 måneder.
Han er en utrolig glad og aktiv dreng. Han går i vuggestue og det er vores første barn.
Igennem en periode har vi oplevet, at han har kunne finde på at bide os. Oftes er det mig(mor) som det er gået ud over. han kan finde på det i forskellige situationer f.eks ved afhentning i vuggestue, hvor jeg har sagt Hej til ham, taget ham op og givet ham opmærksom og så kan pædagogen have en besked til mig, men han sidder på min arm, og så oplever jeg et bid.
En anden situation kan være i dag, hvor vi var i svømmehallen, Vi leger rundt og han griner og har det sjovt og pludselig får jeg et haps i skulderene igen. Vi har altid været meget fysiske mht leg- forstået på den måde, at vi elsker at tumle med ham, kilde og kysse. Han elsker det. Nogle gange åbner han munden og løber over mod mig- oftes får jeg et kys andre gange kikser det lige og det ender ud i et bid.
Spørgsmålet er så hvordan vi skal reagere over for ham. Jeg har prøvet flere forskelige måder, men ofte begynder han bare at grine og kan finde på at bide igen. Han græder aldrig. Somom han ikke forstår alvoren. Jeg har virkelig prøvet at være tydelig overfor ham, men det siver ikke ind.
Derudover fortæller de i vuggestue, at han også "slår". Det er i situationer, hvor han igen er glad- aldrig når han er sur eller ked af det, eller vil have legetøj. Et eksempel fra sidste uge. Børnene skal på tur i deres lille vogn og min søn sidder i vognen sammen med 3 andre børn og begynder at vinke til en anden dreng- han vinker hurtigere og hurtigere og ender med at slå ham i hovedet. det er faktisk Somom han bliver overivrig og ikke kan styre sig.. Pædagogerne siger han han er så interesseret i de andre børn, at han næsten kan spise dem. Tit starter det ud stille og roligt og så ender han med at blive voldsommere. What to do her? De siger til os, at han er en meget meget glad dreng- han er så glad for vuggestuen og har været det hele tiden.
Håber du kan hjælpe med et bud på, hvorfor han reagere som han gør, er der noget som vi skal hære anderledes som forældre. Jeg kan mærke, at det gør mig ked af det, fordi de nævner det faktisk hver dag, når jeg henter ham i vuggestuen. Jeg talte lidt mere med hans primærpædagog om hvordan vi skulle håndtere det, hvor hun rådede os til, at vinke til ham og sig Hej- for ligesom at aflede ham og giver ham en reaktion samtidig sagde hun også, at mange børn slår hinanden og de skal lære at være sammen med hinanden. Det går mig bare på og jeg vil gerne skubbe ham i den rigtige retning fra starten.
Kærlig hilsen
Mor til E